Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-158/08/AZ
z 18 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-158/08/AZ
Data
2009.02.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
internet
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
usługi telekomunikacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2) oraz ewentualnej pozostałej sprzedaży do dnia 31 grudnia 2009r. ze względu na udział obrotów ze sprzedaży usług zwolnionych z ewidencjonowania w obrocie ogółem wyższy niż 70%, jednakże obowiązany jest do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 rozporządzenia, w tym m.in. sprzętu telekomunikacyjnego.



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008r. (data wpływu 25 listopada 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przychodów z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przychodów z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Głównym obszarem działania Wnioskodawcy jest dostawa usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.20). Usługi telekomunikacyjne na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących § 3 pkt 1 korzystają ze zwolnienia z obowiązku ich ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Sprzedaży usług telekomunikacyjnych Wnioskodawca dokonuje na podstawie sporządzonej umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej. Zgodnie z umową usługa świadczona jest w cyklu ciągłym, a zatem w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 15. dzień każdego miesiąca. Faktury VAT wystawiane są przez Wnioskodawcę do dnia rozwiązania umowy przez jedną ze stron. Udział w obrocie z tytułu usług telekomunikacyjnych (poz. 14 załącznika do rozporządzenia) w roku poprzednim był wyższy niż 70% z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca dokumentuje sprzedaż usług telekomunikacyjnych oraz sprzętu telekomunikacyjnego. Obrót ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych w roku 2007 i 2008 był wyższy niż 70% z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT i Wnioskodawca nie utracił wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów prawidłowym postępowaniem jest prowadzenie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podczas dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, tylko w stosunku do towarów i usług innych niż wymienione w PKWiU 64.20 i czy możliwe jest zwolnienie Wnioskodawcy z obowiązku ewidencjonowania usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.20) przy zastosowaniu kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż usług telekomunikacyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych może być ewidencjonowana jedynie na podstawie faktur, ponieważ wchodzące w życie z dniem 1 września 2006r. uregulowania zawarte w § 4 pkt 4-7 nie odwołują zwolnień zapisanych w § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia. W świetle przedstawionej wyżej argumentacji, w oparciu o istniejący stan prawny i zaprezentowany stan faktyczny Wnioskodawca uważa, że zaprezentowany w pytaniu sposób rejestracji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej jest prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów w drodze rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245 poz. 1807) zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W myśl § 2 cytowanego rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się do dnia 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pod poz. 13 ww. załącznika do cyt. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania zostały wymienione usługi telekomunikacyjne - PKWiU 64.2.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się do 30 czerwca 2008r. z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Jednocześnie w myśl § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2008r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Należy wskazać, iż z dniem 1 lipca 2008r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2 – czyli załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) – jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Natomiast § 3 ust. 6 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących stanowi, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Odpowiednio do powołanych wyżej unormowań, zgodnie z § 2 pkt 2, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Ponadto w myśl § 3 ust.1 pkt 1 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

W poz. 13 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008r. zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług telekomunikacyjnych o symbolu PKWiU 64.2.

Powyższe przepisy wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

We wszystkich wymienionych powyżej rozporządzeniach ustawodawca wskazał w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.20). Sprzedaży usług telekomunikacyjnych Wnioskodawca dokonuje na podstawie sporządzonej umowy, w której określona zostaje kwota miesięcznej opłaty abonamentowej. Zgodnie z umową usługa świadczona jest w cyklu ciągłym, a zatem w każdym miesiącu na podstawie umowy wystawiana jest faktura VAT. Termin płatności zgodnie z umową przypada na 15. każdego miesiąca. Faktury VAT wystawiane są przez Wnioskodawcę do dnia rozwiązania umowy przez jedną ze stron.

Wnioskodawca dokumentuje sprzedaż usług telekomunikacyjnych oraz sprzętu telekomunikacyjnego. Obrót ze sprzedaży usług telekomunikacyjnych w roku 2007 i 2008 był wyższy niż 70% z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT i Wnioskodawca nie utracił wcześniej prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

W świetle powyższych uregulowań, należy stwierdzić, iż świadczenie przez Wnioskodawcę usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie jest objęte obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej w terminie do 31 grudnia 2009r.

Ponieważ, jak wskazuje Wnioskodawca udział obrotów z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych w obrotach ogółem w roku 2007 i 2008 był wyższy niż 70% i wcześniej nie powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania, może on co do zasady skorzystać ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w § 3 ust. pkt 1 ww. rozporządzenia w pozostałym zakresie dokonywanej sprzedaży, z wyłączeniem obrotów z tytułu dostawy towarów wymienionych w § 4 ust.1 pkt 5 lit. a, tj. m.in. sprzętu telekomunikacyjnego.

Podsumowując, w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży usług telekomunikacyjnych (PKWiU 64.2) oraz ewentualnej pozostałej sprzedaży do dnia 31 grudnia 2009r. ze względu na udział obrotów ze sprzedaży usług zwolnionych z ewidencjonowania w obrocie ogółem wyższy niż 70%, jednakże obowiązany jest do ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w § 4 rozporządzenia, w tym m.in. sprzętu telekomunikacyjnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 -101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj