Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-319/09-2/PR
z 30 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-319/09-2/PR
Data
2009.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dostawa
organ władzy publicznej
przeznaczenie
wywłaszczenie nieruchomości
zabudowa


Istota interpretacji
opodatkowanie dostawy działek przeznaczonych pod budowę drogi, dokonane z mocy prawa w zamian za odszkodowanie



Wniosek ORD-IN 434 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24.03.2009 r. (data wpływu 30.03.2009r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek przeznaczonych pod budowę drogi, dokonane z mocy prawa w zamian za odszkodowanie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.03.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działek przeznaczonych pod budowę drogi, dokonane z mocy prawa w zamian za odszkodowanie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prezydent Miasta decyzjami administracyjnymi mającymi za podstawę art. 12 ust. 4a i ust. 5, art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2008r. Nr 193. poz. 1194 z późn. zm.) orzekł o ustaleniu odszkodowania na rzecz spółki za nieruchomości (działki niezabudowane) przejęte pod drogę gminną (oznaczone jako działki nr 15/3; nr 35/1; nr 36/1) orzekając jednocześnie o przyznaniu odszkodowania o określonej decyzjami wysokości.

Wskazane działki były własnością Sp. z o.o., która będącą podmiotem zajmującym się działalnością deweloperską, nabyła je pod przyszłe inwestycje. Wysokość odszkodowania została ustalona na kwotę 160.000,00 zł. Odszkodowanie wpłynęło na konto spółki.

Spółka nie opodatkowała przeniesienia z mocy prawa gruntów w zamian za odszkodowanie traktując kwotę odszkodowania jako wartość netto (zwolnioną od podatku VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa działek nr 15/3, nr 35/1, nr 36/1, które na mocy decyzji Prezydenta Miasta przeszły na własność gminy w zamian za odszkodowanie może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) bądź ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2008r Nr 212, poz. 1336) ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Wnioskująca spółka uważa, że przejęcie przez gminę terenu niezabudowanego z przeznaczeniem pod drogę gminną korzysta z zwolnienia przewidzianego w art. z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Stanowisko takie uzasadnia się tym, że w konkretnym przypadku przedmiotem dostawy jest jedynie teren przeznaczony pod budowę drogi a nie droga w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (tj. Dz. U. 2006, nr 156, poz. 1118 ze zm.) stanowiącym, że budowlą jest każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury jak: lotniska, drogi, linie kolejowe....

Niezależnie od wskazanej wyżej regulacji Spółka uważa, że czynność wywłaszczenia niezabudowanej działki za odszkodowaniem korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko takie uzasadnia tym, że budowa drogi gminnej jest bez wątpienia zadaniem własnym gminy. Wskazany wyżej przepis stanowi natomiast, że przedmiotem zwolnienia są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W niniejszej sprawie gmina nabyła teren nie na podstawie umowy, lecz decyzji a dostawa jest czynnością wykonywaną w związku z realizacją zadań własnych gminy (jakim jest budowa drogi gminnej). W tej sytuacji uważamy że czynność podlega zwolnieniu także na podstawie wskazanego przepisu szczególnego.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl postanowień art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie. Z treści powołanego wyżej art. 7 ust. 1 pkt 1 wynika, że w tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. Zatem jeśli przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel następuje za odszkodowaniem, to wówczas stanowi ono odpłatną dostawę towarów i ze względu na przedmiot czynność taka jest objęta opodatkowaniem.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego, Prezydent Miasta decyzją orzekł o ustaleniu odszkodowania na rzecz Wnioskodawcy za nieruchomości - działki niezabudowane przejęte pod drogę gminną, orzekając jednocześnie o przyznaniu odszkodowania o określonej decyzjami wysokości. W związku z powyższym wypełnione zostały przesłanki płynące z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, uznając tym samym za dostawę towarów – przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel z nakazu organu władzy publicznej, w konsekwencji podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 w/w ustawy dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania.

Z treści przedstawionego stanu faktycznego jasno wynika, iż na celem przejęcia przedmiotowych działek na drodze decyzji było przeznaczenie ich pod budowę drogi gminnej. Skutkuje to tym, iż Wnioskodawca nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem nie została spełniona przesłanka wynikające z treści przepisu, gdyż teren przeznaczony jest pod zabudowę.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis § 13 ust. 1 pkt 11 powoływanego przez Spółkę rozporządzenia.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że dostawa działek: nr 15/3, nr 35/1, nr 36/1 przeznaczonych pod drogę gminną, które na mocy decyzji przeszły na własność Gminy w zamian za odszkodowanie, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj