Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1088/08/IK
Data
2009.02.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
bursa
opodatkowanie
stołówka szkolna
świadczenie usług
zakwaterowanie
Istota interpretacji
Usługi stołówki szkolnej świadczone w bursie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Wniosek ORD-IN
703 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówkowych na rzecz uczniów, studentów zamieszkujących w bursie szkolnej oraz pracowników tej bursy - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 grudniu 2008 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług stołówkowych na rzecz uczniów, studentów zamieszkujących w bursie szkolnej oraz pracowników tej bursy.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
W skład Zespołu Szkół istniejącego od 1 stycznia 2004 r. wchodzi bursa szkolna i szkolne schronisko młodzieżowe. Do zadań statutowych bursy szkolnej należy zakwaterowanie uczniów i studentów oraz wyżywienie uczniów. Stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. W stołówce prowadzona jest sprzedaż posiłków przygotowanych przez personel bursy wyłącznie dla uczniów i studentów zamieszkujących w bursie i pracowników placówki. Nie jest prowadzona sprzedaż posiłków dla osób z zewnątrz.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług dla usług stołówkowych, polegających na przygotowaniu i wydawaniu posiłków dla uczniów, studentów (zamieszkujących w bursie) i pracowników bursy...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi stołówkowe polegające na sprzedaży posiłków dla uczniów, studentów, zamieszkujących w bursie i pracowników jednostki mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15 i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 41 ust. 1. ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, dla wybranych grup towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone oraz zwolnienie od podatku. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 1 załącznika nr 4 ustawy wyszczególnione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 55.23.15 „Usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich”. Z treści stanu faktycznego wynika, że zakwaterowanie oraz wyżywienie uczniów i studentów w bursach stanowi statutowy obowiązek placówki. Stołówka w bursie szkolnej nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. Sprzedaż obiadów jest prowadzona wyłącznie na rzecz uczniów i studentów zamieszkujących w bursie oraz pracowników przedmiotowej bursy. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15. Uwzględniając powyższy stan faktyczny oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż o ile usługi stołówkowe, o których mowa we wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15 – „usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich”, a dokonana klasyfikacja jest prawidłowa, przedmiotowe usługi stanowią w tym wypadku nierozłączny element sklasyfikowanej usługi, a więc podlegają opodatkowaniu według zasad i stawek właściwych dla tejże usługi. Jeżeli zatem usługi stołówkowe świadczone w bursie wyłącznie na rzecz uczniów i studentów oraz pracowników tej bursy wchodzą w zakres usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 55.23.15, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust.1 pkt 1 ustawy (poz. 1 zał. nr 4 do ustawy). W związku z tym, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikowania usług, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|