Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-33/09-6/DS
z 26 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-33/09-6/DS
Data
2009.03.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dywidendy
działalność rolnicza
instrumenty finansowe
rolnictwo
zryczałtowany podatek dochodowy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy Spółka postąpiła prawidłowo korzystając ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania uzyskanego dochodu w tej części, w której przeznaczyła dochód na lokowanie w papiery wartościowe nabywane w ramach zarządzania portfelem oraz nabycia jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych?
2. Czy uzyskane przychody powinny być uwzględniane do wyliczenia proporcji przychodów, o której mowa w art. 17 ust.1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy dochody uzyskane z ww. inwestycji będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego o ile zostaną spełnione warunki określone w cytowanym artykule?
3. Jeśli uzyskane przychody w danym roku podatkowym spowodują, że przychód z działalności rolniczej będzie stanowił mniej jak 60% przychodów osiąganych ze wszystkich rodzajów działalności to w następnym roku podatkowym prawo do zwolnienia przedmiotowego utracą wszystkie dochody (z działalności rolniczej i pozarolniczej) czy tylko z działalności pozarolniczej?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2008 r. (data wpływu 02 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 02 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 26.02.2009 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego.


Spółka prowadzi rolniczą działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw lub hodowli.


W ramach swojej działalności rolniczej Spółka prowadzi uprawy rzepaku, pszenicy, kukurydzy i żyta.

Podstawowym źródłem przychodów jest więc sprzedaż ww. produktów roślinnych. Spółka uzyskuje również środki pieniężne z dotacji, dopłat, zwrotów akcyzy w związku z zakupem paliwa zużytego do maszyn rolniczych, jak również z przychodów finansowych, sprzedaży usług rolniczych, sporadycznej sprzedaży majątku trwałego Spółki, sprzedaży nawozów itp.

W poszczególnych latach podatkowych działalności Spółki udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowił zawsze ponad 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich źródeł działalności. Niezależnie od źródła przychodów uzyskane dochody Spółka w całości przeznaczała i wydatkowała na dalsze prowadzenie działalności rolniczej. Wobec powyższego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e oraz ust. 1b ww. ustawy, Spółka korzystała z prawa do zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania uzyskiwanego dochodu ze wszystkich źródeł działalności.

Zgodnie z założeniem w kolejnych latach swojej działalności Spółka będzie inwestowała w działalność rolniczą i rozwijała swoje gospodarstwo rolnicze. Aby pozyskać dodatkowe środki pieniężne, które pozwolą w przyszłości na zwiększenie zakresu inwestycji w dotychczasową działalność rolniczą Spółka uzyskany dochód częściowo przeznaczyła na:

  • zakup Certyfikatów Inwestycyjnych A(…) Funduszu Rynku Nieruchomości Specjalistycznego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego oferowanych w ramach publicznej subskrypcji w Transzy Detalicznej, na zasadach prospektu emisyjnego; Fundusz przewiduje możliwość wypłaty uzyskanych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa, jednakże dotychczas takich wypłat nie było;
  • nabycie Jednostek Uczestnictwa Funduszu Inwestycyjnego – A(…) Zrównoważony Fundusz Inwestycyjny Otwarty – aktywa Funduszu lokowane są głównie w akcje, Fundusz nie przewiduje wypłaty dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa;

oraz

  • zawarła umowę z B(…) o zarządzanie indywidualnym portfelem instrumentów finansowych - w ramach tej umowy B(…) zobowiązał się świadczyć odpłatne usługi zarządzania Portfelem, który stanowią przekazane przez Spółkę do dyspozycji aktywa pieniężne oraz papiery wartościowe nabyte w ramach zarządzania Portfelem; papiery wartościowe nabyte w ramach zarządzania portfelem są gromadzone na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538); B(…) w ramach zarządzania portfelem inwestuje w nabywanie udziałów w kapitałach osób prawnych, otrzymane dywidendy z tytułu posiadania ww. papierów wartościowych pomniejszone o potrącony podatek dochodowy, wpływają bezpośrednio na ww. wyodrębniony rachunek i zwiększają wartość Portfela, którym zarządza uprawniony podmiot.


Wydatkowanie dochodów na ww. inwestycje Spółka zakwalifikowała jako wydatki spełniające warunki określone w art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wobec czego kwota wydatkowanego dochodu nadal korzystała ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie podatku dochodowego. Jednocześnie, Spółka zamierza uzyskane w wyniku ww. inwestycji dochody przeznaczyć na działalność rolniczą.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Spółka postąpiła prawidłowo korzystając ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania uzyskanego dochodu w tej części, w której przeznaczyła dochód na lokowanie w papiery wartościowe nabywane w ramach zarządzania portfelem oraz nabycia jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych...
  2. Czy uzyskane przychody powinny być uwzględniane do wyliczenia proporcji przychodów, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Czy dochody uzyskane z ww. inwestycji będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o ile zostaną spełnione warunki określone w cytowanym artykule...
  3. Jeśli uzyskane przychody w danym roku podatkowym spowodują, że przychód z działalności rolniczej będzie stanowił mniej jak 60% przychodów osiąganych ze wszystkich rodzajów działalności to w następnym roku podatkowym prawo do zwolnienia przedmiotowego utracą wszystkie dochody (z działalności rolniczej i pozarolniczej) czy tylko z działalności pozarolniczej...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie obejmujące, zgodnie z pismem Spółki z dnia 23 lutego 2009 r., zdarzenie przyszłe. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego, został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 26 marca 2009 r. nr ILPB3/423-33/09-4/DS, ILPB3/423-33/09-5/DS.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody z działalności rolniczej nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a ich ustalenie służy tylko i wyłącznie do określenia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w tej części dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność rolniczą. Wobec powyższego, jeśli udział przychodu z działalności rolniczej będzie stanowił mniej jak 60% przychodów ze wszystkich rodzajów działalności, to w kolejnym roku podatkowym ta część dochodów z działalności pozarolniczej nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia przedmiotowego.


Uzasadnienie:

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przepisów cytowanej ustawy nie stosuje się do uzyskiwanych przychodów z działalności rolniczej. Przy czym ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy:

„ Art. 2. 1. – Przepisów ustawy nie stosuje się do: 1) przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e”.

Wobec powyższego, należałoby stwierdzić, że dochody z działalności rolniczej nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Natomiast art. 17 ust. 4e powyższej ustawy określa zwolnienia przedmiotowe w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z działalności pozarolniczej:

„ Art. 17. 1. – Wolne od podatku są: (...) 4e) dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej – w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności – w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności (...)”.

Wobec powyższego, zdaniem Spółki, ustalenie struktury przychodów służy do określenia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego tylko i wyłącznie do dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w tej części dochodów, które zostaną przeznaczone na działalność rolniczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi, iż działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

- licząc od dnia nabycia.

W myśl ust. 3 działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Działalność prowadzona w gospodarstwie rolnym przez jego właściciela lub posiadacza jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli odpowiada kryteriom definicji, zawartej w przepisie art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W myśl tego przepisu działalność rolnicza może być prowadzona w dwojaki sposób, polegający na:

  • wytwarzaniu produktów roślinnych i zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym, czyli naturalnym, z własnych upraw, hodowli lub chowu, w zakresie wymienionym w przepisie,
  • hodowaniu roślin i zwierząt nabywanych od innych producentów, przy czym okresy przetrzymywania zakupionych roślin i zwierząt, w celu ich biologicznego wzrostu nie mogą być krótsze od okresów wskazanych w przepisie.

W oparciu o powyższe, stwierdzić należy, iż przychody z działalności rolniczej – poza dochodami z działów specjalnych produkcji rolnej – nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast naruszenie zakresu działalności rolniczej oraz sposobu w jaki winna być wykonywana, stanowi o konieczności poddania zakresowi przedmiotowemu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodów z czynności, wykraczających poza ustawowy zakres działalności rolniczej. Innymi słowy, działalność pozarolnicza (w tym działy specjalne produkcji rolnej) objęta została podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy, wolne od podatku są dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12 - 14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.


Kryteriami uprawniającymi podatników do skorzystania z ww. zwolnienia są występujące równocześnie okoliczności:

  • osiągnięcie przez nich w roku poprzedzającym rok podatkowy udziału przychodów z działalności rolniczej, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, w wysokości co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności,
  • przeznaczenie uzyskanego dochodu z działalności pozarolniczej, w tym z działów specjalnych produkcji rolnej, na prowadzoną działalność rolniczą.

Podatnicy spełniający te kryteria mają prawo do nieopodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych osiągniętego dochodu z działalności pozarolniczej, niezależnie od tego czy na prowadzonej przez siebie działalności rolniczej osiągnęli dochód czy ponieśli stratę.

Reasumując, dochody z działalności rolniczej nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, a ich ustalenie służy tylko i wyłącznie do określenia ewentualnego zwolnienia przedmiotowego dochodów wolnych od tego podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy.

Wobec powyższego, jeśli w danym roku podatkowym udział przychodu z działalności rolniczej w ogólnej kwocie przychodów Spółki będzie stanowił mniej jak 60%, to w kolejnym roku podatkowym dochody z działalności pozarolniczej nie będą korzystać z przedmiotowego zwolnienia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj