Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-142/09-2/MO
z 12 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-142/09-2/MO
Data
2009.05.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
przychód
składki na ubezpieczenia społeczne
stosunek pracy


Istota interpretacji
Czy jednorazowa gratyfikacja pieniężna wypłacana z tytułu uzyskania Honorowego Profesora Oświaty powinna być zakwalifikowana jako przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy?



Wniosek ORD-IN 407 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26.02.2009 r. (data wpływu 02.03.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu w postaci jednorazowej gratyfikacji pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.03.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu w postaci jednorazowej gratyfikacji pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie art. 9i Karty Nauczyciela został Wnioskodawcy nadany przez Ministra Edukacji tytuł Honorowego Profesora Oświaty. W związku z tym otrzymał On jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 6-miesięcznego, ostatnio pobieranego wynagrodzenia zasadniczego. Taką gratyfikację na podstawie art. 31 Karty Nauczyciela wypłaca organ prowadzący.

Wydział Edukacji, Sportu i Turystyki Urzędu Miejskiego w R. przekazał kwotę gratyfikacji do szkoły, w której Wnioskodawca jest zatrudniony. Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w R. przekazał tę gratyfikację na konto Wnioskodawcy, traktując wypłatę jako przychód z tytułu zatrudnienia wynikający ze stosunku pracy. Od wyżej wymienionego przychodu zostały odprowadzone składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz podatek.

Stanowisko Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w R. w tej sprawie mówi, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe będzie stanowić ww. jednorazowa gratyfikacja pieniężna, tylko wówczas, gdy przychód ten zostanie uznany za przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W przypadku uznania go za inne przychody nie będzie stanowił podstawy wymiaru tych składek (art. 18 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jednorazowa gratyfikacja pieniężna wypłacana z tytułu uzyskania Honorowego Profesora Oświaty powinna być zakwalifikowana jako przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy...

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód w postaci jednorazowej gratyfikacji pieniężnej uzyskanej w ww. sytuacji nie powinien zostać zakwalifikowany jako przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Według Wnioskodawcy jest to jednorazowa gratyfikacja za inne osiągnięcia zawodowe, nie związane z obowiązkami wynikającymi z zatrudnienia w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 6 w R. W związku z tym właściwym byłoby uznanie tej gratyfikacji jako przychodu z innych źródeł, co skutkowałoby tym, że wypłata nie stanowiłaby podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wyliczenie zawarte w powyższym katalogu ma charakter otwarty, a to ze względu na użycie sformułowań "wszelkie wypłaty" oraz "wartość innych (...) świadczeń". Oznacza to, że dla kwalifikacji danego przychodu jako przychodu pochodzącego ze stosunku pracy (i stosunków pokrewnych) decydującego znaczenia nie ma nazwa świadczenia czy też tytuł wypłaty, ale przede wszystkim fakt, w ramach jakiego stosunku jest ono otrzymywane, od kogo pochodzi i na czyją rzecz jest dokonywane. Świadczeniodawcą (dokonującym) wypłaty jest pracodawca, natomiast beneficjentem jest pracownik (ewentualnie były pracownik).

Jak wynika z powyższego art. 12 pracownicy mogą otrzymywać od pracodawców różnego rodzaju nagrody pieniężne. Mogą one mieć charakter okolicznościowy, incydentalny, lecz zasady ich wypłacania mogą być również stałe, określane w układach zbiorowych czy też przepisach wewnątrzzakładowych. Zauważyć jednak należy, iż nagrody pieniężne, o których mowa, stanowią przychód ze stosunku pracy.

W stosunku do nauczycieli zastosowanie mają regulacje zawarte w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.).

Na podstawie art. 9i ust. 1 ww. ustawy nauczycielowi dyplomowanemu, posiadającemu co najmniej 20-letni okres pracy w zawodzie nauczyciela, w tym co najmniej 10-letni okres pracy jako nauczyciel dyplomowany, oraz znaczący i uznany dorobek zawodowy, na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty może być nadany przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania tytuł honorowy profesora oświaty.

Zgodnie natomiast z ust. 3 ww. art. 9i minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w porozumieniu z właściwymi ministrami określi, w drodze rozporządzenia, sposób powoływania i odwoływania członków Kapituły, tryb jej pracy i sposób obsługi administracyjno-biurowej, kryteria dokonywania oceny dorobku zawodowego nauczyciela zgłoszonego do nadania tytułu honorowego profesora oświaty, sposób i tryb składania wniosków o nadanie tego tytułu, uwzględniając w szczególności niezawisłość Kapituły w rozpatrywaniu wniosków oraz dokonanie wszechstronnej oceny dorobku zawodowego nauczyciela.

W myśl art. 31 ww. ustawy nauczycielowi dyplomowanemu, który uzyskał tytuł honorowy profesora oświaty, organ prowadzący wypłaca jednorazową gratyfikację pieniężną w wysokości 6-miesięcznego ostatnio pobieranego wynagrodzenia zasadniczego.

Tytuł profesora oświaty, jak to podkreślono w art. 9i ust. 1 Karty Nauczyciela, ma charakter wyłącznie honorowy, chociaż z jego uzyskaniem wiąże się wypłata jednorazowej gratyfikacji pieniężnej w wysokości 6-miesięcznego, ostatnio pobieranego wynagrodzenia zasadniczego (art. 31 Karty). Warunkiem uzyskania tytułu honorowego profesora oświaty jest posiadanie co najmniej 20-letniego stażu pracy, w tym co najmniej 10-letniego okresu posiadania stopnia nauczyciela dyplomowanego, a przede wszystkim znaczącego i uznanego dorobku zawodowego. Tytuł profesora oświaty jest nadawany przez Ministra Edukacji Narodowej na wniosek Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty. Zasady powoływania Kapituły oraz tryb jej działania, a także kryteria oceny dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o tytuł honorowy są określone w akcie wykonawczym do art. 9i ust. 3 Karty Nauczyciela, jakim jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2008 r. w sprawie Kapituły do Spraw Profesorów Oświaty (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 163, poz. 1017, ze zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zespół Szkół Ogólnokształcących przekazał jednorazową gratyfikację na konto Wnioskodawcy, w wysokości 6-miesięcznego, ostatnio pobieranego wynagrodzenia zasadniczego. W związku z tym otrzymane świadczenie pozostaje w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z łączącym Wnioskodawcę z pracodawcą stosunkiem pracy. W przypadku, gdy otrzymanie nagrody (gratyfikacji pieniężnej) reguluje Karta Nauczyciela, która stanowi podstawę prawną do regulaminu pracy nauczyciela, nagroda ta będzie stanowić składnik wynagrodzenia, a więc będzie stanowić przychód ze stosunku pracy.

Zatem do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które otrzymane zostało przez pracownika, w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z danym pracodawcą.

Reasumując, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów, należy uznać, iż kwota jednorazowej gratyfikacji pieniężnej otrzymanej z tytułu uzyskania Honorowego Profesora Oświaty, na podstawie przepisów Karty Nauczyciela, stanowi przychód Wnioskodawcy i powinna być zakwalifikowana do przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj