Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-114/09-4/IK
z 27 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-114/09-4/IK
Data
2009.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
stawki podatku


Istota interpretacji
Rozliczenie w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów. Stawka podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług dotyczących targów i imprez im towarzyszących, odbywających się w Hiszpanii.



Wniosek ORD-IN 455 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 30 stycznia 2009r.) uzupełnionego pismem z dnia 04 marca 2009r. (data wpływu 09 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • określenia, w którym kraju Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług, odbywających się w Hiszpanii świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, a także określenia gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy w zakresie punktów 1-11 i 13 wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy - jest prawidłowe
  • określenia, gdzie będą opodatkowane usługi świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy dot. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych (punkt 12 wymieniony w stanowisku Wnioskodawcy) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia gdzie Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług, a także gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Jednym z przedmiotów działalności gospodarczej Spółki jest organizacja targów i wystaw, w roku 2009 będzie organizatorem targów, które odbędą się w Barcelonie na terenie Hiszpanii.

Dostawcami usług będą zarówno podmioty prawa polskiego, które mają siedzibę na terenie Polski (dalej podmioty Polskie oraz podmioty prawa hiszpańskiego z siedziba na terenie Hiszpanii (dalej podmioty hiszpańskie)

Usługi wykonywane na terenie Polski i przez podmioty polskie to:

1. projekty, druk oraz tłumaczenie katalogów.

Usługi wykonane fizycznie podczas targów na terenie Hiszpanii przez podmioty polskie to:

1. speakerzy - czyli uczestnicy konferencji występujący w charakterze wykładowców lub gości honorowych,

Usługi nabyte od podmiotów hiszpańskich realizowane fizycznie na terenie Hiszpanii to:

  1. najem powierzchni wystawienniczej sal konferencyjnych czyli pomieszczeń na Konferencje, Kursy, Warsztaty Szkoleniowe,
  2. najem wyposażenie stoisk,
  3. zabudowa stoisk, grafika targowa, logotypy, plany wystawy,
  4. catering dla uczestników,
  5. tłumaczenie katalogów,
  6. organizacja programu artystyczno-rozrywkowego, catering oraz wynajem lokalu na Gala D,
  7. najem personelu - hostessy, ochrona, sprzątanie stoisk, obsługa techniczna,
  8. obsługa konferencji, sprzęt do tłumaczenia, tłumacze, obsługa techniczna,
  9. wynajem autokarów - P— transport uczestników do zakładów produkcyjnych znajdujących się na terenie Hiszpanii,
  10. usługi hotelowe dla uczestników np. szkoleniowców i wykładowców,
  11. obsługa prawna i księgowa,
  12. speakerzy - czyli uczestnicy Konferencji występujący w charakterze mówców lub gości honorowych.

Jednocześnie jako organizator targów Spółka będzie osiągała określone przychody od swoich usługobiorców.

Usługobiorcami podczas organizowanych targów będą:

  1. wystawcy - wynajem powierzchni wystawienniczej, wyposażenie stoiska można zamówić zabudowaną i niezabudowaną powierzchnię oraz udział w imprezach towarzyszących: Konferencjach, Kursach, Warsztatach Szkoleniowych, K Party, Gala D oraz P Tours. Wystawcy mogą brać udział w imprezach towarzyszących finansując je dodatkowo (niezależnie od finansowania powierzchni wystawienniczej i kosztów związanych z zabudową stoisk),
  2. sponsorzy – możliwość sponsorowania targów lub imprez towarzyszących takich jak: Konferencja, Gala D, P Tours, Warsztaty Szkoleniowe, Kursy, Wykład Gościa Honorowego,
  3. uczestnicy - udział w Konferencjach, Kursach, Warsztatach Szkoleniowych, Gala D oraz wejście na targi po uprzednim nabyciu biletu (bilety na targi jak również na imprezy towarzyszące można nabyć z wyprzedzeniem lub w czasie trwania Targów).


Mając na uwadze przedmiot targów wystawcy, sponsorzy oraz uczestnicy będą z całego świata. Tym samym płatności będą dokonywane z różnych krajów zarówno przelewem jak i kartą płatniczą.

Organizator nie wyklucza jednostkowych wpłat gotówkowych (np. zakup wejściówki na teren targów).

W dniu 24.02.2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem nr IPPP2/443-114/09-2/IK wezwał Wnioskodawcę do przesłania dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, która podpisała przedmiotowy wniosek do reprezentowania Spółki.

W dniu 09.03.2009r. Strona uzupełniła przedmiotowy wniosek o Krajowy Rejestr Sądowy z którego wynika umocowanie prawne do występowania w imieniu Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

I. W którym kraju (Hiszpania czy Polska) Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów...
II. Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować przy sprzedaży ww. usług dotyczących targów i imprez im towarzyszących, odbywających się w Hiszpanii (Unii Europejskiej), a świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w jednym z Krajów Unii Europejskiej bądź na rzecz podmiotów z krajów trzecich, z uwzględnieniem zakresu tych usług:

  1. kompleksowe, obejmujące wynajem powierzchni wystawienniczej oraz udział w imprezach towarzyszących targom, takie jak udział w uroczystej kolacji kursach, konferencjach, wycieczkach do zakładów produkcyjnych,
  2. cząstkowe nie obejmujące wynajmu powierzchni wystawienniczej, a jedynie wejście na teren targów i /lub udział w imprezach towarzyszących, takie jak udział w uroczystej kolacji kursach, konferencjach, wycieczkach do zakładów produkcyjnych,
  3. pozostałe - reklamowe i promocyjne – świadczone w miejscu organizacji targów (Hiszpania).

III. Gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy, a wymienione powyżej w stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy:

I i II.

W zakresie miejsca świadczenia przez Wnioskodawcę usług związanych z organizacją targów i konferencji, które determinuje miejsce dokonywania rozliczeń przez wnioskodawcę podatku VAT, to wg stanu prawnego, który obowiązywał w roku 2008, o ile świadczona usługa miała charakter kompleksowy i obejmowała swoim zakresem wynajem powierzchni wystawienniczej, to tego rodzaju usługę należała zakwalifikować jako związaną z nieruchomością i stosować art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Kompleksowość usługi oznaczała przy tym, że usługa obejmuje swoim zakresem usługę główną, tj. wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane tj. powiązane z wynajmem tej powierzchni. Wynajem powierzchni wystawienniczej, w świetle przepisów obowiązujących do końca 2008r. była usługą związaną z nieruchomością. W takich właśnie okolicznościach w celu określenia miejsca świadczenia usługi dodatkowe mogły być traktowane jako usługi związane z usługą główną. Stosownie do powołanego przepisu, miejscem świadczenia usługi było wówczas miejsce położenia nieruchomości (Hiszpania), bez względu na rzecz jakiego podmiotu gospodarczego były świadczone. Skoro zatem miejscem świadczenia usług była, w opisanym przypadku, Hiszpania tam też Wnioskodawca rozliczałby się z podatku VAT, po uprzedniej rejestracji w tym celu.

W zakresie natomiast usług cząstkowych, związanych z organizowaniem targów i wystaw, które nie mają charakteru kompleksowego i nie obejmują wynajmu powierzchni wystawienniczej (jak organizacja kolacji, konferencji, etc.), zastosowanie znalazłyby ogólne przepisy art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem miejscem świadczenia, determinujące tym samym miejsce dokonywania rozliczeń podatku VAT, było miejsce, gdzie świadczący posiadał siedzibę (Polska) i opodatkowane stawka 22%.

W opinii Wnioskodawcy, po zmianie ustawy o VAT od 1.01.2009r., a zwłaszcza art. 27 ust. 2 pkt 3 a stan prawny w przedstawionym stanie faktycznym uległ zmianie. Od 1.01.2009r. w zakresie usług związanych z organizacją targów i wystaw miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie te usługi są faktycznie świadczone. Ze zmienionego od 1.01.2009r. przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 a wynika zatem, iż wszystkie usługi, świadczone przez Wnioskodawcę w związku z organizacją targów w tym związane z wynajmem powierzchni wystawienniczej i niezwiązane z wynajmem powierzchni wystawienniczej (cząstkowe – organizowanie konferencji, kolacji itp.) będą opodatkowane w miejscu, gdzie będą faktycznie świadczone, czyli w Hiszpanii, czyli wg stawki obowiązującej w Hiszpanii. W tym celu Wnioskodawca będzie musiał się zarejestrować w Hiszpanii i tam będzie się rozliczał z podatku VAT.

W zakresie usług reklamy i promocji zarówno wg stanu prawnego, który obowiązywał do końca 2008r. jak i po zmianie ustawy o VAT od 01.01.2009r. miejscem świadczenia, a zatem i miejscem opodatkowania będzie, stosownie do art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. O ile zatem nabywca usługi będzie posiadał siedzibę w Unii Europejskiej, lecz w innym kraju niż Wnioskodawca i będzie podatnikiem (nie konsumentem) lub w kraju trzecim, miejsce opodatkowania będzie zróżnicowane w zależności od miejsca siedziby nabywcy. Wówczas obowiązek rozliczenia podatku z tytułu świadczonych usług reklamowych będzie ciążył na kontrahentach Wnioskodawcy. W przypadku natomiast świadczenia usług reklamowych na rzecz kontrahentów ze Wspólnoty, nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej, zastosowanie znajdzie zasada ogólna z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, tj. przedmiotowe usługi powinny być opodatkowane według siedziby usługodawcy, w tym przypadku w Polsce, wg stawki 22% i tam też rozliczane w zakresie podatku VAT.

III

W zakresie usług, świadczonych przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy wszystko zależy od rodzaju usługi. Zależnie od rodzaju usługi, usługa ta będzie albo opodatkowana w Hiszpanii i tam Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia w zakresie podatku VAT, albo jeśli będziemy mieć do czynienia z tzw. importem usług - czyli w zakresie wynikającym z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, w Polsce. I tak usługi nabyte od podmiotów Hiszpańskich w postaci:

  1. najmu powierzchni wystawienniczej oraz pomieszczenia na konferencję, kursy, warsztaty – będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
  2. wynajmu lokalu na Gala Dinner i Koktajl Party – będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
  3. grafiki targowe, logotypu, plany wystawy – będą opodatkowane w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika, by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska,
  4. catering – będą opodatkowane w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika, by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska,
  5. usługi hotelowe dla uczestników np. dla szkoleniowców i wykładowców – będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
  6. zabudowa stoisk – usługa ta będzie opodatkowana w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska
  7. najem wyposażenia stoisk – będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
  8. tłumaczenia katalogów, najem tłumaczy – będzie opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT,
  9. najem sprzętu do tłumaczenia – opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
  10. najem personelu – usługi te będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT),
  11. usługi w zakresie IT – będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3 ppk b) ustawy o VAT),
  12. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych – będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
  13. obsługa prawna i księgowa będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3 ppk c) ustawy o VAT).

Krajem, w którym Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, z tytułu usług wymienionych powyżej, a nabytych od podmiotów hiszpańskich będzie kraj w którym usługi te będą podlegały opodatkowaniu. I tak dla usług wymienionych w pkt 1 – 6 powyżej, krajem w którym należy dokonać rozliczeń będzie Hiszpania, zaś dla usług wymienionych w pkt 7-13 będzie Polska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

określenia, w którym kraju Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług, odbywających się w Hiszpanii świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, a także określenia gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy w zakresie punktów 1-11 i 13 wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

określenia, gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy dot. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych (punkt 12 wymieniony w stanowisku Wnioskodawcy) - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
  • miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.


Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że usługa wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych, świadczona przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy, będzie opodatkowana w Hiszpanii na podstawie ww. art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Przepis art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług wynajmu autokarów (środka transportu) nie będzie miał zastosowania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj