Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-239/09/DG
z 31 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-239/09/DG
Data
2009.03.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Obowiązek prowadzenia produkcji niektórych wyrobów akcyzowych w składach podatkowych

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Zabezpieczenie akcyzowe


Słowa kluczowe
alkohol etylowy
obowiązek podatkowy
podatek akcyzowy
zabezpieczenie akcyzowe


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca będzie od 1 marca 2009r. zobowiązany do odprowadzenie podatku akcyzowego w wysokości różnicy kwoty podatku obliczonego na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. Nr 3, poz. 11) i kwoty podatku obliczonego na podstawie powołanej decyzji Naczelnika Urzędu Celnego, od alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości – w przypadku sprzedaży napojów spirytusowych wyprodukowanych wyłącznie z tego alkoholu?
2. Czy wyprodukowane po 1 marca 2009r. z zakupionego alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości napoje spirytusowe magazynowania w składzie podatkowym Wnioskodawcy będą obciążać zabezpieczenie akcyzowe, w kwocie będącej różnicą między podatkiem akcyzowym obliczonym na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. i podatkiem zapłaconym (określonym w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2009r. (data wpływu 21 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismami z dnia 18 marca 2009r. (data wpływi 23 marca 2009r.) i z dnia 26 marca 2009r. (data wpływu 26 marca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyprodukowanego po 1 marca 2009r. napoju spirytusowego z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości z zapłacona akcyza oraz objęcia go zabezpieczeniem akcyzowym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 18 marca 2009r. oraz z dnia 26 marca 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyprodukowanego po 1 marca 2009r. napoju spirytusowego z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości z zapłacona akcyza oraz objęcia go zabezpieczeniem akcyzowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego

Wnioskodawca dokonuje zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości. Spółka nabywa alkohol etylowy od syndyka masy upadłości poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. W stosunku bowiem do przedmiotowego alkoholu etylowego powstał już obowiązek podatkowy z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, a kwota akcyzy w stosunku do tego alkoholu etylowego została określona w należytej wysokości w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego (Decyzja nr … z dnia 12 lutego 2007r.).

Zakup alkoholu etylowego odbywa się luzem tj. ze zbiornika usytuowanego na terenie działki przy ul. N. lecz znajdującego się poza skaldem podatkowym.

Wnioskodawca informuje również, iż w fakturach dotyczących zakupu alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości na rzecz Wnioskodawcy zawarta jest klauzula następującej treści: „W cenie akcyza..PLN. Od zakupu alkoholu etylowego naliczono akcyzę w pełnej stawce – Decyzja Naczelnika Urzędu Celnego.

Z zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego z zapłaconą akcyza produkowane są napoje spirytusowe, alkohol ten odsprzedawany jest również odbiorcom nie korzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego.

Produkcja napojów spirytusowych produkowanych z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości odbywa się w składzie podatkowy.

Po 1 marca 2009r. Wnioskodawca zamierza kontynuować zakup alkoholu etylowego od syndyka masy upadłości z przeznaczeniem do produkcji napojów spirytusowych oraz do dalszej odsprzedaży odbiorcom nie korzystającym ze zwolnień z podatku akcyzowego.

Przedmiotem niniejszego wniosku, w kwestii zakupu alkoholu etylowego, jest zakup i sprzedaż alkoholu w stanie nieprzetworzonym przed 1 marca 2009r. i po 1 marca 2009r. oraz produkcja napojów spirytusowych w składzie podatkowym po 1 marca 2009r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca będzie od 1 marca 2009r. zobowiązany do odprowadzenie podatku akcyzowego w wysokości różnicy kwoty podatku obliczonego na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. Nr 3, poz. 11) i kwoty podatku obliczonego na podstawie powołanej decyzji Naczelnika Urzędu Celnego, od alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości – w przypadku sprzedaży napojów spirytusowych wyprodukowanych wyłącznie z tego alkoholu...
  2. Czy wyprodukowane po 1 marca 2009r. z alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości napoje spirytusowe magazynowanie w składzie podatkowym Wnioskodawcy będą obciążać zabezpieczenie akcyzowe, w kwocie będącej różnicą między podatkiem akcyzowym obliczonym na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. i podatkiem zapłaconym (określonym w decyzji Naczelnika Urzędu Celnego)...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku wyprodukowania po 1 marca 2009r. z zakupionego od syndyka masy upadłości (od którego należna akcyza została określona decyzją Naczelnika Urzędu Celnego) napojów spirytusowych nie jest on zobowiązany do odprowadzenia podatku akcyzowego. Regulują to bowiem przepisy art. 8 ust. 6, art. 45 ust. 2 ustawy z 6 grudnia 2009r. o podatku akcyzowym oraz przepisy art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym.

Alkohol etylowy zakupiony od syndyka masy upadłości i napoje spirytusowe z niego wyprodukowane po 1 marca 2009r., podczas magazynowania w składzie podatkowym nie obciążają i nie będą obciążać w żadnej części, złożonego przez Wnioskodawcę w Urzędzie Celnym zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ regulują to przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym oraz przepisy wykonawcze do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż pytania Wnioskodawcy odnoszą się do produkcji napojów spirytusowych po 1 marca 2009r. zatem w sprawie będą miały zastosowanie wyłącznie przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 3, poz. 11).

W myśl art. 2 pkt 10 ww. ustawy skład podatkowy to miejsce w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Stosownie do art. 40 ust. 5 ustawy procedurą zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 (…).

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;
  2. mniej niż 1.000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej.

Stosownie do art. 93 ust. 2 ww. ustawy produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

W myśl art. 93 ust. 4 ww. ustawy stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego zawartego w gotowym wyrobie.

Z powyższego wynika, iż w odniesieniu do produkcji wyrobu akcyzowego nie ma zastosowania art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 2 ww. ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem zakończenia tej procedury, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, do obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego stosuje się stawkę akcyzy obowiązującą w dniu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i zamierza po 1 marca 2009r. produkować napoje spirytusowe z nabytego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego, od którego kwota należnej akcyzy została określona w decyzji naczelnika urzędu celnego i zapłacona przez Wnioskodawcę sprzedawcy w fakturze zakupu. Tak powstałe napoje spirytusowego będą następnie sprzedawane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z powyższym, od wyprodukowanych po 1 marca 2009r. w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów spirytusowych należna stawka akcyzy wynosi 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego zawartego w gotowym wyrobie.

Jednakże, mając na względzie art. art. 21 ust. 8 cyt. ustawy o podatku akcyzowym kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1, może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów akcyzowych.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca może obniżyć należną akcyzę od wyprodukowanych w składzie podatkowym napojów spirytusowych o akcyzę zapłacona od zużytego do ich wyprodukowania alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości. Zatem Wnioskodawca dokonując wyprowadzenia ze składu podatkowego gotowych napojów spirytusowych w związku z ich sprzedażą może na podstawie z art. 21 ust. 8 cyt. ustawy skorzystać z obniżenia należnej akcyzy od wyprodukowanych napojów spirytusowych o kwotę akcyzy zapłaconej od zużytego do ich wyprodukowania alkoholu etylowego.

W tej sytuacji Wnioskodawca jest zatem obowiązany do zapłaty akcyzy w kwocie wynikającej z różnicy pomiędzy kwotą należnej akcyzy od gotowych napojów spirytusowy, która została określona w art. 93 ust. 4 i kwota akcyzy zapłaconej od zużytego do ich wyprodukowania alkoholu etylowego zakupionego od syndyka masy upadłości.

Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe lub mogące powstać, zobowiązanie podatkowe.

Stosownie zatem do powyższego, w przypadku zastosowania przez Wnioskodawcę obniżki, o której mowa w art. 21 ust. 8 ustawy, zabezpieczeniem akcyzowym powinna być objęta różnica pomiędzy kwotą akcyzy należnej od gotowego wyrobu w postaci napoju spirytusowego i kwotą akcyzy zapłaconą do zużytego do jego wyprodukowania alkoholu etylowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania wyprodukowanych po 1 marca 2009r. napojów spirytusowych do których zużyto zakupiony z zapłaconą akcyzą alkohol etylowy jak i obciążenia zabezpieczenia akcyzowego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • odsprzedaży zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego,
  • obciążenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku zakupu od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego i jego dalszej odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym,
  • oznaczania znakami akcyzy wyprodukowanych napojów spirytusowych i odsprzedaży zakupionego od syndyka masy upadłości alkoholu etylowego

została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj