Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1726/08/AL
z 27 listopada 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1726/08/AL
Data
2008.11.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczanie podatku naliczonego
trwały zarząd
zadania własne


Istota interpretacji
Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych związanych z rozbudową i modernizacją składowiska odpadów komunalnych dla Gminy, która to inwestycja będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej przez Zakład Budżetowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2008r. (data wpływu 8 września 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 7 listopada 2008r. (data wpływu 10 listopada 2008r.), z dnia 19 listopada 2008r. (data wpływu 21 listopada 2008r.) oraz z dnia 26 listopada 2008r, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych związanych z rozbudową i modernizacją składowiska odpadów komunalnych dla Gminy, która to inwestycja będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej przez Zakład Budżetowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych związanych z rozbudową i modernizacją składowiska odpadów komunalnych dla Gminy, która to inwestycja będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej przez Zakład Budżetowy.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 listopada 2008r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1300/08/AL z dnia 29 października 2008r. oraz pismami z dnia 19 listopada 2008r. i z dnia 26 listopada 2008r

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina, jako podatnik podatku od towarów i usług, realizując zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z zm.) wykonała w 2006r. zadanie pn.: „Rozbudowa i modernizacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy”. Zadanie to wykonane zostało z własnych środków. Inwestycja została zakończona w 2006r.

Wydatki dokumentowane były fakturami VAT wystawianymi na Gminę i odzwierciedlały, zgodnie z umową przetargową, rozbudowę i modernizację składowiska oraz dokumentowały wykonanie robót budowlanych związanych z rozbudową i modernizacją składowiska.

Gmina w 2006 roku złożyła stosowny wniosek do programu operacyjnego: „Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006”; Priorytet: 3 Rozwój lokalny, Działania: 3.1. Obszary wiejskie - finansowanego ze środków: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, jednak nie otrzymała środków.

Obecnie w ramach warunkowego wyboru do dofinansowania projektów w ramach procedury podkontraktacji I i III Priorytetu ZPORR Gmina może uzyskać dofinansowanie jednak konieczne jest określenie czy podatek VAT od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym dla Gminy.

Gmina nie osiąga i nie będzie osiągać dochodów ze składowiska, nie jest i nie będzie ono wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

Gmina nie uzyskała zintegrowanego pozwolenia na użytkowanie i przez rok 2007 i 2008 usuwała usterki wynikające z projektu (doprowadzenie sieci energetycznej w zamian za agregat prądotwórczy, wykonanie wodociągu). Składowisko do tej pory nie było wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z tym, w obecnie składanym wniosku o zwrot poniesionych wydatków w 2006r., koszt zadania obliczany jest w kwotach brutto, gdyż podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowany ze względu na to, że Gmina nie ma możliwości jego odzyskania.

Obecnie składowisko zostanie przekazane Uchwałą Rady Miejskiej swojemu zakładowi budżetowemu, nieodpłatnie w trwały zarząd. Zakład budżetowy, o którym mowa jest odrębnym podatnikiem podatku VAT i posiada w swojej działalności statutowej zarządzanie mieniem będącym własnością Gminy. Zadaniem zakładu budżetowego jest także pobieranie odpłatności od mieszkańców za wywóz odpadów, w której zawarte są także koszty utrzymania składowiska.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina realizując inwestycję, która będzie wykorzystywana na cele sprzedaży opodatkowanej przez Zakład Budżetowy, może odliczyć zapłacony wykonawcy robót naliczony podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy nie, ponieważ Gmina jako podatnik VAT, realizując przedmiotową inwestycję nie nabywa towarów i usług, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Majątek zostanie przekazany zakładowi budżetowemu, który dopiero tam będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Gmina tworząc zakład budżetowy określiła zakres zadań, które będą realizowane przez ten zakład.

Wykonywanie przedmiotowych zadań na rzecz Gminy nie wymaga zawierania dodatkowych umów. Dopiero w sytuacji gdy wpływy z odpłatności za świadczone usługi nie pokrywają w pełni kosztów wytworzenia tych usług rozliczenia z Gminą a zakładem budżetowym mogą być dokonywane w formie dotacji przedmiotowych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż zdania od cyt: ”Wykonywanie przedmiotowych zadań (…) mogą być dokonywane w formie dotacji przedmiotowych” dodano w celach informacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy – na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym – należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług, w ramach zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591 z zm.), wykonała w 2006r. zadanie pn.: „Rozbudowa i modernizacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy”. Inwestycja została zakończona w 2006r. jednakże Gmina nie uzyskała zintegrowanego pozwolenia na użytkowanie i przez rok 2007 i 2008 usuwała usterki wynikające z projektu (doprowadzenie sieci energetycznej w zamian za agregat prądotwórczy, wykonanie wodociągu).

Wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji dokumentowane były fakturami VAT wystawianymi na Gminę i dotyczyły wykonania robót budowlanych.

Ponadto Gmina nie będzie osiągać dochodów ze składowiska i nie będzie ono wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane roboty budowlane związane z realizacją przedmiotowego zadania pn.: „Rozbudowa i modernizacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy” polegającego na rozbudowie i modernizacji składowiska nie służą czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonaniem zadań publicznych. Tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych.

W związku z powyższym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych związanych z rozbudową i modernizacją składowiska realizowaną w ramach przedmiotowego zadania.

Ponadto z wniosku wynika, iż składowisko zostanie przekazane Uchwałą Rady Miejskiej zakładowi budżetowemu, nieodpłatnie w trwały zarząd. Zakład budżetowy jest odrębnym podatnikiem podatku VAT i posiada w swojej działalności statutowej zarządzanie mieniem będącym własnością Gminy. Zadaniem zakładu budżetowego jest także pobieranie odpłatności od mieszkańców za wywóz odpadów, w której zawarte są także koszty utrzymania składowiska.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż oddanie nieruchomości w trwały zarząd dokonywane jest w drodze decyzji przez właściwy organ. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w drodze decyzji w trwały zarząd (będący formą prawną władania nieruchomością) odpowiedniej jednostce organizacyjnej na czas oznaczony lub nieoznaczony.

Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.), z których wynika oddanie nieruchomości gminnych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

Reasumując należy stwierdzić, iż skoro zrealizowana przez Gminę rozbudowa i modernizacja składowiska dokonana w ramach projektu pn.: „Rozbudowa i modernizacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy” nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych, w związku z realizacją projektu pn.: „Rozbudowa i modernizacja składowiska odpadów komunalnych dla Gminy” w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj