Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-838/08/JJ
z 25 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-838/08/JJ
Data
2008.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
opieka społeczna
stawki podatku
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Określenie stawki podatku VAT od prowadzonej działalności zaklasyfikowanej w PKWiU jako 85.32 - „usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania”.



Wniosek ORD-IN 628 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008r. (data wpływu 15 września 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT od prowadzonej działalności zaklasyfikowanej w PKWiU jako 85.32 - „usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT od prowadzonej działalności zaklasyfikowanej w PKWiU jako 85.32 - „usługi opieki wychowawczej i społecznej bez zakwaterowania”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się doradztwem w sprawach rehabilitacji, zawodowej, społecznej osób niepełnosprawnych. Prowadzone przez Wnioskodawcę działania, w ramach działalności gospodarczej, dotyczą poradnictwa i doradztwa osobom niewidomym, niedowidzącym, dorosłym i dzieciom (poradnictwo w zakresie wyboru szkoły, zawodu, poruszania się w środowisku, wykonywanych czynnościach dnia codziennego, możliwościach rehabilitacji). Doradztwo nie jest formą edukacji, a jedynie poradą:

  • jaką wybrać szkołę, jakie są możliwości kształcenia,
  • jaki zawód można wybrać, jaki można wykonywać, kto może pomóc w podjęciu decyzji o przyszłej pracy, gdzie można starać się i ubiegać o dodatkowe kwalifikacje,
  • jakie są techniki rehabilitacji społecznej (kto prowadzi kursy posługiwania się białą laską, czynności dnia codziennego, gdzie starać się o dofinansowania na zakup sprzętu rehabilitacyjnego lub na wyjazd na turnus rehabilitacyjny, jakie są programy w ramach funduszy Unii Europejskiej, których mogą skorzystać osoby niewidome, jakie są możliwości usprawnienia wzroku, rehabilitacji itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku należy zastosować dla prowadzonej działalności gospodarczej ze względu na jej charakter...

Zdaniem Wnioskodawcy, opierając się na opinii Urzędu Statystycznego , prowadzona przez Wnioskodawcę działalność mieści się w grupie pomocy społecznej (PKWiU 85.32) i jako taka, jest zwolniona z opłaty podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi są identyfikowane na podstawie przepisów o statystyce publicznej zgodnie z art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 9 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 85 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się doradztwem w sprawach rehabilitacji, zawodowej, społecznej osób niepełnosprawnych. Prowadzone przez Wnioskodawcę działania, w ramach działalności gospodarczej, dotyczą poradnictwa i doradztwa osobom niewidomym, niedowidzącym, dorosłym i dzieciom (poradnictwo w zakresie wyboru szkoły, zawodu, poruszania się w środowisku, wykonywanych czynnościach dnia codziennego, możliwościach rehabilitacji). Doradztwo nie jest formą edukacji, a jedynie poradą:

  • jaką wybrać szkołę, jakie są możliwości kształcenia,
  • jaki zawód można wybrać, jaki można wykonywać, kto może pomóc w podjęciu decyzji o przyszłej pracy, gdzie można starać się i ubiegać o dodatkowe kwalifikacje,
  • jakie są techniki rehabilitacji społecznej (kto prowadzi kursy posługiwania się białą laską, czynności dnia codziennego, gdzie starać się o dofinansowania na zakup sprzętu rehabilitacyjnego lub na wyjazd na turnus rehabilitacyjny, jakie są programy w ramach funduszy Unii Europejskiej, których mogą skorzystać osoby niewidome, jakie są możliwości usprawnienia wzroku, rehabilitacji itp.).

Wnioskodawca prowadzoną przez siebie działalność sklasyfikował w PKWiU pod symbolem 85.32.

Zatem ww. działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 85 „Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)”. Wobec powyższego przedmiotowe usługi korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy.

Tut. organ podkreśla, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest Podatnik.

W związku z powyższym w wydanej interpretacji tut. organ odniósł się wyłącznie do klasyfikacji podanych przez Wnioskodawcę we wniosku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zauważyć, że interpretacja niniejsza traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów stanu faktycznego (w szczególności błędnej klasyfikacji statystycznej dokonanej przez Wnioskodawcę) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj