Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-65/09-2/IK
z 27 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-65/09-2/IK
Data
2009.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
pośrednictwo
przewoźnicy
stawki podatku
transport międzynarodowy


Istota interpretacji
prawo do zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług także wobec pośredników działających z upoważnienia przewoźnika lotniczego



Wniosek ORD-IN 397 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2009r. (data wpływu 20 stycznia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% wobec pośredników, którzy są podatnikami posiadającymi NIP unijny i działają z upoważnienia przewoźnika lotniczego w celu zaopatrzenia samolotów i pasażerów podczas rejsów międzynarodowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% wobec pośredników, którzy są podatnikami posiadającymi NIP unijny i działają z upoważnienia przewoźnika lotniczego w celu zaopatrzenia samolotów i pasażerów podczas rejsów międzynarodowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadząc działalność w zakresie usług cateringu lotniczego sprzedaje przewoźnikom lotniczym „bądź pasażerom na pokładach samolotów poza wyrobami własnymi - towary handlowe takie jak kawa, herbata, woda mineralna i inne napoje w tym alkoholowe, słodycze itp. przeznaczone do bezpośredniego spożycia. Działalność ta przez Urząd Statystyczny została sklasyfikowana w grupach PKWiU 55.3012-00.00. oraz 55.4010.-00.20.

Na podstawie art. .81 ust. 1 pkt 8 i 18 ustawy o VAT do tego rodzaju usług Spółka nasza stosuje stawkę 0% wobec przewoźników lotniczych natomiast nie stosuje tej stawki wobec innych podmiotów gospodarczych nie będących przewoźnikiem lotniczym.

Obecnie do Spółki zwrócił się pośrednik Spółka z Danii specjalizująca się w organizacji cateringu lotniczego i sprzedaży pokładowej - domagając się stosowania wobec niej również stawki 0%. Według jej oświadczenia posiada upoważnienie przewoźnika (Węgry) do działania w jego imieniu. Zamawia zaopatrzenie na rejsy wykonywane przez węgierskiego przewoźnika w transporcie międzynarodowym. Zarówno pośrednik jak i przewoźnik przynależą do państw członkowskich Unii Europejskiej. Na poparcie swojego żądania wskazał Dyrektywę 2006/1 12/EC z 28 listopada 2006r. powołując się na artykuł 138. Jednocześnie z jego wyjaśnień wynika, że zakupy przez niego dokonywane - przeznaczone dla przewoźnika z Węgier są przez inne podmioty polskie opodatkowane stawką 0%. Tak więc Spółka poprzez opodatkowywanie tej sprzedaży stawkami 7 i 22% nie jest konkurencyjna w stosunku do innych firm polskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy możliwe jest na podstawie obowiązujących przepisów VAT zastosowanie stawki 0% wobec pośredników, którzy są podatnikami posiadającymi NIP unijny i działają z upoważnienia przewoźnika lotniczego w celu zaopatrzenia samolotów i pasażerów podczas rejsów międzynarodowych...

Zdaniem Spółki w ramach dostosowywania polskiej ustawy VAT do przepisów Unii Europejskiej i obecnych zmian ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów możliwe jest ujednolicenie zasad obowiązujących w Polsce wobec transakcji rozliczanych wśród trzech podatników VAT działających w obrębie Unii Europejskiej przy obsłudze rejsów i pasażerów w transporcie międzynarodowym gdzie jeden z nich działa w imieniu i na rzecz przewoźnika lotniczego a zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 8 i 18 w powiązaniu z art. 83 ust. 2 Spółka posiada dowody dostaw - (zaopatrzenia) na samoloty ze wskazaniem przewoźnika oraz wskazaniem rejsu do wykonania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 (art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy).

Stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 8 wymienionej ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych oraz innych podmiotów wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Według zapisu ust. 2 tego samego artykułu opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W odniesieniu do niektórych z wymienionych powyżej określeń należy posiłkować się zapisami ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 10 tejże ustawy lotem międzynarodowym jest lot, w trakcie którego następuje przekroczenie granicy państwowej. Przewoźnikiem lotniczym jest podmiot uprawniony do wykonywania przewozów lotniczych na podstawie koncesji – w przypadku polskiego przewoźnika lotniczego lub na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu obcego państwa – w przypadku obcego przewoźnika lotniczego – art. 2 pkt 16 wspomnianej ustawy.

Zgodnie z art. 83 pkt 18 ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych głównie do wykonywania transportu międzynarodowego;

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że odnoszą się one do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do usług związanych z obsługą startu, lądowania, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych o podobnym charakterze usług świadczonych na rzecz przewoźników powietrznych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pośrednik Spółka z Danii specjalizująca się w organizacji cateringu lotniczego i sprzedaży pokładowej – zgodnie z jej oświadczeniem posiada upoważnienie przewoźnika (Węgry) do działania w jego imieniu. Pośrednik zamawia zaopatrzenie na rejsy wykonywane przez węgierskiego przewoźnika w transporcie międzynarodowym. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług także wobec pośredników działających z upoważnienia przewoźnika lotniczego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj