Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1147/08/ENB
z 11 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1147/08/ENB
Data
2009.03.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przychody z innych źródeł
rolnictwo
zwrot udziałów


Istota interpretacji
1) Czy wypłata udziałów członkom Kółka Rolniczego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2) Czy przekazanie w drodze darowizny pewnej kwoty na cele społeczne, charytatywne lub religijne będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kółka Rolniczego, przedstawione we wniosku z 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 18 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty udziałów członkom Kółka Rolniczego w związku z jego likwidacją - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaty udziałów członkom Kółka Rolniczego w związku z jego likwidacją.

Pismem z dnia 5 lutego 2009 r. Nr ITPB2/415-1147/08-2/ENB wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz uzupełnienia braków formalnych. Powyższe uzupełniono w dniu 18 lutego 2009 r.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Kółko Rolnicze zakończyło całkowicie działalność w zakresie usług dla rolnictwa. Majątek został sprzedany i spłacono wszystkie zadłużenia. Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, decyzja o zaprzestaniu działalności została podjęta w oparciu o statut Kółka Rolniczego w drodze uchwały. Pozostała kwota pieniędzy została przeznaczona na pokrycie kosztów przekazania dokumentów do archiwum oraz na podstawie uchwały na uzupełnienie faktycznej wartości udziałów członkom Kółka Rolniczego. W poprzednich okresach udziały nie były nigdy przeliczane ani aktualizowane, a denominacja objęła je w wartości bilansowej. Wysokość zwrotu udziałów wyliczono poprzez podzielenie wartości udziału przed denominacją w roku wpłaty przez wartość 1 kwintala żyta w roku wpłaty, a następnie otrzymaną liczbę pomnożono przez wartość 1 kwintala żyta w IV kwartale 2006 roku. Przykładowo, członek Kółka Rolniczego który posiadał udziały w 1989 roku w wysokości 2739,12 zł co stanowiło 3,76 kwintala żyta, po przeliczeniu na ceny żyta obowiązujące w 2006 roku posiadał udział o wartości 133,60 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wypłata udziałów członkom Kółka Rolniczego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy przekazanie w drodze darowizny pewnej kwoty na cele społeczne, charytatywne lub religijne będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w pozostałym zakresie zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.


Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata udziałów członkom Kółka Rolniczego nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznym ponieważ suma wpłaconych do 1989 roku udziałów, jest kwotowo wyższa, aniżeli suma udziałów które zostaną wypłacone.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że Kółka Rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982 roku o społeczno - zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.) i na podstawie powołanej ustawy – posiadają osobowość prawną i podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego – Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Jak wynika z wniosku, Kółko Rolnicze zakończyło całkowicie działalność w zakresie usług dla rolnictwa. Majątek został sprzedany i spłacono wszystkie zadłużenia. Pozostała kwota pieniędzy została przeznaczona na pokrycie kosztów przekazania dokumentów do archiwum oraz na podstawie uchwały na uzupełnienie faktycznej wartości udziałów członkom Kółka Rolniczego. W ocenie Wnioskodawcy suma udziałów które zostaną wypłacone będzie kwotowo niższa aniżeli suma udziałów wpłaconych do 1989 roku.

Ponieważ Wnioskodawca, działał w formie stowarzyszenia – co wynika z Krajowego Rejestru Sądowego, nie ma zatem możliwości zastosowania do zwracanych udziałów zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym zwolnione z opodatkowania są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

Jednakże, przychód podatkowy z innych źródeł występuje w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z uwagi na to, że wartość zwracanego udziału w związku z likwidacją osoby prawnej nie będącej spółką mającą osobowość prawną lub spółdzielnią traktowana jest jako przychód z innych źródeł należy uznać, że opodatkowaniu podlega różnica (nadwyżka) między wartością udziału otrzymanego w wyniku likwidacji, a wydatkami poniesionymi na objęcie lub nabycie udziału będąca dla członka Kółka Rolniczego realną korzyścią majątkową.

Mając powyższe na względzie, ewentualnemu opodatkowaniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegać będzie jedynie różnica (nadwyżka) między kwotą otrzymaną jako zwrot udziału w wyniku likwidacji Kółka Rolniczego a wydatkami poniesionymi na nabycie tego udziału.

Stosownie do art. 42a wyżej ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z powyższych przepisów wynika, że Wnioskodawca obowiązany będzie do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, w której ujęta zostanie kwota zwrotu udziału otrzymanego przez członka, a członek Kółka Rolniczego będzie obowiązany do wykazania tej kwoty w zeznaniu podatkowym. Jednocześnie uprawniony będzie do uwzględnienia jako koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na objęcie (nabycie) zwracanych udziałów. Ewentualna nadwyżka skumulowana w zeznaniu rocznym z innymi dochodami podlega opodatkowaniu według skali przewidzianej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości sposobu ustalenia wartości udziałów które zostaną wypłacone członkom Kółka Rolniczego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj