Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-49/09/CzP
z 15 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-49/09/CzP
Data
2009.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
organizacje pracodawców
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
„Czy dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Cech, funkcjonujący jako osoba prawna na podstawie ustawy o rzemiośle oraz o organizacjach pracodawców jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a także zgodnie z art. 18 ustawy o organizacjach pracodawców, jeżeli jakikolwiek otrzymany dochód z tego tytułu przeznaczany jest na finansowanie bieżącej działalności statutowej Cechu?”



Wniosek ORD-IN 740 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Cechu, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 19 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów organizacji pracodawców pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów organizacji pracodawców pochodzących z prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Cech jest organizacją samorządu gospodarczego, posiadającą osobowość prawną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle oraz przepisów ustaw z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców, o samorządzie zawodowym niektórych podmiotów gospodarczych, o izbach gospodarczych, w zakresie w jakim nie są one sprzeczne z ustawą o rzemiośle. Cech jest związkiem pracodawców.

Podstawowym zadaniem Cechu jest utrwalanie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu, a także prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej i kulturalnej, oświatowej, gospodarczej a także reprezentowanie interesów członków Cechu wobec organów władzy, administracji samorządowej, rządowej, organizacji społecznych, gospodarczych, zawodowych i sądów.

Do zadań Cechu należy w szczególności:

  • organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i zatrudnionych przez nich pracowników,
  • propagowanie i organizowanie przygotowania zawodowego,
  • współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów szkolonych przez członków oraz samych przedsiębiorców,
  • prowadzenie kursów, szkoleń, seminariów lub innych form dokształcenia teoretycznego dla członków i ich pracowników, w tym młodocianych,
  • organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej dla członków i ich rodzin,
  • współdziałanie z jednostkami naukowo-badawczymi, zwłaszcza w zakresie udostępniania członkom nowych technologii, wymiany doświadczeń,
  • udzielanie doradztwa podatkowego, prawnego i ekonomiczno-finansowego dla swoich członków,
  • promocja rzemiosła w kraju i zagranicą,
  • prowadzenie działalności marketingowej na rzecz członków.

Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty za świadczenia Cechu, dobrowolne świadczenia i inne wpływy, a zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność Cechu. Cech może prowadzić działalność organizacji komercyjnych i pracodawców i może prowadzić działalność gospodarczą. Powyższe fakty mają odniesienie w formie zapisów w statucie Cechu.

Wszelkie przychody z działalności Cechu, w tym z organizacji kursów, szkoleń, doradztwa podatkowego, działalności marketingowej (oprócz składek członkowskich) dzielone są na przychody z działalności statutowej Cechu (czyli przychody uzyskiwane od członków Cechu) oraz na przychody z działalności gospodarczej Cechu (czyli przychody od osób fizycznych i firm nie będących członkami Cechu). W ten sam sposób dzielone są ponoszone koszty.

Wszelki dochód otrzymywany z prowadzonej działalności gospodarczej, czyli z działalności prowadzonej na rzecz osób bądź firm nie będących członkami Cechu przeznaczany jest na finansowanie bieżącej działalności statutowej Cechu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Cech, funkcjonujący jako osoba prawna na podstawie ustawy o rzemiośle oraz o organizacjach pracodawców jest zwolniony z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a także zgodnie z art. 18 ustawy o organizacjach pracodawców, jeżeli jakikolwiek otrzymany dochód z tego tytułu przeznaczany jest na finansowanie bieżącej działalności statutowej Cechu...

Zdaniem Wnioskodawcy dochód otrzymany z prowadzonej działalności gospodarczej, a więc z działalności wykonywanej nie dla członków Cechu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 39 tej ustawy oraz art. 18 ustawy o organizacjach pracodawców.

Przychody otrzymywane z działalności gospodarczej przeznaczane są na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem czynności w ramach tejże działalności, a w dalszej części na bieżącą działalność statutową Cechu. Jeżeli Cech otrzymuje nadwyżkę przychodów nad kosztami, to nie jest ona przeznaczana do podziału między członków Cechu ani między członków zarządu Cechu, który jest organem wykonawczym Cechu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określanej dalej jako „ustawa o pdop”) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 w/w ustawy wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 w/w ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż wymienione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów, które wpływają na wysokość dochodu, o którym stanowi art. 7 w/w ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Analiza treści cyt. wyżej przepisu wskazuje, iż obejmuje on swym zakresem Wnioskodawcę.

Przychody Cechu otrzymywane z działalności gospodarczej przeznaczane są na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem czynności w ramach tejże działalności, a w dalszej części na jego bieżącą działalność statutową. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód, ustalony zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, został przeznaczony na cele statutowe, to korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Wobec powyższego stanowisko Cechu jest prawidłowe.

W stanowisku Cech powołał się na art. 18 ustawy o organizacjach pracodawców. Należy zwrócić uwagę, że zwolnienia przedmiotowe regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stąd też tut. Organ, jako nieuprawniony do interpretowania przepisów innych niż podatkowe nie dokonał oceny stanowiska wnioskodawcy pod kątem powołanego przepisu art. 18 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj