Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-279/09-2/AW
z 9 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-279/09-2/AW
Data
2009.04.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
biblioteki
odliczenia
projekt


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu



Wniosek ORD-IN 451 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Biblioteki przedstawione we wniosku z dnia 18.03.2009r. (data wpływu 20.03.2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.03.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do realizowanego projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminna Biblioteka Publiczna realizuje zadanie inwestycyjne pn. „Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą rozwoju miejscowości”. Realizacja ww. zadania będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków w ramach Programu Obszarów Wiejskich 2007-2013 w zakresie „Odnowa i rozwój wsi”.

Głównym celem projektu będzie działanie, które wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców na obszarach wiejskich poprzez zaspokojenie ich potrzeb społecznych, kulturalnych oraz promowania obszarów wiejskich. Umożliwi rozwój tożsamości społeczności wiejskiej oraz wpłynie na wzrost atrakcyjności oferty kulturalnej, turystycznej, inwestycyjnej obszarów wiejskich poprzez modernizację remizy na Dom Kultury (utworzenie mini – muzeum, pozyskanie lokalu na działalność wystawienniczą i kulturalno – oświatową).

Biblioteka Gminna w wyniku realizacji ww. zadania inwestycyjnego otrzyma faktury VAT od wykonawcy obejmujące następujące czynności:

  • wymiana pokrycia dachowego;
  • wymiana stolarki okiennej i drzwiowej;
  • ocieplenie budynku;
  • remont łazienek;
  • wymiana podłóg;
  • wymiana instalacji elektrycznej, wod – kan. i CO wraz z piecem;
  • wykonanie przyłącza wodociągowego i kanalizacyjnego;
  • przystosowanie istniejących pomieszczeń dla potrzeb świetlicy, biblioteki i Centrum Informacji Lokalnej.

Faktury VAT zawierać będą również kwotę podatku VAT. Zakończona inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania inwestycyjnego pn. „Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą rozwoju miejscowości” może być odzyskany przez Bibliotekę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze względu na specyfikę inwestycji pn. „Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą rozwoju miejscowości” nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Remont remizy stworzy warunki do organizowania działalności kulturalnej, edukacyjnej i popularyzatorskiej oraz wystawienniczej, w tym organizowanie imprez kulturalnych – zadań statutowych Biblioteki. Instytucja kultury jako podmiot zwolniony od podatku dochodowego nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do realizacji zadania inwestycyjnego pn. „Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą na rozwój miejscowości” biblioteka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego we w wniosku stanu faktycznego wynika, iż Biblioteka realizuje projekt pod nazwą „Remont remizy na potrzeby Domu Kultury szansą na rozwój miejscowości”. Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy przedmiotowa inwestycja nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej. Zatem mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Reasumując przedstawiony we wniosku stan faktyczny i biorąc pod uwagę powołane przepisy, Wnioskodawca właściwie wskazał, iż nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowanej inwestycji.

Powyższa interpretacja przepisów prawa podatkowego obejmuje rozstrzygnięcie w zakresie podatku od towarów i usług, oraz możliwości odzyskania podatku VAT w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj