Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1109/08/CzP
z 24 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1109/08/CzP
Data
2009.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
fundusz rekultywacji
koszty uzyskania przychodów
składowanie odpadów
ulepszenie


Istota interpretacji
„Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu odpis na fundusz rekultywacji w granicach kwoty planowanego odpisu na dany rok w planie rekultywacji, skorygowanej o kwotę pozostałości środków tego funduszu na początek roku podatkowego?”



Wniosek ORD-IN 839 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej mi. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz rekultywacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz rekultywacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Spółka prowadzi działalność w zakresie gospodarowania odpadami i eksploatuje wysypisko odpadów komunalnych. W związku z tym ciąży na niej obowiązek przeprowadzenia rekultywacji wysypiska. Ze względów technicznych prace rekultywacyjne nie mogą być przeprowadzane równolegle z bieżącą eksploatacją, ale dopiero po zamknięciu wysypiska. Zgodnie z zawartą z Gminą Miasta umową dzierżawy m. in. gruntu pod składowiskiem, Spółka jest zobowiązana do dokonywania odpisów na fundusz rekultywacji w wysokości 9 zł na każdą tonę odpadów unieszkodliwionych poprzez składowanie. Stąd też Spółka zatwierdziła plan rekultywacji, w którym wstępnie został oszacowany całkowity koszt rekultywacji zaplanowanej do przeprowadzenia po 17 latach eksploatacji – bo taki jest zakładany okres wykorzystania wysypiska dla celów unieszkodliwiania odpadów. W planie tym została określona wysokość corocznych odpisów na fundusz rekultywacji na cały okres eksploatowania wysypiska. Na początek każdego nowego roku podatkowego Spółka dokonuje korekty planu rekultywacji i powiększa planowany na dany rok odpis na fundusz o kwotę stanowiącą niewykorzystane saldo na koncie tego funduszu na ostatni dzień roku poprzedniego. Przykład: Jeżeli na dzień 31 grudnia łączna wartość dokonanych odpisów na fundusz rekultywacji wynosi 10.000,00 zł, to dokonywane jest podwyższenie planowanego na dany rok odpisu na fundusz z kwoty 5.000,00 zł na kwotę 15.000,00 zł i tym samym do kosztów podatkowych za dany rok Spółka zalicza kwotę 5.000,00 zł, o ile kwota taka została rzeczywiście przekazana na fundusz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu odpis na fundusz rekultywacji w granicach kwoty planowanego odpisu na dany rok w planie rekultywacji, skorygowanej o kwotę pozostałości środków tego funduszu na początek roku podatkowego...

Zdaniem Spółki zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów na fundusz rekultywacji w wysokości przekraczającej kwotę określoną przez podatnika na dany rok w planie rekultywacji terenów poeksploatacyjnych, skorygowaną o kwotę pozostałości środków tego funduszu według stanu na początek roku podatkowego. Jednocześnie, zgodnie z wyjaśnieniami Ministra Finansów zawartymi w piśmie nr PO 3-2317-IP-722-191/98 z dnia 22 maja 1998 roku, w przypadku, gdy z przyczyn niezależnych od podatnika faktyczne wykonanie rekultywacji odbiega od założeń przyjętych w planie – jednostka winna skorygować plan rekultywacji. Spółka nie ma technicznej możliwości przeprowadzenia równoległej do eksploatacji wysypiska rekultywacji, a jednocześnie jest zobowiązana umową do utworzenia funduszu rekultywacji. Dlatego też, zdaniem Spółki, niewykorzystane na rekultywację środki na funduszu powinny w kolejnych latach zwiększać kwotę planowanego odpisu na fundusz na dany rok, by po korekcie dokonanej stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy Spółka mogła zaliczyć do kosztów podatkowych rzeczywiście przekazane środki na ten fundusz. W przeciwnym razie Spółka nie widzi innej możliwości rozliczenia podatkowego wydatków na przyszłą rekultywację pokrytych ze środków z funduszu rekultywacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj