Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-132/09-3/ISN
z 6 kwietnia 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-132/09-3/ISN
Data
2009.04.06
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Słowa kluczowe
lekarz weterynarii
podatek od towarów i usług
podatnik
samodzielna działalność gospodarcza
Istota interpretacji
Dokumentowanie usług świadczonych przez lekarzy weterynarii na podstawie umowy zawartej z powiatowym lekarzem weterynarii w drodze decyzji administracyjnej.
Wniosek ORD-IN 287 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawca realizuje zadania określone w PKD 2004 75.13.Z/PKD 2007 84.13.Z - sekcja administracyjna publiczna i obrona narodowa, obowiązkowe zabezpieczenia społeczne kierowane w zakresie efektywności gospodarowania, które są zwolnione od podatku VAT. W sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, Zainteresowany działa na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r., oraz załączonego do niego cennika (Dz. U. z 2004 r. Nr 178, poz. 1837 ze zm.). Wnioskodawca zawarł z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (spółka cywilna) umowę w zakresie szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 287 ze zm.). Spółka cywilna z którą Zainteresowany zawarł umowę, przedstawiła fakturę za wykonanie czynności (w jednej pozycji, łącznie z kosztami dojazdu), jako zwolnione od podatku VAT, posługując się symbolem PKWiU 2004 75.13.11.
Działanie dotyczące wystawienia faktury VAT i posługiwania się symbolem PKWiU 2004 75.13.11 jest niedopuszczalne.
Faktura VAT powinna zawierać wyszczególnione usługi opodatkowane 7% stawką podatku VAT oraz koszty dojazdu opodatkowane stawką 22%. Łączenie obu pozycji w jedną, powodowałoby wzrost wartości usługi weterynaryjnej, co będzie niezgodne z obowiązującym cennikiem załączonym do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). W art. 15 ust. 6 ustawy wskazano, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 121, poz. 842 ze zm.), organami Inspekcji są powiatowy lekarz weterynarii, jako kierownik powiatowej inspekcji weterynaryjnej wchodzącej w skład niezespolonej administracji rządowej. W związku z powyższym, w zakresie realizowanych zadań nałożonych przepisami ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej (w tym zadań nałożonych przepisem art. 16) powiatowy lekarz weterynarii nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy wykonywane przez niego czynności nie będą świadczone na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy, jeżeli powiatowy lekarz weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań Inspekcji, może: 1) wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do: Stosownie do zapisu art. 16 ust. 2 ww. ustawy, wyznaczenie do wykonania czynności, o których mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1 - w myśl art. 16 ust. 3 powołanej wyżej ustawy - następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z:
- określającej zakres, terminy i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1a, dodatkowo imię i nazwisko wyznaczonego lekarza weterynarii świadczącego usługi weterynaryjne w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt. Katalog przychodów osiąganych z działalności wykonywanej osobiście zawiera art. 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami z działalności wykonywanej osobiście są również przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Należy zauważyć, że stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonywania określonych czynności oraz osoby, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji. Uwzględniając zatem całość uregulowań zawartych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody osiągane z omawianego wyżej tytułu są kwalifikowane do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł z podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (spółka cywilna) umowę w zakresie szczepień ochronnych i badań rozpoznawczych, na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 287 ze zm.), czyli w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności. Zatem, lekarze weterynarii, o których mowa powyżej (działający na zlecenie i w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej) nie prowadzą samodzielnie działalności gospodarczej w świetle art. 15 ust 3 pkt 3 ustawy, bowiem są związani umową ze zlecającym wykonanie czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, co do warunków wykonania tych czynności oraz wykonując wyznaczone czynności w imieniu organów Inspekcji, nie ponoszą odpowiedzialności za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. W związku z powyższym, wykonywanie czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, przez wyznaczonego decyzją administracyjną lekarza weterynarii w warunkach i okolicznościach, o których mowa powyżej – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy. Art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony stan faktyczny sprawy, tut. Organ stwierdził, iż wykonywanie czynności polegających na szczepieniach i badaniach rozpoznawczych, zleconych przez powiatowego lekarza weterynarii w drodze decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie powinno być dokumentowane fakturą VAT. Wobec powyższego, pytanie „Jaką stawką podatku należy opodatkować, działając zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa Rozwoju i Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r., wyszczególnione na fakturze usługi weterynaryjne, a jaką koszty dojazdu...” staje się bezprzedmiotowe. Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż wniosek Powiatowego Inspektora Weterynarii o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez lekarzy weterynarii, z którymi zawiera stosowne umowy. W związku z tym zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego w tym zakresie dla Zainteresowanego.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.