Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-611/08/UH
z 26 września 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-611/08/UH
Data
2008.09.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
okulary
stawki podatku
wyroby
wyroby medyczne


Istota interpretacji
opodatkowanie dostawy okularów korekcyjnych, montażu soczewek okularowych, dostawy opraw okularowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2008r. (data wpływu czerwca 2008r.), uzupełnionym pismami z dnia 15 września 2008r., z dnia 18 września 2008r. oraz z dnia 25 września 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania okularów korekcyjnych, soczewek okularowych, które są wymieniane w oprawie klienta i dostawy opraw okularowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania okularów korekcyjnych, soczewek okularowych, które są wymieniane w oprawie klienta i dostawy opraw okularowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15, 18 i 25 września 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT. W zakładzie optycznym świadczy następujące usługi:

  1. Wykonuje okulary korekcyjne jednoogniskowe i dwuogniskowe, progresywne. Okulary składają się z opraw korekcyjnych- PKWiU 33.40.13. i szkieł okularowych-PKWiU 33.40.11
  2. Wymiana soczewek okularowych PKWiU 33.40.11 w oprawach klienta.
  3. Napraw okularów
  4. Sprzedaż opraw okularowych PKWiU 33.40.13

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż posiada zgłoszenie do rejestru wytwórcy wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie z dnia 17.09.2008r.

Wnioskodawca oświadczył, że wykonywane i sprzedawane okulary korekcyjne są wyrobami medycznymi. Do każdego wyrobu Wnioskodawca dostarcza oświadczenie.

Ponadto stwierdził, iż usługa wymiany soczewek okularowych w oprawie klienta polega na sprzedaży, obrobieniu i montażu soczewki do oprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować na:

  1. Okulary korekcyjne: jednoogniskowe PKWiU 33.40.12-90.1 i dwuogniskowe progresywne PKWiU 33.40.12-90.2...
  2. soczewki okularowe PKWiU 33.40.11, które są wymieniane w oprawie klienta...
  3. Naprawę okularów...
  4. Sprzedaż opraw okularowych PKWiU 33.40.13...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obejmującego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%

  1. Okulary do korekcji wzroku wyposażone w szkła obrobione optycznie, szklane i inne barwne lub bezbarwne jednoogniskowe (PKWiU 33.40.12-90.1).
  2. Okulary do korekcji wzroku wyposażone w szkła obrobione optycznie, szklane i inne barwne i bezbarwne, dwuogniskowe, progresywne (PKWiU 33.40.12-90.2)
  3. Wymiana soczewek okularowych szklane i inne barwne i bezbarwne (PKWiU 33.40.11)

-opodatkowane winny być stawką 7% podatku VAT.

Wnioskodawca nie oczekuje odpowiedzi na pyt. Nr 3 z poz. 51 wniosku ORD-IN, odnośnie napraw okularów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 103 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały soczewki kontaktowe, soczewki okularowe ze szkła, soczewki okularowe z innych materiałów o symbolu PKWiU 33.40.11.

W poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Ponadto w poz. 163 ww. załącznika do ustawy o VAT, wymienione zostały, bez względu na symbol PKWiU, usługi napraw i konserwacji wyrobów z pozycji 72, 91, 101-104.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że co do zasady, okulary to towar składający się z soczewek (szkieł) i oprawek, w których są one zamontowane.

Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw okularów korekcyjnych jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć: narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

-który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane;

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 24 cyt. wyżej ustawy, wytwórcą jest osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej albo osoba prawna odpowiedzialna za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie, oznakowanie, montowanie, przetwarzanie, przeprowadzenie remontu odtworzeniowego wyrobu medycznego i nadawanie przewidzianego zastosowania wyrobowi medycznemu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy powyższe czynności wykonuje on sam, czy na jego rzecz osoba trzecia, z wyjątkiem podmiotów, które montują lub dostosowują wyroby medyczne już wprowadzone do obrotu w celu używania przez określonego pacjenta zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.

Oprawy do okularów korekcyjnych, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o wyrobach medycznych, są wyposażeniem wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia, jakim są soczewki korekcyjne, tzn. są produktami, które nie będąc wyrobami medycznymi, są przeznaczone do stosowania z tymi wyrobami, umożliwiając ich używanie zgodnie z zastosowaniem przewidzianym przez wytwórcę wyrobu medycznego. Jednak zgodnie z art. 3 ust. 3 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć również wyposażenie wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia.

Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 20 czerwca 2005r., sygn. PP3-812-285/2004/BL/BM6-3892 wyjaśniło, iż cyt:

„W świetle informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie - są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonane według specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobą.

Natomiast - jak wynika z opinii Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych - okulary korekcyjne wykonane z wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek, oznakowanych znakiem zgodności CE lub, do dnia 31.12.2005r. posiadających ważne dokumenty, o których mowa w art. 92 ustawy o wyrobach medycznych, są wyrobem medycznym, aczkolwiek nie spełniają definicji wyrobu medycznego wykonywanego na zamówienie, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 22 ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe, (…) dostawa ww. okularów korekcyjnych, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i poz. 106 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

W innych sytuacjach dostawa okularów podlega opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług, tj. w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004r.”

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że wykonuje okulary korekcyjne jednoogniskowe i dwuogniskowe, progresywne. Ponadto dokonuje dostawy soczewek okularowych (PKWiU 33.40.11) z ich wymianą w oprawach własnych klienta a także dokonuje dostawy opraw okularowych.

Wnioskodawca jest zgłoszony do rejestru Wytwórcy Wyrobu Medycznego Wykonywanego na Zamówienie i oświadczył, że wykonywane i sprzedawane okulary korekcyjne są wyrobami medycznymi.

Ad. 1

W przypadku, gdy Wnioskodawca dokonuje dostawy okularów korekcyjnych jednoogniskowych i dwuogniskowych, progresywnych, uznanych za wyrób medyczny, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczony do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to przy ich dostawie winien on stosować 7% stawkę podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT na dostawę okularów korekcyjnych jest więc prawidłowe.

Ad. 2

W przypadku wymiany soczewek okularowych w oprawie klienta wraz z ich dostawą (PKWiU 33.40.11) – zastosowanie ma 7% stawka podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy wraz z montażem soczewek okularowych do opraw własnych klienta jest więc prawidłowe.

Ad. 3

W kwestii napraw okularów Wnioskodawca odstąpił od ww. pytania. Zatem zostało wydane w dniu 26 września 2008r. postanowienie znak: IBPP2/443-885/08/UH w sprawie umorzenia postępowania w tym zakresie.

Ad. 4

W stanie faktycznym Wnioskodawca nie wskazał, że oprawki okularowe są wyrobem medycznym. Zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż stawka podatku VAT dla sprzedaży opraw okularowych winna wynosić 22%, jest prawidłowe.

O ile sama oprawa okularowa bez zamontowania w niej soczewek korekcyjnych jest przeznaczona przez wytwórcę do okularów korekcyjnych, to uważana jest za wyrób medyczny i wówczas do dostawy tych opraw może znaleźć zastosowanie stawka 7%.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało całościowo uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do obowiązków dokonującego dostawy określonego towaru lub usług należy przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki podatku VAT uzależniona jest od przyporządkowania konkretnej dostawie towaru lub świadczonej usłudze właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Urząd Statystyczny w Łodzi.

Zatem, tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług wymienionych we wniosku o udzielenie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Końcowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Tut. organ podatkowy nie jest również właściwy do udzielana informacji czy sprzedawane przez Wnioskodawcę wyroby są wyrobami medycznymi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj