Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-1632/08-2/MG
z 16 marca 2009 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr DD3/033/133/KDJ/14/RD-46545/14 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-1632/08-2/MG
Data
2009.03.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
pracownik
spółki
ubezpieczenia społeczne
ubezpieczenia zdrowotne
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy Spółka jako płatnik prawidłowo zamierza dokonać korekty deklaracji podatkowych byłych i obecnych pracowników, za okres objęty kontrolą ZUS, w którym stwierdzono nieprawidłowość w obliczeniu podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?



Wniosek ORD-IN 457 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18.12.2008 r. (data wpływu 22.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji podatkowych byłych i obecnych pracowników za okres objęty kontrolą ZUS, w którym stwierdzono nieprawidłowość w obliczeniu podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.12.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku dokonania korekty deklaracji podatkowych byłych i obecnych pracowników za okres objęty kontrolą ZUS, w którym stwierdzono nieprawidłowość w obliczeniu podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W trakcja prowadzonej kontroli ZUS, stwierdzone zostały nieprawidłowości w zakresie stosowanej przez Spółkę w podstawie obliczania składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od wynagrodzeń pracowników. Nieprawidłowość dotyczyła nie uwzględniania w podstawie obliczenia składek, środków przeznaczonych na dofinansowania przez pracodawcę dojazdów do pracy pracowników, w postaci okresowych biletów komunikacji miejskiej (zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12.1998 r.). Decyzja ZUS została zaskarżona przez Spółkę do Sądu Okręgowego, jednak Sąd utrzymał decyzję ZUS w mocy. W związku z wydaną decyzją ZUS, Spółka zobowiązana jest do dokonania korekty deklaracji ZUS za okres 2001 - 2006. Wobec zwiększenia podstawy obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, zmianie ulegnie podstawa obliczenia podatku dochodowego od wynagrodzeń części pracowników i kwoty zaliczki na ten podatek, jaką Spółka, jako płatnik zobowiązana jest odprowadzić na rachunek urzędu skarbowego. W związku z faktem, iż część osób których dotyczy zmiana podstawy opodatkowania, nie jest już zatrudniona w Spółce, Spółka powinna zastosować dwa odrębne rozwiązania dla obu grup: byłych pracowników i obecnych pracowników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jako płatnik prawidłowo zamierza dokonać korekty deklaracji podatkowych byłych i obecnych pracowników, za okres objęty kontrolą ZUS, w którym stwierdzono nieprawidłowość w obliczeniu podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wobec konieczności dokonania korekty deklaracji podatkowych oraz faktu, iż część osób, których dotyczyły nieprawidłowości w obliczeniu podstawy składek, nie jest już zatrudniona w Spółce płatnik zamierza zastosować następujące rozwiązania:

  1. wobec osób nie zatrudnionych w Spółce:

  • w przypadku uiszczenia przez Spółkę kwoty części składki jaką powinien zapłacić były pracownik, Spółka dokona korekty Informacji PIT-11 za lata 2001 – 2007, w której uwzględni podwyższoną kwotę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, bez dokonywania korekty pobranego podatku, zarówno w Informacji PIT-11, jak i w poszczególnych deklaracjach PIT-4 za te okresy, a następnie wykaże to jako przychody z innego źródła byłego pracownika, w Informacji PIT-8C za rok 2008, bez potrącania od tego przychodu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz podatku dochodowego.

2. wobec osób zatrudnionych w Spółce:

  • w przypadku uiszczenia przez Spółkę kwoty części składki jaką powinien zapłacić pracownik, Spółka dokona korekty Informacji PIT-11 za lata 2001 - 2007, w której uwzględni podwyższoną kwotę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, bez dokonywania korekty pobranego podatku, zarówno w Informacji PIT-11, jak i w poszczególnych deklaracjach PIT-4 za te okresy, a następnie potraktuje tę kwotę jako przychód z wynagrodzenia za pracę pracownika, od którego zostanie pobrany podatek dochodowy, składka na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne i które zostanie wykazane w PIT-11 za rok, w którym taką decyzję podjęto, jako rozliczenie bieżące.

W przypadku obciążenia zarówno pracowników, jak i byłych pracowników kwotą pobranej jego części składki - płatnik na podstawie decyzji ZUS i skorygowanych deklaracji ZUS dokona korekty Informacji PIT-11 za lata 2001 - 2007, w której uwzględni podwyższoną kwotę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, bez dokonywania korekt pobranego podatku za te okresy poszczególnych deklaracji PIT-4.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do treści art. 31 ustawy podatkowej osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 32 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 lub 3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub pkt 2a ustawy.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione przepisy prawa należy stwierdzić, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka, jako płatnik podatku dochodowego, w następstwie kontroli przeprowadzonej przez ZUS i stwierdzonych w wyniku tej kontroli nieprawidłowości, zobowiązana jest do dokonania korekty deklaracji ZUS za okres 2001 – 2006. Nieprawidłowości dotyczyły nie uwzględnienia w podstawie obliczenia składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne środków przeznaczonych na dofinansowanie przez pracodawcę dojazdów do pracy pracowników, w postaci okresowych biletów komunikacji miejskiej. W związku z powyższym Spółka zamierza dokonać korekty deklaracji PIT-4 i informacji PIT-11 za okres objęty kontrolą zarówno byłych, jak i obecnych pracowników Spółki.

W związku z powyższym wyjaśnienia wymaga kwestia dotycząca prawidłowości i zasadności dokonania korekty informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4 za poszczególne lata podatkowe objęte kontrolą ZUS, w których stwierdzono nieprawidłowości w obliczeniu podstawy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, byłych i obecnych pracowników, na skutek uiszczenia przez Spółkę kwoty części składek jaką powinien zapłacić zarówno pracownik, jak i były pracownik.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Z treści art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że płatnik ma taką możliwość, jednakże nie jest ona prawnie dopuszczona w każdym przypadku. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, co następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć m. in. błędów rachunkowych, oczywistych omyłek, a także gdy wypełniono ją niezgodnie z wymaganiami lub istnieją wątpliwości co do prawidłowości danych w niej zawartych. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Spółka podnosi, iż w związku z wydaną decyzją ZUS zobowiązana została do uiszczenia kwoty części składek jakie powinien był zapłacić były i obecny pracownik za lata 2001 – 2007, w następstwie czego należy dokonać korekty informacji PIT-11 i deklaracji PIT-4 za te lata, w których uwzględnione zostaną podwyższone kwoty składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, bez dokonywania korekty pobranego podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania prawne organ podatkowy twierdzi, że zaistniała sytuacja nie upoważnia płatnika do dokonania korekty wystawionych za lata 2001 – 2007 formularzy PIT-11 i PIT-4, bowiem wystawione przez Spółkę deklaracje sporządzone były prawidłowo, odzwierciedlają one zaistniały w tamtych latach stan faktyczny, a więc wysokość pobranych przez płatnika składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a nie wysokość składek należnych, w związku z czym brak jest podstaw prawnych do ich korygowania.

Następnie w dalszej kolejności należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż kwoty pokrytych przez Spółkę składek, które co do zasady winny być opłacone przez pracowników, będą stanowiły dla tych osób przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy podatkowej. Na fakt ten nie ma wpływu to, że część z pracowników nie jest już zatrudniona w Spółce, gdyż tytułem do dokonania tego świadczenia jest łączący strony stosunek pracy, a moment dokonania tego świadczenia, po ustaniu stosunku pracy nie wpływa na zmianę kwalifikacji tego przychodu. W związku z tym w obu przypadkach należy rozliczyć ten przychód w sposób wskazany w przytoczonych powyżej art. 31 i art. 32 ww. ustawy, a w konsekwencji przychód ten wykazać w informacji PIT-11, a nie jak twierdzi Spółka w PIT-8C w stosunku do byłych pracowników.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe wyjaśnić należy, iż tut. Organ w wydanej interpretacji indywidualnej nie odniósł się do kwestii zasadności potrącenia przez Spółkę składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne od przychodu byłych i obecnych pracowników z tytułu uiszczenia przez Spółkę zaległych składek, bowiem stosownie do art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Art. 3 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z treścią art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zatem kwestie dotyczące zasadności prawidłowości wyliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne Spółka powinna ustalić w oparciu o inne niż podatkowe przepisy regulujące ww. zagadnienia, m. in.: ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 ze zm.) oraz ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj