Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-114/09-4/IK
Data
2009.04.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Słowa kluczowe
import usług
miejsce świadczenia usług
opodatkowanie
stawki podatku
Istota interpretacji
Rozliczenie w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów. Stawka podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług dotyczących targów i imprez im towarzyszących, odbywających się w Hiszpanii.
Wniosek ORD-IN
455 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 30 stycznia 2009r.) uzupełnionego pismem z dnia 04 marca 2009r. (data wpływu 09 marca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- określenia, w którym kraju Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług, odbywających się w Hiszpanii świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, a także określenia gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy w zakresie punktów 1-11 i 13 wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy - jest prawidłowe
- określenia, gdzie będą opodatkowane usługi świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy dot. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych (punkt 12 wymieniony w stanowisku Wnioskodawcy) – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia gdzie Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług, a także gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Jednym z przedmiotów działalności gospodarczej Spółki jest organizacja targów i wystaw, w roku 2009 będzie organizatorem targów, które odbędą się w Barcelonie na terenie Hiszpanii. Dostawcami usług będą zarówno podmioty prawa polskiego, które mają siedzibę na terenie Polski (dalej podmioty Polskie oraz podmioty prawa hiszpańskiego z siedziba na terenie Hiszpanii (dalej podmioty hiszpańskie) Usługi wykonywane na terenie Polski i przez podmioty polskie to:
1. projekty, druk oraz tłumaczenie katalogów.
Usługi wykonane fizycznie podczas targów na terenie Hiszpanii przez podmioty polskie to:
1. speakerzy - czyli uczestnicy konferencji występujący w charakterze wykładowców lub gości honorowych,
Usługi nabyte od podmiotów hiszpańskich realizowane fizycznie na terenie Hiszpanii to:
- najem powierzchni wystawienniczej sal konferencyjnych czyli pomieszczeń na Konferencje, Kursy, Warsztaty Szkoleniowe,
- najem wyposażenie stoisk,
- zabudowa stoisk, grafika targowa, logotypy, plany wystawy,
- catering dla uczestników,
- tłumaczenie katalogów,
- organizacja programu artystyczno-rozrywkowego, catering oraz wynajem lokalu na Gala D,
- najem personelu - hostessy, ochrona, sprzątanie stoisk, obsługa techniczna,
- obsługa konferencji, sprzęt do tłumaczenia, tłumacze, obsługa techniczna,
- wynajem autokarów - P— transport uczestników do zakładów produkcyjnych znajdujących się na terenie Hiszpanii,
- usługi hotelowe dla uczestników np. szkoleniowców i wykładowców,
- obsługa prawna i księgowa,
- speakerzy - czyli uczestnicy Konferencji występujący w charakterze mówców lub gości honorowych.
Jednocześnie jako organizator targów Spółka będzie osiągała określone przychody od swoich usługobiorców. Usługobiorcami podczas organizowanych targów będą:
- wystawcy - wynajem powierzchni wystawienniczej, wyposażenie stoiska można zamówić zabudowaną i niezabudowaną powierzchnię oraz udział w imprezach towarzyszących: Konferencjach, Kursach, Warsztatach Szkoleniowych, K Party, Gala D oraz P Tours. Wystawcy mogą brać udział w imprezach towarzyszących finansując je dodatkowo (niezależnie od finansowania powierzchni wystawienniczej i kosztów związanych z zabudową stoisk),
- sponsorzy – możliwość sponsorowania targów lub imprez towarzyszących takich jak: Konferencja, Gala D, P Tours, Warsztaty Szkoleniowe, Kursy, Wykład Gościa Honorowego,
- uczestnicy - udział w Konferencjach, Kursach, Warsztatach Szkoleniowych, Gala D oraz wejście na targi po uprzednim nabyciu biletu (bilety na targi jak również na imprezy towarzyszące można nabyć z wyprzedzeniem lub w czasie trwania Targów).
Mając na uwadze przedmiot targów wystawcy, sponsorzy oraz uczestnicy będą z całego świata. Tym samym płatności będą dokonywane z różnych krajów zarówno przelewem jak i kartą płatniczą. Organizator nie wyklucza jednostkowych wpłat gotówkowych (np. zakup wejściówki na teren targów). W dniu 24.02.2009r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pismem nr IPPP2/443-114/09-2/IK wezwał Wnioskodawcę do przesłania dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, która podpisała przedmiotowy wniosek do reprezentowania Spółki. W dniu 09.03.2009r. Strona uzupełniła przedmiotowy wniosek o Krajowy Rejestr Sądowy z którego wynika umocowanie prawne do występowania w imieniu Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
I. W którym kraju (Hiszpania czy Polska) Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów... II. Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować przy sprzedaży ww. usług dotyczących targów i imprez im towarzyszących, odbywających się w Hiszpanii (Unii Europejskiej), a świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w jednym z Krajów Unii Europejskiej bądź na rzecz podmiotów z krajów trzecich, z uwzględnieniem zakresu tych usług: - kompleksowe, obejmujące wynajem powierzchni wystawienniczej oraz udział w imprezach towarzyszących targom, takie jak udział w uroczystej kolacji kursach, konferencjach, wycieczkach do zakładów produkcyjnych,
- cząstkowe nie obejmujące wynajmu powierzchni wystawienniczej, a jedynie wejście na teren targów i /lub udział w imprezach towarzyszących, takie jak udział w uroczystej kolacji kursach, konferencjach, wycieczkach do zakładów produkcyjnych,
- pozostałe - reklamowe i promocyjne – świadczone w miejscu organizacji targów (Hiszpania).
III. Gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy, a wymienione powyżej w stanie faktycznym...
Zdaniem Wnioskodawcy:
I i II.
W zakresie miejsca świadczenia przez Wnioskodawcę usług związanych z organizacją targów i konferencji, które determinuje miejsce dokonywania rozliczeń przez wnioskodawcę podatku VAT, to wg stanu prawnego, który obowiązywał w roku 2008, o ile świadczona usługa miała charakter kompleksowy i obejmowała swoim zakresem wynajem powierzchni wystawienniczej, to tego rodzaju usługę należała zakwalifikować jako związaną z nieruchomością i stosować art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Kompleksowość usługi oznaczała przy tym, że usługa obejmuje swoim zakresem usługę główną, tj. wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane tj. powiązane z wynajmem tej powierzchni. Wynajem powierzchni wystawienniczej, w świetle przepisów obowiązujących do końca 2008r. była usługą związaną z nieruchomością. W takich właśnie okolicznościach w celu określenia miejsca świadczenia usługi dodatkowe mogły być traktowane jako usługi związane z usługą główną. Stosownie do powołanego przepisu, miejscem świadczenia usługi było wówczas miejsce położenia nieruchomości (Hiszpania), bez względu na rzecz jakiego podmiotu gospodarczego były świadczone. Skoro zatem miejscem świadczenia usług była, w opisanym przypadku, Hiszpania tam też Wnioskodawca rozliczałby się z podatku VAT, po uprzedniej rejestracji w tym celu. W zakresie natomiast usług cząstkowych, związanych z organizowaniem targów i wystaw, które nie mają charakteru kompleksowego i nie obejmują wynajmu powierzchni wystawienniczej (jak organizacja kolacji, konferencji, etc.), zastosowanie znalazłyby ogólne przepisy art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem miejscem świadczenia, determinujące tym samym miejsce dokonywania rozliczeń podatku VAT, było miejsce, gdzie świadczący posiadał siedzibę (Polska) i opodatkowane stawka 22%. W opinii Wnioskodawcy, po zmianie ustawy o VAT od 1.01.2009r., a zwłaszcza art. 27 ust. 2 pkt 3 a stan prawny w przedstawionym stanie faktycznym uległ zmianie. Od 1.01.2009r. w zakresie usług związanych z organizacją targów i wystaw miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie te usługi są faktycznie świadczone. Ze zmienionego od 1.01.2009r. przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 a wynika zatem, iż wszystkie usługi, świadczone przez Wnioskodawcę w związku z organizacją targów w tym związane z wynajmem powierzchni wystawienniczej i niezwiązane z wynajmem powierzchni wystawienniczej (cząstkowe – organizowanie konferencji, kolacji itp.) będą opodatkowane w miejscu, gdzie będą faktycznie świadczone, czyli w Hiszpanii, czyli wg stawki obowiązującej w Hiszpanii. W tym celu Wnioskodawca będzie musiał się zarejestrować w Hiszpanii i tam będzie się rozliczał z podatku VAT. W zakresie usług reklamy i promocji zarówno wg stanu prawnego, który obowiązywał do końca 2008r. jak i po zmianie ustawy o VAT od 01.01.2009r. miejscem świadczenia, a zatem i miejscem opodatkowania będzie, stosownie do art. 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. O ile zatem nabywca usługi będzie posiadał siedzibę w Unii Europejskiej, lecz w innym kraju niż Wnioskodawca i będzie podatnikiem (nie konsumentem) lub w kraju trzecim, miejsce opodatkowania będzie zróżnicowane w zależności od miejsca siedziby nabywcy. Wówczas obowiązek rozliczenia podatku z tytułu świadczonych usług reklamowych będzie ciążył na kontrahentach Wnioskodawcy. W przypadku natomiast świadczenia usług reklamowych na rzecz kontrahentów ze Wspólnoty, nie będących podatnikami podatku od wartości dodanej, zastosowanie znajdzie zasada ogólna z art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, tj. przedmiotowe usługi powinny być opodatkowane według siedziby usługodawcy, w tym przypadku w Polsce, wg stawki 22% i tam też rozliczane w zakresie podatku VAT.
III
W zakresie usług, świadczonych przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy wszystko zależy od rodzaju usługi. Zależnie od rodzaju usługi, usługa ta będzie albo opodatkowana w Hiszpanii i tam Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia w zakresie podatku VAT, albo jeśli będziemy mieć do czynienia z tzw. importem usług - czyli w zakresie wynikającym z art. 27 ust. 4 ustawy o VAT, w Polsce. I tak usługi nabyte od podmiotów Hiszpańskich w postaci:
- najmu powierzchni wystawienniczej oraz pomieszczenia na konferencję, kursy, warsztaty – będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
- wynajmu lokalu na Gala Dinner i Koktajl Party – będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
- grafiki targowe, logotypu, plany wystawy – będą opodatkowane w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika, by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska,
- catering – będą opodatkowane w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika, by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska,
- usługi hotelowe dla uczestników np. dla szkoleniowców i wykładowców – będą opodatkowane w Hiszpanii, jako usługi związane z nieruchomościami (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT),
- zabudowa stoisk – usługa ta będzie opodatkowana w Hiszpanii, albowiem z przepisów ustawy o VAT nie wynika by miejscem świadczenia tego typu usług była Polska
- najem wyposażenia stoisk – będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
- tłumaczenia katalogów, najem tłumaczy – będzie opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3a ustawy o VAT,
- najem sprzętu do tłumaczenia – opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
- najem personelu – usługi te będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o VAT),
- usługi w zakresie IT – będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3 ppk b) ustawy o VAT),
- wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych – będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 6 ustawy o VAT),
- obsługa prawna i księgowa będą opodatkowane w Polsce na zasadzie importu usług (art. 27 ust. 4 pkt 3 ppk c) ustawy o VAT).
Krajem, w którym Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług, z tytułu usług wymienionych powyżej, a nabytych od podmiotów hiszpańskich będzie kraj w którym usługi te będą podlegały opodatkowaniu. I tak dla usług wymienionych w pkt 1 – 6 powyżej, krajem w którym należy dokonać rozliczeń będzie Hiszpania, zaś dla usług wymienionych w pkt 7-13 będzie Polska.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
określenia, w którym kraju Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług związanych z organizacją targów oraz określenia stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży ww. usług, odbywających się w Hiszpanii świadczonych na rzecz polskich podmiotów gospodarczych, a także określenia gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy w zakresie punktów 1-11 i 13 wymienionych w stanowisku Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
określenia, gdzie będą opodatkowane usługi, świadczone przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy dot. wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych (punkt 12 wymieniony w stanowisku Wnioskodawcy) - uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 27 ust. 3 ww. ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy, przepis ust. 3 stosuje się do usług wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu. Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że usługa wynajmu autokarów celem zorganizowania wycieczki do zakładów produkcyjnych, świadczona przez hiszpańskich dostawców na rzecz Wnioskodawcy, będzie opodatkowana w Hiszpanii na podstawie ww. art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Przepis art. 27 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy w przypadku świadczenia usług wynajmu autokarów (środka transportu) nie będzie miał zastosowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.
|