Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1/09/JJ
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1/09/JJ
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
działalność statutowa
finanse
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
usługi pośrednictwa
zwolnienie


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług pośrednictwa finansowego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa finansowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pośrednictwa finansowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (agent ubezpieczeniowy) zamierza zawrzeć z podmiotem, który nie jest pośrednikiem ubezpieczeniowym, umowę o świadczenie usług pomocniczych związanych z pośrednictwem ubezpieczeniowym. Na podstawie tej umowy Wnioskodawca zamierza powierzyć swojemu kontrahentowi wykonywanie następujących czynności:


  1. pomoc przy obsłudze korespondencji związanej z ubezpieczeniami, jej archiwizacja;
  2. pomoc przy dokonywaniu analizy rzeczywistych zagrożeń i potrzeb ubezpieczających pod kątem oceny ryzyka ubezpieczeniowego;
  3. pomoc przy ustalaniu sum ubezpieczenia poszczególnych ryzyk ubezpieczeniowych;
  4. pomoc przy wykonywaniu innych czynności przygotowawczych do zawarcia umowy ubezpieczenia z wyłączeniem prawa składania i przyjmowania oświadczeń woli.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy usługi polegające na:


  1. pomocy przy obsłudze korespondencji związanej z ubezpieczeniami, jej archiwizacja;
  2. pomocy przy dokonywaniu analizy rzeczywistych zagrożeń i potrzeb ubezpieczających pod kątem oceny ryzyka ubezpieczeniowego;
  3. pomocy przy ustalaniu sum ubezpieczenia poszczególnych ryzyk ubezpieczeniowych;
  4. pomocy przy wykonywaniu innych czynności przygotowawczych do zawarcia umowy ubezpieczenia z wyłączeniem prawa składania i przyjmowania oświadczeń woli,

są usługami pośrednictwa finansowego zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do tej ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy opisane usługi pośrednictwa finansowego są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z pozycją 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Wskazane czynności nie są usługami finansowymi wykonywanymi na własny rachunek i ryzyko. Podjęcie się ich wykonania przez inny podmiot ma w zamierzeniu agenta ubezpieczeniowego, na rzecz którego mają być świadczone, usprawnić jego pracę, przyśpieszyć proces zawierania lub wykonywania umów ubezpieczenia, a nadto zapewnić, iż wysiłek agenta będzie się koncentrował na czynnościach agencyjnych, nie zaś na czynnościach technicznych, jakimi są - w ocenie Wnioskodawcy - wymienione wyżej usługi. Wykonywanie usługi nie należą do czynności agencyjnych, nie muszą być zatem podejmowane przez agenta ubezpieczeniowego.

Definicja zawarta w „Małym słowniku języka polskiego" (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, str. 669) podaje, że „pomocniczy" to „służący jako pomoc, wspomagający, współdziałający w czymś ubocznie, dodatkowo, posiłkowy, dodatkowy". Zdaniem Wnioskodawcy cztery rodzaje czynności wymienionych na wstępie tej definicji odpowiadają. Szerzej nawet zdaje się rozumieć treść czynności pomocniczych Europejski Trybunał Sprawiedliwości który w sprawie C-472/03 wskazał, że usługami pomocniczymi do działalności ubezpieczeniowej jest obsługa administracyjna ubezpieczyciela, m.in. przyjmowanie i sprawdzanie wniosków o ubezpieczenie, ocena ryzyka ubezpieczeniowego, wydawanie i administrowanie polisami, obliczanie wynagrodzenia agentów. ETS w odniesieniu do tak określonych czynności wskazał, że mimo, iż mają wkład w istotną treść działalności zakładu ubezpieczeniowego, to nie charakteryzują czynności pośrednika ubezpieczeniowego. Takie usługi to forma współpracy polegająca na wspieraniu firmy ubezpieczeniowej w wykonywaniu jej działalności, jednak bez wchodzenia w stosunki umowne z ubezpieczonymi (wyrok w sprawie Staatssecretaris van Financien przeciwko Arthur Andersen Co. Accountants c.s. z dnia 3 marca 2005). Wnioskodawca wskazuje, że wymieniony przez ETS katalog czynności pomocniczych jest szerszy niż te czynności, których wykonywanie Wnioskodawca chce zlecić swojemu kontrahentowi.

Wymienione czynności mają zatem charakter pomocniczych związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych ,zaklasyfikowanych w pozycji 67.20.10-00 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Dział 67 obejmujący wymienione usługi pomocnicze jest umiejscowiony w sekcji J PKWiU - Usługi pośrednictwa finansowego.

Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami nie są wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w poz. 3 załącznika nr 4 ustawy o podatku od towarów i usługa, a zatem zwolnienie ich dotyczy. Taki pogląd podziela również Janusz Zubrzycki w publikacji „PKWiU a stawki VAT" (Oficyna Wydawnicza Unimex, Wrocław 2008, str. 293).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymienione są usługi pośrednictwa finansowego – sekcja J ex (65-67), z wyłączeniem:


  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.


Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol „ex” oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.


W obowiązującej na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207 poz. 1293 ze zm.) Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. (Dz. U. nr 89 poz. 844 ze. zm), w dziale 67 obejmującym „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym i z ubezpieczeniami” znajdują się w pozycji 67.20.10-00 „Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”. Ustawodawca w rozszerzeniu tej pozycji wymienia:


67.20.10-00.10 Usługi pośrednictwa pomiędzy firmami ubezpieczeniowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych) a ich klientami;

67.20.10-00.20 Usługi doradztwa ubezpieczeniowego, bez doradztwa w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych;

67.20.10-00.30 Usługi wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych;

67.20.10-00.90 Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe.


Z powyższych regulacji wynika, że wyłączone ze zwolnienia są usługi doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.13.10-00.20 i 67.13.10-00.30) z wyjątkiem usług świadczonych w tym zakresie przez same zakłady ubezpieczeniowe (w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej) oraz podmiotów działających w imieniu i na rzecz tych zakładów.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący agentem ubezpieczeniowym zamierza zawrzeć z podmiotem nie będącym pośrednikiem ubezpieczeniowym, umowę o świadczenie usług pomocniczych związanych z pośrednictwem ubezpieczeniowym. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wymienione usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych są zaklasyfikowane w pozycji PKWiU 67.20.10-00 („usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”).

A zatem o ile świadczone przez kontrahenta usługi pomocnicze związane z pośrednictwem ubezpieczeniowym mieszczą się w pozycji PKWiU 67.20.10-00, a nie są objęte grupowaniem PKWiU 67.20.10-00.20 i 67.20.10-00.30, to będą one korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93 -176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Końcowo zauważyć należy, iż mając na uwadze, że Spółka jest stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla sprzedawcy, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej – powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj