Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-617a/12/DK
z 14 grudnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony w dniu 15 listopada 2012 r. – w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie stosowania art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka, w której 100% udziałów posiada Gmina, prowadzi działalność w zakresie m.in. wytwarzania i przesyłu energii cieplnej oraz gospodarki odpadami na podległym Jej wysypisku odpadów komunalnych i przemysłowych. Na kapitał podstawowy Spółki składa się: kapitał pieniężny w kwocie X zł oraz kapitał niepieniężny w kwocie Y zł, składający się z nieruchomości i rzeczy ruchomych. Suma tych dwóch kwot stanowi kapitał zakładowy X+Y zł. Z ogólnej kwoty kapitału zakładowego, na majątek dotyczący wysypiska śmieci przypada: z kapitału niepieniężnego - Z zł oraz z kapitału niepieniężnego – S zł. Od części niepieniężnej Spółka nie odliczała podatku od towarów i usług.
Spółce przyznano dotację ze środków europejskich (EFERR) i budżetu Państwa na rozbudowę składowiska w wysokości 50% wartości zadania w ramach przedsięwzięcia „…” - etap I - budowa stacji przeładunkowej odpadów oraz zakup maszyn, urządzeń, środków transportu oraz pojemników i samochodu do zbiórki selektywnej, etap II - budowa kwatery balastu oraz punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów, zakup maszyn i urządzeń. Rzeczowe i finansowe zakończenie inwestycji nastąpi 31 marca 2013 r.
Po zakończeniu projektu Spółka planuje przekazanie Gminie - jedynemu wspólnikowi, wysypiska wraz z nowo pobudowaną stacją przeładunkową odpadów, maszynami, urządzeniami, środkami transportu oraz majątkiem obrotowym i zatrudnioną kadrą obsługującą składowisko. Przed przekazaniem całej jednostki organizacyjnej, wystąpi do instytucji pośredniczącej, na podstawie par. 4 pkt 6 zawartej umowy o dofinansowanie projektu, o zgodę na przekazanie nieruchomości dotowanej dla jedynego wspólnika. W schemacie organizacyjnym Spółki składowisko stanowi część wyodrębnioną funkcjonalnie i finansowo, do której odnoszone są przychody i koszty.
W związku z powyższym, zadano następujące pytania
- Czy przekazanie składowiska dla jedynego wspólnika Gminy, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
- Czy przekazanie składowiska, które w części wniesione zostało aportem niepieniężnym i pieniężnym a w części do rozbudowy sfinansowane zostało dotacją spowoduje powstanie przychodu po stronie przekazującego (art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?
- Czy transakcja przekazania podlega podatkowi od towarów i usług?
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie drugie w pozostałym zakresie sprawa zostanie rozpatrzona odrębnie.
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4, art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalność składowiska jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa bowiem stanowi zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych zgodny do samodzielnej realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto w ewidencji księgowej Spółki zdarzenia gospodarcze związane z wysypiskiem ewidencjonowane są na wydzielonych kontach. Wysypisko funkcjonuje także jako wydzielona struktura, wyniki której ujmowane są łącznie w rachunku zysków i strat oraz bilansie Spółki. Ponadto przy zbyciu wysypiska Spółka dokona wydzielenia wszystkich zobowiązań i należności oraz środków pieniężnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodem jest, nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
Tymczasem art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wprost stanowi o wartości udziałów obejmowanych w spółkach kapitałowych. Innymi słowy wskazany przepis nie może mieć zastosowania w odniesieniu do zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, ponieważ nie obejmuje swoją dyspozycją sytuacji wnoszenia składników majątku do Gminy będącej jedynym udziałowcem Spółki.
Reasumując należy podkreślić, że w związku z opisywanym aportem po stronie Spółki nie dojdzie do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, niezależnie od tego, czy opisywany we wniosku zespół składników majątkowych będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czy też nie będzie można przypisać mu atrybutów określonych w art. 4 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednocześnie tut. organ wskazuje, że z uwagi na zakres wniosku ograniczający się do interpretacji art. 12 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, w przedmiotowej interpretacji nie rozstrzygano kwestii ewentualnych skutków podatkowych jakie mogłyby wystąpić na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.