Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-35/09/AZb
z 3 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-35/09/AZb
Data
2009.04.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostarczanie towarów
materiały drukowane
stawki podatku
symbol


Istota interpretacji
dostawa planu lekcji jednostronnie drukowanego na pojedynczych arkuszach nie oznaczonego stosowanym na podstawie odrębnych przepisów symbolem ISBN, podlega opodatkowaniu stawką 22%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2009r. (data wpływu 12 stycznia 2009r., data nadania w urzędzie pocztowym 7 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu 20 marca 2009r.), pismem z dnia 1 kwietnia 2009r. oraz pismem z dnia 3 kwietnia 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 7% dla sprzedaży planów lekcji (PKWiU 22.11.1) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT 7% dla sprzedaży planów lekcji (PKWiU 22.11.1).

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 17 marca 2009r. (data wpływu 20 marca 2009r.) oraz z dnia 1 kwietnia 2009r., będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-35/09/AZb z dnia 9 marca 2009r., jak również pismem z dnia 3 kwietnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lipcu 2008r. wydawnictwo Wnioskodawcy wygrało postępowanie ofertowe ogłoszone przez Centralę dotyczące przygotowania i druku materiałów promocyjnych dla najmłodszych mieszkańców polskiej wsi. Wnioskodawca opracował projekty planów lekcji, zakładek do książek oraz książeczek-malowanek. Szczególnie ważnym było połączenie elementów prewencji (przestrzegających dzieci przed niebezpiecznymi zabawami w gospodarstwie rolnym) z niezbędnym uczniom planem lekcji.

Podczas kalkulacji ceny planu lekcji Wnioskodawca zastosował preferencyjną stawkę VAT 7% po konsultacjach telefonicznych w Urzędzie Statystycznym (ustalenie numeru PKWiU), telefonicznej rozmowie z Urzędem Skarbowym oraz telefonicznej rozmowie z pracownicą Centrum Informacji PKD przy Urzędzie Statystycznym. Wnioskodawca wskazał, iż zdaniem rozmówców zasadne było zastosowanie stawki VAT 7%, gdyż produkt wyczerpuje znamiona załącznika nr 3 do ustawy o VAT w poz. 48 (ex 22.11). We wskazanych tam wyłączeniach nie znajduje się druk planów lekcji.

Wnioskodawca podnosi, iż dzięki preferencyjnej stawce VAT w wysokości 7%, którą zastosował, o kilkanaście tysięcy więcej polskich dzieci z małych miasteczek i wsi otrzymało bezpłatnie plany lekcji niż miałoby to miejsce przy zastosowaniu stawki 22%. Po przeliczeniu wystarczyło środków na znacznie większą ilość planów lekcji, z jakże ważnym ze społecznego punktu widzenia prewencyjnym przesłaniem.

Prośba Wnioskodawcy jest podyktowana kontrolą Urzędu Skarbowego, którego przedstawiciele – zdaniem Wnioskodawcy - nie byli w stanie wskazać, czy stawka VAT w wysokości 7% została naliczona zgodnie z prawem, czy też należało naliczyć VAT w wysokości 22%.

Wnioskodawca wnosi o zakwalifikowanie jednorazowej produkcji planów lekcji do preferencyjnej stawki VAT 7%.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 marca 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż jest podatnikiem VAT czynnym od 1995r. Prowadzi tylko działalność wydawniczą i reklamową.

Między firmą Wnioskodawcy a Centralą została zawarta stosowna umowa, której przedmiotem było opracowanie merytoryczne i graficzne oraz wydrukowanie i dostarczenie tych popularyzatorskich materiałów do Centrali (zakładki do książek, plany lekcji i książeczka do kolorowania).

W kooperacji z drukarnią został wytworzony produkt finalny - książeczka z numerem ISBN, pozostałe artykuły bez numeru ISBN. Właścicielem praw autorskich jest Wnioskodawca. Wnioskodawca występuje w roli producenta i na podstawie umowy przenosi prawa do dystrybucji na Zlecającego - Centralę.

Wnioskodawca wskazał, iż tylko książeczka - malowanka spełnia wymogi wynikające z przepisu § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Wnioskodawca stwierdza, iż w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy ustawodawca nie wymienił planów lekcji w wyłączeniach, co było dla Wnioskodawcy podstawą do zastosowania stawki VAT 7%.

Przedmiotem sprzedaży jest plan lekcji dla dzieci, żadna usługa dodatkowa nie jest świadczona na rzecz Zleceniodawcy. Malowanka - książeczka posiada symbol ISBN ..., dla zakładki drukowanej dwustronnie Wnioskodawca podał klasyfikację PKWiU 22.22.13-00.90, natomiast dla planu lekcji jednostronnie drukowanego na pojedynczych arkuszach – PKWiU 22.11.1.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 3 kwietnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż kontrola w firmie Wnioskodawcy została przeprowadzona w dniach 7 – 14 października 2008r. Kontrola została zakończona w dniu 14 października 2008r. i obejmowała swym zasięgiem tylko i wyłącznie miesiąc lipiec 2008r. Postępowanie w przedmiocie podatku od towarów i usług zostało wszczęte przez Urząd Skarbowy w dniu 12 stycznia 2009r. (data na piśmie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7% dla sprzedaży „planu lekcji” przeznaczonego dla dzieci jest właściwe z punktu widzenia ustawy o podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, właściwe było zastosowanie preferencyjnej stawki VAT 7%, ponieważ tam w wyłączeniach (poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy) nie znajduje się druk planów lekcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów - zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Powyższy przepis znajduje odzwierciedlenie w przepisie art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.), zgodnie z którym „Dostawa towarów” oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy.

W myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przy czym zarówno towary, jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej – art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT co do zasady wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawodawca jednak zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod pozycją 48 tego załącznika wymieniono towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 22.11 tj. książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy – wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym, lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek.

Z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Ponadto w myśl § 7 ust. 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r., obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia: książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Powyższy przepis został utrzymany w § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., zgodnie z którym obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostaw w kraju i wewnątrzwspólnotowego nabycia książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

  • pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,
  • pod pojęciem usług rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji; wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą i reklamową. W lipcu 2008r. wydawnictwo Wnioskodawcy wygrało postępowanie ofertowe ogłoszone przez Centralę dotyczące przygotowania i druku materiałów promocyjnych dla najmłodszych mieszkańców polskiej wsi. Wnioskodawca opracował projekty planów lekcji, zakładek do książek oraz książeczek-malowanek. Szczególnie ważnym było połączenie elementów prewencji (przestrzegających dzieci przed niebezpiecznymi zabawami w gospodarstwie rolnym) z niezbędnym uczniom planem lekcji.

Przedmiotem umowy zawartej pomiędzy firmą Wnioskodawcy a Centralą było opracowanie merytoryczne i graficzne oraz wydrukowanie i dostarczenie tych popularyzatorskich materiałów do Centrali (zakładki do książek, plany lekcji i książeczka do kolorowania).

W kooperacji z drukarnią został wytworzony produkt finalny- książeczka z numerem ISBN, pozostałe artykuły bez numeru ISBN. Właścicielem praw autorskich jest Wnioskodawca. Wnioskodawca występuje w roli producenta i na podstawie umowy przenosi prawa do dystrybucji na Zlecającego - Centralę.

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem sprzedaży jest plan lekcji dla dzieci, żadna usługa dodatkowa nie jest świadczona na rzecz Zleceniodawcy. Malowanka - książeczka posiada symbol ISBN ..., dla zakładki drukowanej dwustronnie Wnioskodawca podał klasyfikację PKWiU 22.22.13-00.90, natomiast dla planu lekcji jednostronnie drukowanego na pojedynczych arkuszach – PKWiU 22.11.1.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy właściwym jest zastosowanie preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7% dla sprzedaży „planu lekcji” przeznaczonego dla dzieci.

Należy zauważyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzoną powołanym wyżej rozporządzeniem z dnia 18 marca 1997r., którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się do dnia 31 grudnia 2009r.

Z tego też względu sprawa klasyfikacji statystycznej towarów i usług nabiera szczególnego znaczenia.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz.11):

  1. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
  2. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według:
  • Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD),
  • Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU),
  • Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (CN),
  • Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT),
  • Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB),

zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W świetle powyższego tut. organ dokonał interpretacji w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę, bowiem warunkiem ewentualnego stosowania obniżonej stawki podatku VAT dla dostawy „planu lekcji”, jest właściwa jego klasyfikacja, zgodna z PKWiU.

Dokonując analizy przywołanych powyżej przepisów ustawy o VAT oraz rozporządzenia wykonawczego należy stwierdzić, iż plan lekcji jednostronnie drukowany na pojedynczych arkuszach, sklasyfikowany przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 22.11.1., nie spełnia wymogów określonych w § 7 ust. 1 pkt 9 lit. a ww. rozporządzenia obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. (odpowiednio § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.).

Zgodnie bowiem z powołanym wyżej przepisem, obniżona do wysokości 0% stawka podatku znajduje zastosowanie do dostaw w kraju: książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Z treści wniosku wynika jednak, że będący przedmiotem dostawy plan lekcji dla dzieci nie posiada stosownego numeru ISBN. Zatem należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na mocy powołanego wyżej przepisu rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku niespełnienia wymogów określonych w ww. § 7 ust. 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia wykonawczego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. (odpowiednio § 9 ust. 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r.) zasadnym jest dokonanie analizy, czy w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie powołany wyżej przepis art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, określający stawkę podatku w wysokości 7% dla towarów w nim wymienionych.

Jak już wcześniej zaznaczono, pod pozycją 48 ww. załącznika ustawodawca wymienia towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 22.11 tj. książki (oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nuty, mapy - wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym, lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek.

Wnioskodawca dla planu lekcji jednostronnie drukowanego na pojedynczych arkuszach, wskazał klasyfikację PKWiU 22.11.1.

Należy zauważyć, iż w dziale 22 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zostały zamieszczone druki i zapisane nośniki informacji, w klasie 22.11 sklasyfikowano książki, natomiast w kategorii 22.11.1 - książki, broszury, ulotki i podobne materiały drukowane w pojedynczych arkuszach.

Ponadto należy zauważyć, iż klasa PKWiU 22.11 obejmuje również inne kategorie wyrobów, oprócz powyżej wymienionej.

Odnosząc się natomiast do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, iż ustawodawca w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy wskazał na symbol PKWiU ex 22.11. Jak już wcześniej zauważono, z treści objaśnienia zamieszczonego pod załącznikami do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do wyrobów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu/usługi z danego grupowania – konkretnego wyrobu/usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Należy wskazać, iż ustawodawca w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy przewidział możliwość obniżenia stawki podatku VAT do wysokości 7% wyłącznie dla danych wyrobów z danego grupowania PKWiU ex 22.11 (a nie dla całego grupowania statystycznego PKWiU 22.11), zawężając stosowanie obniżonej stawki VAT tylko do konkretnych wyrobów należących do wymienionego grupowania statystycznego, tj. książek (oznaczonych stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN), nut, map - wytwarzanych metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: książek adresowych o zasięgu krajowym, regionalnym, lokalnym; książek telefonicznych, teleksów i telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10) i ulotek.

Tym samym ustawodawca szczegółowo uregulował, dla których wyrobów z danego grupowania statystycznego (PKWiU ex 22.11) znajduje zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%, wskazując je wprost i precyzując warunki jakie muszą spełniać, oraz określając, które wyroby wyłączono z opodatkowania stawką preferencyjną 7%.

Tak więc, pomimo iż plan lekcji jednostronnie drukowany na pojedynczych arkuszach, sklasyfikowany przez Wnioskodawcę w kategorii PKWiU 22.11.1 mieści się w klasie PKWiU 22.11 (książki), to jednak nie spełnia podstawowego warunku, jakim jest wymóg oznaczenia tego wyrobu stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN.

Wnioskodawca podnosi, iż w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy ustawodawca nie wymienił planów lekcji w wyłączeniach, co było dla Wnioskodawcy podstawą do zastosowania stawki VAT 7%.

Odnosząc się do powyższego należy zauważyć, iż wprawdzie w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy nie wymieniono w wyłączeniach „planów lekcji jednostronnie drukowanych na pojedynczych arkuszach” – symbol PKWiU 22.11.1, jednakże – jak już zauważono wyżej - możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 7% zawężono do danych wyrobów z danego grupowania PKWiU ex 22.11, wymienionych wprost przez ustawodawcę, przy jednoczesnym spełnieniu warunków, sprecyzowanych przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”.

Tak więc, ze względu na fakt, iż będący przedmiotem dostawy „plan lekcji dla dzieci” o symbolu PKWiU 22.11.1 nie spełnia warunku sprecyzowanego przez ustawodawcę w poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy, tj. nie został oznaczony stosowanym na podstawie odrębnych przepisów symbolem ISBN, niezasadnym jest zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Reasumując, jeżeli plan lekcji jednostronnie drukowany na pojedynczych arkuszach jest sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 22.11.1 lecz nie został oznaczony stosowanym na podstawie odrębnych przepisów symbolem ISBN, to Wnioskodawca na mocy przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 48 załącznika nr 3 do ustawy nie był uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%, zatem dostawa przedmiotowego planu lekcji podlega opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

Należy raz jeszcze podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania dostarczanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na dostawcy towaru lub wykonawcy usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

W myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Zatem z powołanych wyżej przepisów art. 14b § 3 oraz art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj