Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-774/12-4/MW
z 4 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-774/12-4/MW
Data
2013.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
dzierżawa
gmina
infrastruktura
kanalizacja
opodatkowanie


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej



Wniosek ORD-IN 594 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2012r. (data wpływu 28 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2012r. (data wpływu 21 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. opodatkowania usług dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej,
  2. prawa Gminy do odliczenia i sposobu odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wybudowanej lub będącej w trakcie budowy,
  3. prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, której realizacja jest planowana,
  4. prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego od bieżących wydatków związanych z funkcjonowaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Wniosek został uzupełniony w dniu 21 grudnia 2012r. w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz wskazania przedmiotu wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Gmina poniosła i wciąż ponosi wydatki na realizację inwestycji związanych z budową infrastruktury wodno - kanalizacyjnej na terenie Gminy. Ponoszone w tym zakresie wydatki są dokumentowane przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Zasadniczo, realizowane przez Gminę inwestycje w powyższym zakresie można podzielić na:

  1. wybudowane i oddane do użytkowania w latach 2004-2011,
  2. wybudowane i oddane do użytkowania w 2012 r„
  3. będące w trakcie budowy (nie oddane jeszcze do użytkowania),
  4. planowane do realizacji.

W odniesieniu do inwestycji A, powstała w ich efekcie infrastruktura wodno-kanalizacyjna, po jej oddaniu do użytkowania, została nieodpłatnie udostępniona przez Gminę Zakładowi Usług Komunalnych w X (będącemu zakładem budżetowym sąsiedniej gminy; dalej: Zakład). Niemniej jednak, na obecnym etapie Gmina planuje wprowadzenie odmiennego rozwiązania, polegającego na wydzierżawieniu tej infrastruktury Zakładowi. Podobne rozwiązanie Gmina planuje zastosować także w odniesieniu do pozostałej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Tym samym infrastruktura, jaka powstanie w efekcie realizowanych obecnie inwestycji B, jak i planowanych do realizacji inwestycji C, zgodnie z planami Gminy, także zostanie wydzierżawiona do Zakładu.

Umowa dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, powstałej w wyniku inwestycji A, zostanie zawarta prawdopodobnie jeszcze w 2012 r. lub w 2013. Z kolei infrastruktura, jaka powstała w wyniku realizacji inwestycji B w 2012r., po jej oddaniu do użytkowania w 2012r., została nieodpłatnie udostępniona na kilka miesięcy zakładowi komunalnemu sąsiedniej Gminy i następnie, jeszcze w 2012 r. zostanie zawarta umowa dzierżawy (czyli zmiana przeznaczenia ma miejsce w tym samym roku). Infrastruktura, jaka powstała w wynika realizacji inwestycji C, będzie wydzierżawiona niezwłocznie po oddaniu danej infrastruktury do użytkowania. Podobnie, w odniesieniu do inwestycji planowanych w tym zakresie, zostaną one wydzierżawione na rzecz zakładu zaraz po ich oddaniu do użytkowania.

Z tytułu świadczonych usług dzierżawy Gmina będzie wystawiać na rzecz Zakładu faktury VAT, które będą ujmowane w rejestrach sprzedaży Gminy. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia przedmiotowych usług Gmina będzie wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7 i rozliczać z tego tytułu VAT należny.

Ponadto, Gmina ponosi/będzie ponosić niektóre bieżące wydatki związane z funkcjonowaniem infrastruktury wodno- kanalizacyjnej. Także w tym przypadku przedmiotowe wydatki będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Gmina nie wystąpiła do GUS o potwierdzenie klasyfikacji usług dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.

Gmina nie odliczała na bieżąco podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej będącej w trakcie realizacji. Gmina chce uprzednio potwierdzić to prawo w drodze interpretacji indywidualnej Ministra Finansów. Gminę obowiązuje dyscyplina budżetowa, w związku z czym intencją Gminy jest dokonywanie odliczenia VAT na podstawie dobrze przeprowadzonej analizy w tym zakresie.

Przystępując do budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która jest w trakcie realizacji, Gmina zamierzała wykorzystywać infrastrukturę do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, za jakie Gmina traktuje czynności polegające na nieodpłatnym udostępnieniu tej infrastruktury na rzecz zakładu komunalnego sąsiedniej Gminy.

Infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, którą Gmina planuje budować, Gmina zamierza wykorzystywać do świadczenia usług dzierżawy na rzecz zakładu komunalnego sąsiedniej Gminy. W związku z tym, jeżeli w drodze niniejszej interpretacji Minister potwierdzi, że są to czynności opodatkowane VAT, wówczas należy uznać, że Gmina planuje wykorzystywać tę infrastrukturę do czynności opodatkowanych VAT.

Poszczególne infrastruktury były oddane do użytkowania:

  1. wybudowane i oddane do użytkowania w latach – 2004-2011 – odpowiednio w latach 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011,
  2. wybudowane i oddane do użytkowania w 2012r. – w 2012r.,
  3. będące w trakcie budowy (nie oddane jeszcze do użytkowania) – w 2012r.,
  4. planowane do realizacji – nie zostały jeszcze wybudowane i tym samym oddane do użytkowania.

Wartość każdej poszczególnej infrastruktury przekracza 15.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(we wniosku pytanie nr 1) Czy w przypadku zawarcia umowy dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, świadczona przez Gminę usługa dzierżawy będzie podlegać opodatkowaniu VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia umowy dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, świadczona przez Gminę usługa dzierżawy będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towarów, należy ją uznać za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji, w świetle powyższych regulacji, w przypadku wykonywania przez Gminę czynności na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Jednocześnie, w ocenie Gminy, umowę dzierżawy należy uznać niewątpliwie za umowę cywilnoprawną, uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (dalej: Kodeks cywilny). Konsekwentnie, w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności działa ona w roli podatnika VAT.

Zatem, mając na uwadze, że Gmina będzie wykonywać usługę dzierżawy za wynagrodzeniem i działać w tym zakresie w roli podatnika VAT, w ocenie Gminy przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, zdaniem Gminy, transakcja ta nie będzie zwolniona z VAT, gdyż ani ustawa o VAT ani też rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

Jednocześnie, w ocenie Gminy, nie powinno być jakichkolwiek wątpliwości co do możliwości zawierania umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Zakładem. Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, podmiot ten stanowi zakład budżetowy innej gminy – a zatem odrębnej od Gminy osoby prawnej. Konsekwentnie, Gmina i Zakład, pomiędzy którymi zawarta będzie umowa dzierżawy, stanowią na gruncie cywilnoprawnym dwa odrębne podmioty. Co więcej, skoro możliwe jest zawarcie tego rodzaju umowy pomiędzy gminą a jej własnym zakładem budżetowym i świadczenie przez gminę na rzecz zakładu na podstawie przedmiotowej umowy odpłatnych usług opodatkowanych VAT, to tym bardziej możliwe powinno być zawarcie takiej umowy pomiędzy Gminą a zakładem budżetowym innej gminy.

Gmina przy tym nadmienia, iż możliwość świadczenia przez gminę tego rodzaju odpłatnych usług na rzecz własnego zakładu budżetowego, została potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych, wydanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektorów Izb Skarbowych. Przykładowo, do sytuacji takiej odniósł się Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w interpretacji indywidualnej z dnia 12 grudnia 2011 r., sygn. IPTPP1/443-764/11-2/IG, stwierdzając, iż „Oddanie przez Wnioskodawcę w ramach porozumienia (quasi dzierżawy), tj. czynności cywilnoprawnej, innemu podmiotowi - Gminnemu Zakładowi Usług Komunalnych obiektów sieci wodociągowej i kanalizacyjnej skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowych po stronie Wnioskodawcy. Dlatego też, czynność ta stanowi odpłatną usługę, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i jest czynnością świadczoną przez podatnika VAT i tym samym podlega opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy."

Podobne stanowisko wyraził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 lutego 2012 r., sygn. ILPP1/443-1442/11-3/KG, a także w interpretacji indywidulanej z dnia 29 listopada 2011 r., sygn. ILPP1/443-1163/11-2/BD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że powołane we wniosku interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania usług dzierżawy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Wniosek w zakresie prawa Gminy do odliczenia i sposobu odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wybudowanej lub będącej w trakcie budowy został załatwiony interpretacją Nr IPTPP1/443-774/12-5/MW. Wniosek w części dotyczącej prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, której realizacja jest planowana został załatwiony interpretacją Nr IPTPP1/443-774/12-6/MW. Natomiast w części prawa Gminy do odliczenia podatku naliczonego od bieżących wydatków związanych z funkcjonowaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej – interpretacją Nr IPTPP1/443-774/12-7/MW

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj