Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-95/09/DG
z 23 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-95/09/DG
Data
2009.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
olej smarowy
podatek akcyzowy
zwolnienie


Istota interpretacji
Jak stawką akcyzy w myśl zapisów art. 89 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym będzie od 1 marca 2009r. kupowany i zużywany przez Spółkę wyrób energetyczny o kodzie CN 2710 19 99?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009r. (data wpływu 4 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2009r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2710 19 99.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Art. 89 ustawy z dnia 8 grudnia 2008r. (Dz.U. Nr 3, poz. 11), obowiązującej od 1 marca 2009r., określa stawki akcyzy na wyroby energetyczne. Zgodnie z ust. 1 pkt 11 tego artykułu stawka akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 będzie wynosiła od 1 marca 2009r. 1180,00 zł/1000 zł litrów.

Z kolei ustęp 2 art. 89 stanowi, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż wymienione w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do i paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych będzie wynosiła od 1 marca 2009 - 0 zł.

Wnioskodawca nabywa i zużywa obecnie wyrób akcyzowy, który od 1 marca 2009 zostanie zaliczony do wyrobów energetycznych. Jest to olej o nazwie handlowej V. o kodzie cn 2710 19 99. Olej ten jest zużywany w spółce jako plastyfikator do kauczuku, a zatem jest on przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Po 1 marca 2009 nie nastąpi zmiana jego zastosowania.

Spółka posiada WIT dla ww. wyrobu i zawarty w nim opis wyrobu stwierdza, iż jest to: „olej w postaci ciemnobrązowej lepkiej cieczy, będący mieszaniną węglowodorów - głównie parafinowych i naftenowych, wyodrębnionych z frakcji olejowej pochodzącej z ropy naftowej. Produkt stosowany w procesie produkcji kauczuków; transportowany w autocysternach lub cysternach kolejowych (wyposażonych w elementy grzejne)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak stawką akcyzy w myśl zapisów art. 89 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym objęty będzie od 1 marca 2009r. kupowany i zużywany przez Spółkę wyrób energetyczny V. o kodzie CN 2710 19 99...

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 89 ustawy w ust. 1 pkt 1-13 ustala stawkę akcyzy na szereg wyrobów energetycznych w tym dla tych o kodzie cn 2710 19 99.

Zgodnie z pkt 11 ww. art. opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 1180 zł/1000 l podlegają: oleje smarowe o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99.

Z kolei w myśl art. 89 ust. 2 wyroby energetyczne inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlegają opodatkowaniu stawka w wysokości 0 zł.

Wśród wyrobów energetycznych wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 te o kodzie CN 2710 19 99 wymienione zostały wyłącznie w wyżej przywołanym punkcie 11, przy czym zapis stwierdza, iż stawka jest ustalana nie dla wszystkich wyrobów o tym kodzie lecz dla olejów smarowych.

V. pomimo, iż nadany mu został kod CN 2710 19 99 nie jest olejem smarowym, ani też nie jest stosowany jako olej smarowy. Fakt ten znalazł odzwierciedlenie w uzyskanej przez spółkę WIT.

Zaliczenie do kodu CN 2710 19 99 wyrobów innych niż oleje smarowe jest dopuszczalne o czym świadczy fakt, iż, zgodnie z danymi z systemu Isztar - informacja taryfowa, kod CN 2710 19 99 obejmuje: pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje.

W świetle powyższego spółka stoi na stanowisku, iż należy uznać, że olej o nazwie V., ponieważ nie jest olejem smarowym, nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 i w związku z tym, że nie jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, w myśl art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym od 1 marca 2009r. będzie objęty stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11) do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

W cyt. wyżej przepisie do wyrobów energetycznych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, dla których ustalono odpowiednią stawkę podatku akcyzowego nie przyporządkowano symbolu ex oznaczającego, że dotyczy on tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z powyższym stwierdzić należy, iż stawka podatku akcyzowego określona w art. 89 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy dotyczy wszystkich wyrobów oznaczonych kodami CN od 2710 19 71 do 271019 99 z wyłączeniem precyzyjnie określonych wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczonych do kodu CN 2710 19 99

Zatem prawidłową stawką podatku akcyzowego dla nabywanego i zużywanego przez Wnioskodawcę oleju o nazwie handlowej V. o kodzie CN 2710 19 99 jest stawka w wysokości 1180 zł/1000 litrów.

Jednoczenie w miejscu tym należy poinformować Wnioskodawcę, iż na podstawie § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowe (Dz.U. Nr 32, poz. 228) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 ww. ustawy – jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 cyt. ustawy.

Odnośnie natomiast powołanego we wniosku art. 89 ust. 2 ww. ustawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie będzie miał on zastosowania, gdyż dotyczy wyrobów energetycznych innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, a jak wyżej wykazano nabywany i zużywany wyrób o kodzie CN 2710 19 99 jest wymieniony w art. 89 pkt 11 cyt. ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj