Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1135/08-4/TW
z 5 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1135/08-4/TW
Data
2009.03.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi protetyczne


Istota interpretacji
Czy w przypadku protez dentystycznych zakupionych od technika protetyka prowadzącego własną działalność, wystawiającego fakturę (lub rachunek) ze zwolnieniem od podatku VAT należy wykazywać taką sprzedaż towaru przez Spółkę na fakturze do NFZ, również ze zwolnieniem?



Wniosek ORD-IN 887 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.) uzupełnionego w dniu 20 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy protez dentystycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy protez dentystycznych. W dniu 20 stycznia 2009 r. wpłynął do Biura KIP w Lesznie ww. wniosek uzupełniony o podpis Wnioskodawcy.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Osoby fizyczne w formie Spółki Cywilnej świadczą usługi stomatologiczne. Spółka jest prowadzona nie przez lekarzy stomatologów, a dwóch pedagogów. Do wykonania świadczeń stomatologicznych Spółka zatrudnia lekarzy stomatologów – na umowę o pracę lub wystawiają oni Spółce rachunki za świadczenie usług.

Spółka ma podpisany kontrakt z NFZ na świadczenia ogólnostomatologiczne dla dorosłych i dzieci (zwolnione PKWiU 85.13.12.00) oraz świadczenia protetyczne. Wnioskodawca zakupuje protezy, które odsprzedaje pacjentom. W przypadku zakupu protez – od 1 stycznia 2008 r. – od podmiotów, które są spółkami (nawet techników dentystycznych), Wnioskodawca otrzymuje fakturę na dostawę protez ze stawką 22%. Taką stawkę wykazuje również na fakturze dla NFZ.

Technicy dentystyczni prowadzący działalność gospodarczą na własny rachunek, sprzedając Spółce protezę zębową mają prawo stosować na fakturze zwolnienie od podatku VAT.

W opinii Zainteresowanego, również on ma prawo na fakturach do NFZ odsprzedawać taką protezę również ze zwolnieniem, gdyż jest ono przypisane towarowi – protezie, którą sprzedaje.

W przypadku technika dentystycznego, prowadzącego działalność gospodarczą, który nie jest podatnikiem podatku VAT, a który sprzedaje protezy na rachunek nie fakturę, Wnioskodawca uważa, że odsprzedając taka protezę również może zastosować zwolnienie od podatku VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku protez dentystycznych zakupionych od technika protetyka prowadzącego własną działalność, wystawiającego fakturę (lub rachunek) ze zwolnieniem od podatku VAT, należy wykazywać taką sprzedaż towaru przez Spółkę na fakturze do NFZ, również ze zwolnieniem...


Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do wykazywania na fakturze do NFZ zwolnienia od podatku VAT w przypadku protez zakupionych od techników dentystycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdyż zwolnienie dotyczy towaru, którym jest proteza.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku VAT.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Wśród towarów opodatkowanych powyższą stawką podatku, pod pozycją 101 załącznika nr 3, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 33.10.17 – „Sztuczne stawy; przyrządy, aparaty i protezy ortopedyczne; sztuczne zęby; protezy dentystyczne; protezy innych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane – z wyłączeniem sztucznych zębów i protez dentystycznych”.


W opinii Spółki, ma ona prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT: „(…) w przypadku protez zakupionych od techników dentystycznych prowadzących działalność gospodarczą, gdyż zwolnienie dotyczy towaru, którym jest proteza”.

W świetle cyt. powyżej zapisów poz. 101 załącznika nr 3 do ustawy, dostawa towaru w postaci protezy dentystycznej z dniem 1 stycznia 2008 r. została wyłączona z opodatkowania obniżoną do 7% stawką podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, od dnia 1 stycznia 2008 r. dostawa sztucznych zębów i protez dentystycznych podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, tj. 22%.

W tym miejscu należy jednak podkreślić, że na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, z 7% stawki podatku korzystają - bez względu na symbol PKWiU - wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika – poz. 106 załącznika nr 3 ww. ustawy.

Ponadto w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Z zadanego przez Wnioskodawcę pytania wynika, iż jego wątpliwości dotyczą dostaw protez dentystycznych zakupionych od technika protetyka prowadzącego działalność gospodarczą, którego usługa jest zwolniona od podatku VAT.

Wyjaśnić zatem należy, iż wprowadzona do ustawy w dniu 1 stycznia 2008 r. regulacja zawarta w art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, dotyczy wyłącznie podatników będących technikami dentystycznymi (osoby fizyczne), nie wykluczając przy tym możliwości zastosowania zwolnienia np.: w sytuacji wykonywania i dostawy lub tylko dostawy protezy dentystycznej przez spółkę cywilną, której wspólnikami lub osobami zatrudnionymi są dentyści lub technicy dentystyczni.


Zatem dokonywana przez Spółkę dostawa (odsprzedaż) nabytych od technika protetyka, prowadzącego działalność gospodarczą protez dentystycznych korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj