Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-94/09-2/JS
z 24 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-94/09-2/JS
Data
2009.04.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Ograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
miejsce zamieszkania
ograniczony obowiązek podatkowy
rezydencja
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
USA


Istota interpretacji
obowiązek podatkowy w Polsce w związku z przeniesieniem miejsca zamieszkania do USA



Wniosek ORD-IN 392 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 29.01.2009 r. (data wpływu 09.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.02.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 stycznia 2008 roku Wnioskodawca rozpoczął pracę w firmie N (dalej: N) z siedzibą na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki (dalej: USA). Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu piastowanej funkcji w całości wypłacane jest przez spółkę N. Zgodnie z zawartą umową Wnioskodawca będzie wykonywał swoją pracę głównie na terytorium USA, ale i w mniejszym zakresie na terytorium Kanady.

Z tytułu dochodów otrzymywanych na podstawie umowy zawartej z N, opłaca podatek dochodowy w USA. Licząc od dnia 1 stycznia 2008 r. pobyt Wnioskodawcy na terytorium USA trwać będzie przez okres nie krótszy niż 3 lata. W tym czasie ewentualne przyjazdy Wnioskodawcy do Polski będą sporadyczne.

W USA, od początku wyjazdu, Wnioskodawcy towarzyszy rodzina, która pozostanie do czasu wypełnienia przez Wnioskodawcę warunków umowy. W Polsce nie posiada osób, które zamierzałby regularnie odwiedzać. Wnioskodawca oświadcza jednocześnie, iż jest właścicielem nieruchomości mieszkalnej w Polsce, z której jednak nie będzie korzystał w czasie swojej nieobecności. Obecnie Wnioskodawca pracując i mieszkając w USA korzysta z wynajmowanego mieszkania. Oświadcza również, iż nie posiada żadnych innych źródeł dochodów podlegających potencjalnie progresywnemu opodatkowaniu poza dochodami z umowy z N. W szczególności Wnioskodawca nie posiada inwestycji w Polsce, w tym papierów wartościowych notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Wnioskodawca pragnie również poinformować, że wynagrodzenie z tytułu umowy z N przelewane jest w całości na Jego rachunek, który posiada w banku amerykańskim. W USA Wnioskodawca jest uczestnikiem płatnego funduszu emerytalnego, odprowadza również składki na ubezpieczenie na życie.

W Polsce Wnioskodawca nie jest aktywnym członkiem żadnych organizacji społecznych, kulturalnych, czy politycznych. Równocześnie pozostając na terytorium USA rozwija kontakty biznesowe i osobiste.

Zgodnie z uzyskanymi przez Wnioskodawcę informacjami, w USA został On uznany za tamtejszego rezydenta podatkowego w 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego Wnioskodawca nie posiada w Polsce od początku 2008 roku miejsca zamieszkania zgodnie z art. 3 ust 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie przedstawionego powyżej stanu faktycznego, od początku 2008 roku posiada ograniczony obowiązek podatkowy, ponieważ od tego czasu na terytorium Polski nie posiada miejsca zamieszkania w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów podlegają w Polsce osoby fizyczne, jeśli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (nieograniczony obowiązek podatkowy). Natomiast, zgodnie z ust. 2a powyższego artykułu, osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W świetle powyższych przepisów ustawy, kluczowym kryterium rozstrzygającym o zakresie obowiązku podatkowego, jakiemu podlega podatnik - osoba fizyczna w Polsce jest posiadanie lub nieposiadanie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych), lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Wymienione w powyższej definicji przesłanki są przesłankami rozłącznymi, co oznacza, że aby uznać, iż podatnik posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej wystarczy spełnienie jednego z wymienionych warunków.

W odniesieniu do drugiego z ww. warunków, mając na uwadze fakt, iż od chwili wyjazdu z Polski Wnioskodawca przebywa niemalże wyłącznie na terytorium USA, począwszy od 2008 roku oraz w kolejnych latach podatkowych będzie przebywał w Polsce krócej niż 183 dni. Tym samym warunek uznania Wnioskodawcy za osobę mająca miejsce zamieszkania na terytorium Polski wyrażony w art. 3 ust. 1a pkt 2 ustawy, nie będzie spełniony.

Natomiast w odniesieniu do art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy, Wnioskodawca oświadcza, iż w Jego ocenie od 2008 roku nie posiada na terytorium Polski ośrodka interesów życiowych, gdyż od tego czasu znajduje się on w USA. Stan ten potwierdzają m in. następujące fakty:

  • Wnioskodawca wykonuje pracę na terytorium USA w oparciu o umowę zawartą ze spółką amerykańską N;
  • Nie posiada innych źródeł dochodu w Polsce podlegającego progresywnemu opodatkowaniu;
  • Przez cały okres pobytu w USA Wnioskodawcy towarzyszy rodzina (tj. małżonka oraz dzieci, które chodzą tu do szkoły);
  • Posiadany przez Wnioskodawcę lokal mieszkalny w Polsce nie będzie przez Niego wykorzystywany;
  • Jest posiadaczem aktywnego bankowego rachunku rozliczeniowego w USA;
  • Nie jest członkiem żadnej polskiej organizacji społecznej, kulturalnej czy politycznej.

Mając na uwadze powyższe argumenty, w ocenie Wnioskodawcy, warunek wymieniony w art. 3 ust. 1a pkt 1 ustawy również nie będzie przez Niego spełniony. W konsekwencji, nie ulega wątpliwości, że od początku 2008 roku, Wnioskodawca nie posiada w Polsce miejsca zamieszkania w rozumieniu ustawy. Oznacza to, iż od tego momentu na Wnioskodawcy ciąży ograniczony obowiązek podatkowy w kraju.

Na poparcie wyżej przedstawionego stanowiska, Wnioskodawca wskazuje na interpretacje przepisów prawa podatkowego prezentowane w indywidualnych sprawach podatników przez Ministerstwo Finansów, w których organ podatkowy potwierdził posiadanie przez podatników ograniczonego obowiązku podatkowego w podobnych sprawach i stanach faktycznych do prezentowanego w niniejszym wniosku, m.in.

  • interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 lipca 2008 r. (sygn. IPPB2/415-700/08-2/SP),
  • interpretację indywidualną wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 lutego 2008 r. (sygn. IPPB2/415-322/07-2/AZ).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast, art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Jak stanowi art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 7 lit. b) umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U z 1976 r. Nr 31, poz. 178), określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z polskim prawem jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Polski dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi polskiemu jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 lit. b) umowy, określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych" oznacza jakąkolwiek osobę (oprócz spółki lub innej jednostki organizacyjnej, traktowanej zgodnie z prawem Stanów Zjednoczonych jako spółka) mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych dla celów jej opodatkowania, lecz w przypadku udziałowca spółki prawa cywilnego lub zarządcy majątku tylko w takim zakresie, w jakim dochód uzyskany przez taką osobę z tego tytułu podlega podatkowi Stanów Zjednoczonych jako dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych.

Definicja ta odnosi się zatem do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Mając na uwadze opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż w 2008 r. Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki. W Państwie tym Wnioskodawca mieszka (w wynajętym mieszkaniu) i pracuje. Ponadto uznany został za rezydenta amerykańskiego. Z tytułu dochodów otrzymywanych na podstawie umowy zawartej z N, opłaca podatek dochodowy w USA. Licząc od dnia 1 stycznia 2008 r. pobyt Wnioskodawcy na terytorium USA trwać będzie przez okres nie krótszy niż 3 lata. W tym czasie ewentualne przyjazdy Wnioskodawcy do Polski będą sporadyczne. Od początku pobytu w USA Wnioskodawcy towarzyszy rodzina, która pozostanie do czasu wypełnienia przez Wnioskodawcę warunków umowy. W Polsce nie posiada osób, które zamierzałby regularnie odwiedzać. Ponadto dzieci Jego uczęszczają do szkół amerykańskich, w związku z czym należy uznać, iż z tym państwem łączą go ścisłe więzy osobiste. W Polsce natomiast Wnioskodawca pozostawił nieruchomość (mieszkanie), jednakże nie posiada ścisłych więzów osobistych (rodzinnych) z Polską. W USA Wnioskodawca jest uczestnikiem płatnego funduszu emerytalnego, odprowadza również składki na ubezpieczenie na życie.

W Polsce Wnioskodawca nie jest aktywnym członkiem żadnych organizacji społecznych, kulturalnych, czy politycznych. Równocześnie pozostając na terytorium USA rozwija kontakty biznesowe i osobiste.

Po dokonaniu analizy stopnia powiązań osobistych i gospodarczych Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż od dnia wyjazdu do Stanów Zjednoczonych Ameryki Wnioskodawca nie posiada miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na terytorium Polski.

Oznacza to, iż w 2008 r. Wnioskodawca podlegał w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, t. j. podlegał opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj