Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1042/08/EŁ
z 5 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1042/08/EŁ
Data
2009.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
jednostka budżetowa
opodatkowanie
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
posiłki
stawka preferencyjna
stawki podatku
usługi edukacyjne
usługi stołówkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez stołówki szkolne.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 lutego 2009 r. (data wpływu 2 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez stołówki szkolne - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania usług świadczonych przez stołówki szkolne.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół będący jednostką budżetową, zgodnie ze statutem, powołany został do wykonywania zadań w zakresie obsługi finansowo-księgowej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych przez Powiat, oraz do realizowania zadań Powiatu wynikających z ustawy o systemie oświaty i ustawy Karta nauczyciela. Pozostałym przedmiotem działania jest wykonywanie zadań związanych z obsługą organów powiatu, tj. Rady Powiatu i Zarządu Powiatu. Występując z wnioskiem, Zespół wypełnia swoje zadania statutowe, działając w imieniu szkół Powiatu (będących jednostkami budżetowymi), oraz w imieniu ich organu prowadzącego. Wskazano, iż w ramach internatu Szkół E. oraz internatu Szkół K. funkcjonują stołówki, które prowadzą żywienie całodzienne, a w ramach Ośrodka stołówka wydaje wyłącznie obiady na rzecz uczniów tej szkoły. Stołówki nie stanowią odrębnego podmiotu gospodarczego, a ich pracownicy są pracownikami szkół. Wskazano, iż stołówki zapewniają wyżywienie uczniom wszystkich szkół, których organem jest Powiat. Na ogół ze stołówki Szkół K. korzystają uczniowie tej szkoły oraz uczniowie Szkół Z. i II Liceum. Natomiast ze stołówki Szkół E., poza uczniami tej szkoły, korzystają uczniowie I Liceum. Stołówki umożliwiają żywienie młodzieży mieszkającej w internatach (90%) oraz młodzieży szkolnej niemieszkającej w internatach, która ma utrudnione korzystanie z obiadów domowych, np. ze względu na dojeżdżanie lub inne sytuacje rodzinne – traktowane to jest jako pomoc socjalna. Młodzież wnosi opłatę za korzystanie z wyżywienia równą kosztom zakupu surowców żywnościowych 8-9 zł. za śniadanie, obiad i kolację lub 4,50 zł. za sam obiad. Rzeczywisty koszt posiłku jest co najmniej dwukrotnie wyższy (wynagrodzenie personelu, koszt mediów, amortyzacja sprzętu). Ze stołówek korzystają również pracownicy szkół ponosząc pełną odpłatność (9 zł za obiad). Zatem z posiłków przygotowanych w stołówkach korzystają uczniowie oraz pracownicy ww. szkół. Dyrektorzy szkół posiadający stołówki, prowadzący sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i pracowników innych szkół, mają zawarte stosowne porozumienia o objęciu żywieniem uczniów i pracowników tychże szkół. Występują przypadki, w których uczniowie najubożsi mają przyznane dofinansowanie, gdzie zakupów i płatności za posiłki w całości dokonuje Ośrodek Pomocy Społecznej, będący jednostką budżetową. W pozostałych przypadkach uczniowie innych szkół sami ponoszą odpłatność za posiłki. Według posiadanej interpretacji Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi świadczone przez stołówkę zespołu szkół, znajdującą się w internacie, stanowiącym integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, mieszczą się w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”. Natomiast według opinii Ośrodka „jeżeli stołówkę prowadzi inny niż zespół szkół podmiot gospodarczy lub kiedy posiłki przygotowywane i wydawane są dla osób z zewnątrz (młodzież z innych szkół średnich), usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 „Usługi stołówkowe”.


W związku z powyższym, w piśmie z dnia 19 lutego 2009 r., zadano następujące pytanie:


Czy szkoła posiadając klasyfikację z GUS, iż prowadzenie sprzedaży w stołówkach szkolnych na rzecz uczniów i pracowników sklasyfikowane w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji” ma prawo, przy prowadzeniu tej sprzedaży dla uczniów i pracowników własnej szkoły oraz uczniów i pracowników innych szkół, do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, szkoły świadczące usługi w formie sprzedaży posiłków w stołówkach szkolnych na rzecz uczniów i pracowników szkoły, sklasyfikowane w dziale PKWiU 80, mają prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Posiadają one opinię Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, iż prowadzenie stołówki przez personel placówki oświatowej dla młodzieży i pracowników placówki należy zaliczyć do działu PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”. Zatem powyższe prawo oparto na przepisie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Również przy sprzedaży posiłków na rzecz uczniów i pracowników innych szkół ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - należy rozumieć, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku od towarów i usług usługi wymienione w złączniku nr 4. W pozycji 7 powołanego załącznika wymieniony są usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Stosownie do zapisów § 13 ust. 1 pkt 12, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji.


Na mocy przepisów § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:


  • sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%;
  • sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.


Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że szkoły obsługiwane przez Wnioskodawcę są jednostkami budżetowymi. Według posiadanej interpretacji Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi świadczone przez stołówkę zespołu szkół, znajdującą się w internacie, stanowiącym integralną część szkoły, dla własnych uczniów i pracowników, pod warunkiem, że stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, mieszczą się w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”, natomiast „jeżeli stołówkę prowadzi inny niż zespół szkół podmiot gospodarczy lub kiedy posiłki przygotowywane i wydawane są dla osób z zewnątrz (młodzież z innych szkół średnich), usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 „Usługi stołówkowe”.

Wskazano, iż stołówki szkolne nie są odrębnymi podmiotami gospodarczymi, stanowią integralną część szkoły i prowadzone są przez jej pracowników. Przygotowują posiłki dla uczniów i pracowników swojej szkoły oraz dla uczniów i pracowników innych szkół, będących również jednostkami budżetowymi, prowadzonymi przez ten sam organ, tj. Powiat. Dyrektorzy szkół posiadający stołówki, posiadają zawarte porozumienia o objęciu żywieniem uczniów i pracowników innych szkół. W niektórych przypadkach uczniowie mają przyznane dofinansowanie i wówczas zakupów i płatności za posiłki w całości dokonuje Ośrodek Pomocy Społecznej, będący jednostką budżetową. W pozostałych przypadkach uczniowie innych szkół sami ponoszą odpłatność za posiłki.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły, o ile czynność ta – jak wskazano w treści wniosku - sklasyfikowana jest w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji” - korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Natomiast wykonywanie tych czynności przez szkołę na rzecz uczniów i pracowników innych szkół, jako sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.51.10-00.00 „Usługi stołówkowe”, opodatkowane jest co do zasady 7% stawką podatku od towarów i usług, z wyłączeniem sprzedaży napojów alkoholowych, piwa, kawy i herbaty z dodatkami, napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie nieprzetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22%.

Ponieważ z wniosku nie wynika jednoznacznie, iż w przypadku sprzedaży posiłków dla uczniów i pracowników z innych szkół - dokonywanych na podstawie zawartego porozumienia z innymi szkołami - zleceniodawcą jest ta szkoła, zatem wskazać należy, iż tylko w sytuacji świadczenia przez szkołę (będącą jednostką budżetową) tych usług, gdy ich zakupów dokonuje inna szkoła będąca również jednostką budżetową, Ośrodek Pomocy Społecznej, prawidłowe będzie zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 wskazanego rozporządzenia.

Końcowo wyjaśnić należy, że obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej. Wobec powyższego niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację statystyczną przedstawioną przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj