Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-160/09-5/SAP
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-160/09-5/SAP
Data
2009.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
dostawca
przedstawicielstwa
środek transportowy
zwrot


Istota interpretacji
Od której daty możliwe jest, aby Wnioskodawca sprzedał wspomniany samochód podmiotom nieuprzywilejowanym bez konieczności dokonywania zwrotu wspomnianej kwoty VAT?



Wniosek ORD-IN 285 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04.02.2009 r. (data wpływu 16.02.2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 20.03.2009 r. (data wpływu 26.03.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania sprzedaży samochodu bez konieczności dokonywania zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty zwrotu podatku z tytułu nabycia środka transportu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania sprzedaży samochodu bez konieczności dokonywania zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty zwrotu podatku z tytułu nabycia środka transportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Na początku roku 2004, Wnioskodawca (będący przedstawicielstwem dyplomatycznym) podpisał umowę leasingową, której przedmiotem był samochód osobowy, rok produkcji 2003, a który to samochód został zarejestrowany na zwykłych tablicach rejestracyjnych, niedyplomatycznych, na cały okres trwania umowy między firmą leasingową a Wnioskodawcą. Po zakończeniu okresu umowy Wnioskodawca odkupił w/w samochód od leasingodawcy, podpisując umowę kupna-sprzedaży w dniu 18 stycznia 2007, na sumę 28.963,04 PLN, i w okresie późniejszym otrzymał zwrot podatku VAT w wysokości 6.371,87 PLN. Należy wyjaśnić, iż Wnioskodawca używał wymienionego samochodu oficjalnego począwszy od 2004 roku aż do chwili obecnej, czyli w sumie przez ponad pięć lat. W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się o informację, od której daty możliwe jest, aby Wnioskodawca sprzedał wspomniany samochód bez konieczności dokonywania zwrotu wspomnianej kwoty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Od której daty możliwe jest, aby Wnioskodawca sprzedał wspomniany samochód podmiotom nieuprzywilejowanym bez konieczności dokonywania zwrotu wspomnianej kwoty VAT...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż samochód może zostać sprzedany przez niego podmiotom uprzywilejowanym lub nieuprzywilejowanym, bez konieczności zwrotu VAT do urzędu skarbowego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odniesieniu do przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju mogą być zastosowane zwroty podatku na warunkach określonych w rozporządzeniu wydanym na podstawie ust. 2, 3 i 5. Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2005 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług przedstawicielstwom dyplomatycznym, urzędom konsularnym, członkom personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innym osobom zrównanym z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych (Dz. U. z 2005 r., Nr 193, poz. 1618) zwrot podatku przysługuje uprawnionemu przedstawicielstwu z tytułu nabycia towarów i usług w ilości (wartości) wynikającej z porozumienia międzynarodowego lub zasady wzajemności stosowanej przez państwo obce wobec polskich przedstawicielstw oraz członkom personelu, w ilości (wartości) wynikającej z porozumienia międzynarodowego lub zasady wzajemności stosowanej przez państwo obce wobec polskich członków personelu. Zgodnie natomiast z przepisem § 2 ust. 4 w/w rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia środka transportu przysługuje pod warunkiem, że środek ten nie zostanie odstąpiony podmiotom innym niż wymienione w ust. 1, przez okres 3 lat od dnia jego nabycia.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego Wnioskodawca zawarł umowę leasingu na początku 2004 r., czyli w momencie, gdy obowiązywała ustawa z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Przedmiotowa umowa nie przewidywała, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione – świadczy o tym fakt zawarcia w 2007 r. osobnej umowy sprzedaży przedmiotowego samochodu. Wnioskodawca we wniosku posługuje się pojęciami: „podmioty uprzywilejowane” oraz „podmioty nieuprzywilejowane”. Zauważyć należy, iż ustawodawca w przepisach regulujących kwestię możliwości dokonania sprzedaży środka transportu bez utraty prawa do otrzymanego zwrotu podatku nie posłużył się tymi pojęciami.

Należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nabył przedmiotowy samochód od firmy leasingowej dnia 18 stycznia 2007 r. Zgodnie z przepisem art. 12 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) jeżeli początkiem terminu określonego w dniach jest pewne zdarzenie, przy obliczaniu tego terminu nie uwzględnia się dnia, w którym zdarzenie nastąpiło. Upływ ostatniego z wyznaczonej liczby dni uważa się za koniec terminu. Przepis art. 12 § 4 Ordynacji podatkowej brzmi: „Terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim roku nie było - w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień”. Tym samym 3-letni termin, o którym mowa w przepisie § 2 ust. 4 w/w rozporządzenia minie wraz z upływem dnia 19 stycznia 2010 r.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może obecnie dokonać sprzedaży przedmiotowego samochodu bez konieczności dokonywania zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty zwrotu podatku wyłącznie pod warunkiem, iż nabywcą będzie podmiot wymieniony w przepisie § 2 ust. 1 w/w rozporządzenia. Natomiast w przypadku dokonania sprzedaży samochodu na rzecz innych podmiotów przed upływem dnia 19 stycznia 2010 r. będzie skutkować utratą prawa do zwrotu podatku, a tym samym powstaniem u Wnioskodawcy obowiązku dokonania zwrotu otrzymanej uprzednio kwoty podatku.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj