Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-173/09-4/SAP
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-173/09-4/SAP
Data
2009.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dostawa
kasa rejestrująca
sprzedaż
usługi pogrzebowe


Istota interpretacji
Czy zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej określone w pkt 30 usługi pogrzebowe i pokrewne dotyczy wszystkich czynności które wykonuje Podatnik czy tylko usług pogrzebowych z wyłączeniem dostawy trumien?



Wniosek ORD-IN 257 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu 20.02.2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 18.03.2009 r. (data wpływu 23.03.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług pogrzebowych (PKWiU 93.03 „Usługi pogrzebowe i działalność pokrewne. Obejmuje ona świadczenie usług oraz dostawę trumien. Podatek dochodowy Podatnik płaci w formie zryczałtowanej (ryczałt ewidencjonowany) 8,5% od usług i 3% od sprzedaży trumien. W 2008 r. usługi stanowiły ponad 70% przychodów Podatnika. W styczniu 2009 r. proporcja uległa zmianie i wyniosła 47% sprzedaż trumien i 53% usługi pogrzebowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej określone w pkt 30 usługi pogrzebowe i pokrewne dotyczy wszystkich czynności które wykonuje Podatnik czy tylko usług pogrzebowych z wyłączeniem dostawy trumien...

Zdaniem Podatnika powinien być on zwolniony z obowiązku zainstalowania kasy fiskalnej, gdyż ilość świadczonych usług jest większa od sprzedaży towarów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Przepis § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U z 2008 r., Nr 228, poz. 1510) brzmi: „Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 marca 2009 r. - podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia”.


W pozycji nr 30 załącznika do w/w rozporządzenia wymienione są usługi pogrzebowe i pokrewne (PKWiU 93.03). W związku z powyższym świadczenie przez Podatnika usług pogrzebowych jest zwolnione z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 pkt 2 w/w rozporządzenia. Należy jednakże zauważyć, iż dostawa trumien nie mieści się w grupowaniu PKWiU 93.03 „Usługi pogrzebowe i pokrewne” i nie jest wymieniona w pozostałych pozycjach załącznika, co oznacza, iż dokonywana przez Podatnika dostawa trumien nie korzysta ze zwolnienia przewidzianego w przepisie § 2 pkt 2 w/w rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", był wyższy niż 70 %. Oznacza, to, że nawet w sytuacji, gdy podatnik wykonywał w poprzednim roku podatkowym czynności nie podlegające zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych i czynności to stanowiły mniej niż 30% obrotu podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a jednocześnie ponad 70% obrotu z tytułu w/w działalności stanowiła sprzedaż towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do w/w rozporządzenia, to podatnik jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej (do dnia 31 grudnia 2009 r.). Zatem w przedmiotowej sprawie dostawa trumien dokonywana przez Podatnika korzysta ze zwolnienia przewidzianego w przepisie § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż pomimo zmiany proporcji w miesiącu styczniu 2009 r. Podatnik nadal korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania przedmiotowej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Podatnik powinien jednakże zwrócić uwagę na treść przepisu § 3 ust. 2 pkt 1 w/w rozporządzenia, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70%.

Zatem stanowisko Podatnika, iż jest on zwolniony z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej z tego powodu, że ilość świadczonych usług jest większa od sprzedaży towarów, jest nieprawidłowe. Podatnik jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, gdyż spełnia warunki określone w przepisie § 3 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia, tj. udział obrotów z tytułu sprzedaży usług pogrzebowych w całym obrocie Podatnika z tytułu sprzedaży, o której mowa w art. 111 ustawy, za poprzedni rok podatkowy wynosił ponad 70 %.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj