Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1208/08/CzP
z 24 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1208/08/CzP
Data
2009.03.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność
oświata
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
„Czy dochód uzyskany w ramach projektu jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4?”



Wniosek ORD-IN 774 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 20 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze środków Unii Europejskiej, przeznaczonego na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Towarzystwa o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze środków Unii Europejskiej, przeznaczonego na cele statutowe.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 09 lutego 2009r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął do tut. BKIP 20 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo na podstawie swojego statutu prowadzi działalność edukacyjną i jest organem prowadzącym m. in. Zespół Szkół Zawodowych. W maju 2008 r. Towarzystwo zawnioskowało o dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Dzialania 8.1.1 PO KL. Przedmiotem dotacji są kursy skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności, w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach (typ 3).

W ramach Poddziałania 8.1.1 PO KL o dofinansowanie projektu mogą ubiegać się:

  • przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie szkoleń (typ 3 projektu),
  • osoby prawne, które zgodnie ze statutem prowadzą działalność szkoleniową (typ 3 projektu),
  • osoby fizyczne prowadzące działalność oświatową (typ projektu 3).

Wniosek o dofinansowanie projektu został złożony przez posiadające osobowość prawną Towarzystwo. Działania przewidziane we wniosku (zarówno kursy jak i administrowanie projektem) będą prowadzone w Zespole Szkół Zawodowych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych Towarzystwo jako kościelna osoba prawna nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

W 2004 r. Towarzystwo zwróciło się do Izby Skarbowej o uznanie Zespołu Szkół Zawodowych za odrębny podmiot podatkowy otrzymując pozytywną odpowiedź. Decyzją Dyrektora Izby Skarbowej wyodrębniony organizacyjnie Zespół Szkół Zawodowych został uznany za odrębny podmiot podatkowy.

W uzupełnieniu wskazano, iż:

  1. Towarzystwo jest podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu jako właściciel i organ prowadzący Zespół Szkół Zawodowych, posiadający osobowość prawną.
  2. Ostatecznie projekt realizować będzie Zespół Szkół Zawodowych, jako jednostka edukacyjna, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  3. Faktury będą wystawiane na Zespół Szkół Zawodowych.
  4. Realizacja projektu szkoleniowego związana jest z zakresem prowadzonej działalności edukacyjnej.
  5. W wyniku realizacji projektu Zespół Szkół Zawodowych Towarzystwa będzie osiągał przychody wyłącznie zwolnione.
  6. Kursy realizowane w ramach projektu będą prowadzone za częściową odpłatnością ze strony uczestników tj. 10%, pozostałe 90% kosztów związanych z przeprowadzeniem szkolenia będzie sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
  7. Działania prowadzone w ramach projektu nie będą miały związku w jakimkolwiek zakresie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wszelkie działania prowadzone w ramach projektu służą tylko i wyłącznie zrealizowaniu projektu, którego istotą jest przeprowadzenie kursów.

Dotacje pochodzące z funduszy strukturalnych są wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop. Umowa będzie podpisana z Wojewódzkim Urzędem Pracy.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy dochód uzyskany w ramach projektu jest wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy... /pytanie oznaczone we wniosku Nr 2/

Zdaniem Towarzystwa szkoła będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4, gdyż jej celem statutowym jest działalność oświatowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Z opisu zdarzenia przyszłego wniosku wynika, iż Decyzją Dyrektora Izby Skarbowej wyodrębniony organizacyjnie Zespół Szkół Zawodowych został uznany za odrębny podmiot podatkowy. Z wniosku wynika ponadto, iż celem statutowym Zespołu jest działalność oświatowa

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 w/w ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b w/w ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Należy również zaznaczyć, iż zwolnieniu podlegają także dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej, o ile zostaną przeznaczone na cele statutowe tożsame z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy. Cele Szkoły powinny być określone w statucie. Muszą być wskazane w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika ponadto, iż Zespół Szkół Zawodowych otrzyma od jednostki macierzystej – Towarzystwa środki pochodzące z dotacji pochodzące z Europejskiego Funduszu Społecznego. Towarzystwo jest beneficjentem dotacji. Wobec powyższego należy stwierdzić, że jeżeli dochód Zespołu Szkół Zawodowych w postaci środków otrzymanych z Unii Europejskiej zostanie przeznaczony na cele wskazane przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy, to korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj