Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-72/09/WN
z 15 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-72/09/WN
Data
2009.04.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
usługi remontowo-budowlane
usługi związane z zagospodaroweniem terenów zielonych


Istota interpretacji
ustalenie czy tworzenie obiektów użyteczności publicznej ma wpływ na wysokość opodatkowania oraz ustalenie stawki podatku na usługi nasadzania drzewostanu i konserwacji parkowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy W., przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2009r. (data wpływu 29 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lutego 2009r. (data wpływu 4 marca 2009r.) oraz pismem z dnia 13 marca 2009r. (data wpływu 13 marca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy tworzenie obiektów użyteczności publicznej ma wpływ na wysokość opodatkowania oraz w zakresie ustalenia stawki podatku na usługi nasadzania drzewostanu i konserwacji parkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy tworzenie obiektów użyteczności publicznej ma wpływ na wysokość opodatkowania oraz w zakresie ustalenia stawki podatku na usługi nasadzania drzewostanu i konserwacji parkowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lutego 2009r. (data wpływu 4 maca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 lutego 2009r. znak: IBPP2/443-72/09/WN oraz pismem z dnia 13 marca 2009r. (data wpływu 13 marca 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Inwestycja obejmująca teren Uniwersytetu obejmuje przeprowadzenie robót modernizacyjnych i utworzenie Centrum Kultury Wsi Polskiej w W. stanowiące całość techniczno-użytkową służącą celom użyteczności publicznej w zakresie szkoleniowym i rekreacyjno-sportowym.

Inwestycja pod względem technologicznym procesu budowlanego zawiera wykonanie następujących robót:

  1. Projekt zieleni – usunięcie zdegradowanych jednostek zieleni wysokiej i niskiej, nasadzenia drzew i podbicia z krzewów oraz zieleni dekoracyjnej wraz z poszyciem przy wymianie części gruntu na ziemię próchniczną w ramach rewitalizacji obszaru parkowego.
  2. Wykonanie ogólnodostępnej altany grillowej.
  3. Wykonanie ogólnodostępnych boisk sportowych wielofunkcyjnych.
  4. Remont stolarki okiennej, dachu i termomodernizacji wraz z wybudowaniem podjazdu dla osób niepełnosprawnych.
  5. Remont oświetlenia zewnętrznego i monitoringu terenu.
  6. Remont pomieszczeń sanitarnych i szatni.
  7. Wykonanie przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych oraz kanalizacji wód opadowych.
  8. Wyburzenie budynków i wykonanie ogrodzenia.

Realizacja robót ma służyć użyteczności publicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 działania 6.2 dotyczącego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków własnych.

Ponadto w piśmie z dnia 13 marca 2009r. Wnioskodawca dodał, że roboty wykonywane w ramach inwestycji projektu pn. „Modernizacja Centrum Kultury Wsi Polskiej w W.” nie będą wykonywane we własnym zakresie przez Gminę. Prace modernizacyjne będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców projektu na rzecz Gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy tworzenie obiektów użyteczności publicznej, krzewienie kultury fizycznej i sportu na wsi na podstawie realizacji projektu „Modernizacja Centrum Kultury Wsi Polskiej w W.” nie ma wpływu na wysokość opodatkowania tego zadania...
  2. Czy realizacja omawianego projektu w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie ma wpływu na wysokość podatku VAT...
  3. Czy nasadzanie drzewostanu i konserwacja parkowa PKWiU 02.02.10-00.10 i 02.02.10-00.40 są opodatkowane stawką 7%...

Dla celów niniejszej interpretacji przyjęto pytania sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 27 lutego 2009r.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi remontowo-budowlane związane z omawianym projektem są opodatkowane stawką podstawową – 22 %. Nasadzanie drzewostanu i konserwacja parkowa jest opodatkowana stawką preferencyjną 7%.

W związku z charakterem obiektów użyteczności publicznej, których dotyczy inwestycja Wnioskodawca ma wątpliwość co do wysokości opodatkowania.

Wnioskodawca nie znajduje podstawy do zmniejszenia wysokości podatku VAT w związku z przeznaczeniem obiektu oraz wykonaniem prac w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i prosi o jednoznaczne stanowisko w przedmiotowej sprawie z przytoczeniem podstawy prawnej.

Dla celów niniejszej interpretacji przyjęto stanowisko sformułowane przez Wnioskodawcę w piśmie z dnia 27 lutego 2009r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne określone zostały w art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina będzie realizowała inwestycję obejmującą teren Uniwersytetu w zakresie robót modernizacyjnych i utworzenie Centrum Kultury Wsi Polskiej w W. stanowiące całość techniczno-użytkową służąca celom użyteczności publicznej w zakresie szkoleniowym i rekreacyjno-sportowym.

Inwestycja pod względem technologicznym procesu budowlanego zawiera wykonanie następujących robót:

  1. Projekt zieleni – usunięcie zdegradowanych jednostek zieleni wysokiej i niskiej, nasadzenia drzew i podbicia z krzewów oraz zieleni dekoracyjnej wraz z poszyciem przy wymianie części gruntu na ziemię próchniczną w ramach rewitalizacji obszaru parkowego.
  2. Wykonanie ogólnodostępnej altany grillowej.
  3. Wykonanie ogólnodostępnych boisk sportowych wielofunkcyjnych.
  4. Remont stolarki okiennej, dachu i termomodernizacji wraz z wybudowaniem podjazdu dla osób niepełnosprawnych.
  5. Remont oświetlenia zewnętrznego i monitoringu terenu.
  6. Remont pomieszczeń sanitarnych i szatni.
  7. Wykonanie przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych oraz kanalizacji wód opadowych.
  8. Wyburzenie budynków i wykonanie ogrodzenia.

Realizacja robót ma służyć użyteczności publicznej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 działania 6.2 dotyczącego Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków własnych.

Ponadto roboty wykonywane w ramach inwestycji projektu pn. „Modernizacja Centrum Kultury Wsi Polskiej w W.” nie będą wykonywane we własnym zakresie przez Gminę. Prace modernizacyjne będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców projektu na rzecz Gminy.

W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 8, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej (§ 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia).

W myśl § 8 ust. 2, w przypadku świadczenia i importu usług, których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Natomiast zgodnie z § 8 ust. 3 tego rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Ponadto w świetle § 8 ust. 4 ww. rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie także zastosowania § 22 i § 27 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Zgodnie z § 22 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.

W myśl ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast zgodnie z § 27 ust. 1 tegoż rozporządzenia zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Odnosząc wskazany wyżej stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie wyżej cyt. przepisy nie znajdą zastosowania. Czynności wykonywane na rzecz Gminy W. nie są czynnościami, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., gdyż nie będą wykonywane we własnym zakresie przez Gminę. Prace modernizacyjne będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców projektu na rzecz Gminy. Natomiast środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 oraz § 27 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego art. 41 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r. – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tegoż artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  • budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto ustawodawca w § 6 ust. 2 cyt. wyżej rozporządzenia, wskazał do jakich robót i obiektów ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7%.

Jak wynika z wyżej cytowanych przepisów, budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zakłada możliwość stosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa społecznego.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż przedmiotowa inwestycja nie dotyczy budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jak wskazano wyżej 7% stawka znajduje zastosowanie jedynie w odniesieniu do robót polegających na realizacji obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, natomiast fakt przeznaczenia obiektu na cele użyteczności publicznej nie decyduje o zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.

Zatem usługi remontowo-budowlane wykonywane na rzecz Gminy w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego opodatkowane są stawką 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi remontowo-budowlane związane z przedmiotowym projektem są opodatkowane stawką podstawową – 22%, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do kwestii stawki podatku VAT na usługi w zakresie nasadzania drzewostanu i konserwacji parkowej sklasyfikowanej przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 02.02.10-00.10 i 02.02.10-00.40 należy zauważyć, iż w myśl art. 41 ust. 2 w związku z poz. 136 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% podlegają usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna (PKWiU ex 02.02.10), z wyłączeniem patrolowania lasów.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W myśl pkt 4.1 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – zakres rzeczowy PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym:

· pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,

· pod pojęciem usług rozumie się:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji,
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Jeżeli zatem usługa nasadzania drzewostanu i konserwacji parkowej, której dotyczy zapytanie, mieści się w grupowaniu PKWiU 02.02.10-00.10 i 02.02.10-00.40, to usługa ta jest opodatkowana 7% stawką podatku VAT, na mocy art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o VAT.

Jednocześnie należy zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do oceny prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego przedmiotowej usługi do grupowania statystycznego. Zasadą jest bowiem, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Reasumując, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj