Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-52/09/ŁW
z 6 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-52/09/ŁW
Data
2009.03.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
doradztwo
opieka społeczna


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług doradztwa w zakresie opieki społecznej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009r. (data wpływu 16 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2009r. (data wpływu 26 stycznia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usług doradztwa w zakresie opieki społecznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2009r. (data wpływu 26 stycznia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usług doradztwa w zakresie opieki społecznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług pomocy społecznej oraz usług doradztwa w zakresie pomocy społecznej. Usługi doradcze w zakresie pomocy społecznej Wnioskodawca wykonuje na rzecz osób fizycznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, które nie są podatnikami niemieckiego podatku od wartości dodanej na terytorium tego Państwa.

Zgodnie z przedmiotem zawieranych umów z osobami mającymi miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, Wnioskodawca „wspomaga partnera umowy (zwanego dalej klientem) w wyszukaniu opiekunów do opieki całodobowej. Zakres oraz szczegóły wykonywania świadczeń opieki reguluje osobna umowa, zawierana między klientem a opiekunem. Zawarcie takiej umowy między klientem a opiekunem nie podlega pod zakres działania Wnioskodawcy". W ramach zawieranych umów z klientami (osobami fizycznymi mającymi miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec) „Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać odpowiednią osobę do opieki całodobowej w zakresie ogólnej pomocy w życiu codziennym oraz / lub podstawowej pielęgnacji. (...) Pod pojęciem personelu do opieki rozumie się pomoce domowe, ogólnych opiekunów oraz personel fachowy (...) W razie wygaśnięcia umowy między klientem a opiekunem Wnioskodawca dołoży wszelkich starań, by jak najszybciej wskazać inną osobę do opieki. To samo dotyczy sytuacji, w których z różnych powodów opiekun przez pewien czas nie może wykonywać swoich zadań." W praktyce wykonywane przez Wnioskodawcę czynności polegają na pomaganiu osobom potrzebującym opieki określić, w jakim zakresie, przez jakich opiekunów i za pomocą jakich środków powinny one zostać otoczone opieką. Zgodnie z wyżej przedstawionymi regulacjami umownymi Wnioskodawca zobowiązuje się do wskazania klientowi odpowiedniej osoby do opieki całodobowej. Wnioskodawca za swoje usługi pobiera wynagrodzenie w następujący sposób: „Za pierwsze wskazanie opiekuna Wnioskodawca nalicza jednorazową opłatę w wysokości EUR 600,00 netto plus 22% polskiego podatku VAT.(...) Za bieżące wykonywanie usługi wskazania opiekuna, Wnioskodawca nalicza miesięczną opłatę w wysokości EUT 284,43 netto plus 22% polskiego podatku VAT. (...).

Należy wyraźnie podkreślić, iż Wnioskodawca nie zawiera umów z opiekunami w imieniu i na rzecz klientów.

Wszystkie związane ze swoją działalnością usługi doradztwa na rzecz osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec, Wnioskodawca wykonuje w swojej siedzibie przy użyciu telefonu, faxu, poczty elektronicznej, lub też w innej formie pisemnej.

W dniu 23 września 2008r. Urząd Skarbowy w O. zwrócił się do Wnioskodawcy z pisemną prośbą o wyjaśnienie sposobu opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług podatkiem od wartości dodanej. W przesłanym Wnioskodawcy piśmie Urząd ten poinformował Wnioskodawcę, że w jego ocenie wyżej opisane usługi świadczone przez Wnioskodawcę powinny podlegać opodatkowaniu na terytorium Niemiec. Wnioskodawca nie zgadza się z takim stanowiskiem. Z uwagi na fakt, iż zgodnie z Dyrektywą 112/2006/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej zakazane jest podwójne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej - usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą podlegać opodatkowaniu jednocześnie na terytorium Niemiec oraz terytorium Polski. Konsekwentnie, Wnioskodawca pragnie wyjaśnić kwestie opodatkowania świadczonych usług zarówno z polskimi, jak również z niemieckimi władzami skarbowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miejscem świadczenia opisanych w stanie faktycznym usług dla celów podatku od towarów i usług jest terytorium Polski...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej usługi są usługami doradztwa w zakresie pomocy społecznej. Polegają one na pomocy klientowi w wyborze jak i poszukiwaniu najlepszej osoby do całodobowej opieki. Wnioskodawca realizuje wyżej wskazane usługi poprzez określenie niezbędnych kwalifikacji zawodowych, kompetencji, czy też cech osobowościowych osoby, która będzie w przyszłości świadczyła usługi opieki całodobowej na rzecz klienta lub członka jego rodziny. Wskazanie opiekuna jest wynikiem powyższych działań Wnioskodawcy. Należy również podkreślić, iż Wnioskodawca nie zawiera umowy z opiekunem w imieniu i na rzecz klienta.

Zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług - zwaną dalej ustawą o podatku od towarów i usług - w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejscem świadczenia jest miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Usługi wykonywane są wyłącznie na terytorium Polski w biurach Wnioskodawcy, zaś wszelka korespondencja z klientami realizowana jest za pośrednictwem łączy telefonicznych oraz elektronicznych, a także za pośrednictwem firm pocztowo-kurierskich. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności należy uznać, iż - zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą określania miejsca opodatkowania usług - usługi realizowane przez Wnioskodawcę będą opodatkowane w Polsce.

Powyższej konkluzji nie zmienia również analiza regulacji szczegółowych, przede wszystkim art. 27 ust. 4 pkt 3 w połaczeniu z ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa regulacja nie znajduje zastosowania, ponieważ odbiorcami usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie są podatnicy niemieckiego podatku od wartości dodanej. Ponadto, analiza pozostałych regulacji polskiej ustawy o podatku od towarów i usług również prowadzi do wniosku, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski. Konsekwentnie, z uwagi na fakt, iż pozostałe regulacje będące lex specialis do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie znajdują zastosowania - miejscem świadczenia ww. usług przez Wnioskodawcę będą S..

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w świetle polskiej ustawy o podatku od towarów i usług usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami doradztwa podlegającymi opodatkowaniu na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Istotne jest więc określenie miejsca świadczenia usług.

Stosownie do art. 27 ust. 1 wspomnianej ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

-miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (Art. 27 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 27 ust. 4 ww. ustawy przepis ust. 3 stosuje się do usług:

  1. sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;
  2. reklamy;
  3. doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:
    a) usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),
    b) usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),
    c) usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),
    d) usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,
    e) usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3).
    3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;
  4. bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;
  5. dostarczania (oddelegowania) personelu;
  6. wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;
  7. telekomunikacyjnych;
  8. nadawczych radiowych i telewizyjnych;
  9. elektronicznych;
  10. polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;
  11. agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;
  12. polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;
  13. przesyłowych:
    a) gazu w systemie gazowym,
    b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;
  14. bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

Miejscem świadczenia usług doradczych jest miejsce, gdzie nabywca posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Jednak powyższy przepis określa miejsce świadczenia usług doradczych w przypadku gdy nabywca powyższej usługi posiada siedzibę, bądź miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty lub jest podatnikiem mającym siedzibę, bądź miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi pomocy społecznej oraz usług doradztwa w zakresie pomocy społecznej. W ramach zawieranych umów z klientami (osobami fizycznymi nie będącymi podatnikami na terytorium Niemiec, Wnioskodawca zobowiązuje się wskazać odpowiednią osobę do opieki całodobowej w zakresie ogólnej pomocy w życiu codziennym oraz/lub podstawowej pielęgnacji (pomoce domowe, ogólnych opiekunów oraz personel fachowy). Powyższe usługi są świadczone na rzecz osób fizycznych, zamieszkałych na terytorium Niemiec. Klienci Wnioskodawcy nie są podatnikami od wartości dodanej, na terytorium Niemiec wobec powyższego nie ma zastosowania art. 27 ust. 3 wspomnianej ustawy. Zatem w przedmiotowej sprawie, miejscem świadczenia ww. usług będzie terytorium Polski, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj