Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-38/09/IK
z 25 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-38/09/IK
Data
2009.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
opodatkowanie
usługi edukacyjne
usługi stołówkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy sprzedaż posiłków dokonywana wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży Ośrodka oraz pracowników podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 590 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce Ośrodka - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2009 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży obiadów w stołówce Ośrodka.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Jednostka jest prowadzona w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych. Jest to jednostka budżetowa. Środki niezbędne na realizację zadań oświatowych zagwarantowane są w dochodach jednostki samorządu terytorialnego, który jest organem prowadzącym jednostkę. Nadzór pedagogiczny sprawowany jest przez Kuratora Oświaty. Ośrodek przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży od lat 3 do 24 posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy z powodu swej niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do przedszkoli i szkół masowych w miejscu zamieszkania. Ośrodek prowadzi w zakresie świadczenia usług edukacyjnych całodobową opiekę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą.


Dla realizacji zadań Ośrodek prowadzi:


  1. przedszkole,
  2. szkołę podstawową,
  3. gimnazjum,
  4. zasadniczą szkołę zawodową,
  5. technikum,
  6. internat


Działalność Ośrodka jest sklasyfikowana w PKD 2004 - 8531A jako całodobowa opieka wychowawcza dla dzieci i młodzieży, a w związku ze zmianą klasyfikacji w PKD 2007 - 8790Z jako pozostała pomoc społeczna z zakwaterowaniem.

W ramach realizacji zadań Ośrodek prowadzi stołówkę bezpośrednio przez własny personel, gdzie wydawane są posiłki tylko dla dzieci i młodzieży oraz pracowników jednostki.

Rodzice (prawni opiekunowie) dzieci i młodzieży przebywających w Ośrodku wnoszą opłatę za posiłki, równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienia na podstawie § 66 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. Dodatkowo Wnioskodawca informuje, iż Zarząd może na wniosek dyrektora placówki zwolnić rodziców z całości lub części opłat za wyżywienie dla dzieci i młodzieży, Dyrektor Ośrodka na wniosek rodzica może umorzyć lub odroczyć termin spłaty całości lub części wierzytelności, bądź rozłożyć je na raty na podstawie upoważnienia Rady.

W związku z tym pojawia się wątpliwość co do kwestii zwolnienia, umarzania lub rozkładania na raty tej należności w przypadku, gdyby opłaty podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pracownicy Ośrodka wnoszą opłaty za posiłki w wysokości kosztu surowca zwiększonego o narzut w wysokości 50% kosztu surowca.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż posiłków dokonywana wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży Ośrodka oraz pracowników podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, wydawanie posiłków nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie oświaty Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80 zwolnione podmiotowo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (załącznik nr 4 poz. 7) ustawy o podatku od towarów i usług, w którym mieszczą się między innymi usługi w zakresie wydawania posiłków dla dzieci i młodzieży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym wykaz usług zwolnionych od podatku, w pozycji 7 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Użycie przez ustawodawcę ,,ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Ośrodek prowadzi w zakresie świadczenia usług edukacyjnych całodobową opiekę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą dla dzieci i młodzieży, posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, które z powodu swej niepełnosprawności nie mogą uczęszczać do przedszkoli i szkół masowych w miejscu zamieszkania. W ramach realizacji zadań Ośrodek prowadzi stołówkę, w której posiłki wydawane są tylko dla dzieci i młodzieży i pracowników tej jednostki.

Z treści wniosku wynika, iż sprzedaż posiłków wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży oraz pracowników ww. jednostki została zakwalifikowana przez Wnioskodawcę do usług w zakresie edukacji.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że usługi w zakresie sprzedaży posiłków przygotowywanych w stołówce Ośrodka, świadczonych przez Wnioskodawcę wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży przebywającej w Ośrodku oraz pracowników tej jednostki, sklasyfikowane w dziale PKWiU 80 jako „usługi w zakresie edukacji”, o ile dokonana przez Wnioskodawcę klasyfikacja jest prawidłowa, korzystają one ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

Wskazać należy, że tutejszy organ nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, bowiem obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług ciąży na podmiocie wykonującym te czynności, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację, Zatem niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj