Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-324/09-4/KK
z 8 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-324/09-4/KK
Data
2009.05.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Właściwość miejscowa


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
właściwość miejscowa
właściwość rzeczowa
właściwość urzędu skarbowego


Istota interpretacji
Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta W jest właściwy dla Spółki do dnia 03 października 2008r. w zakresie podatku od towarów i usług? Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta W jest właściwy dal Spółki do dnia 03 października 2008r. w zakresie identyfikacji podatkowej?



Wniosek ORD-IN 503 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07 kwietnia 2009r. (data wpływu 08 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. właściwości miejscowej w zakresie podatku od towarów i usług od dnia 03 października 2008r. – jest nieprawidłowe
  2. właściwości w zakresie identyfikacji podatkowej od dnia 03 października 2008r. – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 08 kwietnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług oraz zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od dnia postania Spółki na terenie Rzeczpospolitej Polskiej siedziba firmy mieściła się w B. Zgodnie ze zmianą umowy Spółki siedzibą od dnia 08 marca 2006r. jest miasto W. Na wniosek strony postanowieniem z dnia 13 marca 2006r. Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy KRS w Rejestrze Przedsiębiorców w Dziale pierwszym w rubryce drugiej wpisał, iż siedziba Spółki mieści się W. W przedmiotowym postanowieniu wskazano też zmianę adresu podmiotu wskazując, iż od dnia 08 marca 2006r. jest to ul. B., w W. Zapisy w Rejestrze Przedsiębiorców odnośnie siedziby Spółki oraz adresu podmiotu do chwili obecnej nie uległy zmianie. Pod wskazanym adresem przy ul B. znajduje się lokal mieszkalny, którego właścicielem jest Spółka. Do dnia 02 października 2009r. cześć przedmiotowego lokalu mieszkalnego była wynajmowana odpłatnie osobie fizycznej na cele mieszkalne, natomiast w pozostałej części znajdowało się biuro Spółki. W zakresie podatkiem od towarów i usług dnia 02 października 2008r. właściwym organem podatkowym był Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Mokotów. W dniu 03 października 2008r. powyższy stan faktyczny uległ zmianie, gdyż przedmiotowy lokal mieszkalny został w całości wynajęty na cele biurowe spółce z ograniczoną odpowiedzialnością.

Od dnia 03 października 2008r. Spółka utraciła też prawo do użytkowania części lokalu na cele biurowe. Strona od dnia 03 października 2008r. ma prawo jedynie wizytacji przedmiotowego lokalu w celu ustalenia, czy jest on użytkowany przez najemcę zgodnie z zasadami określonymi w umowie. Po wynajęciu przedmiotowego lokalu strona nie dokonywała jakichkolwiek zmian umowy Spółki oraz zmian w Rejestrze Przedsiębiorców oraz nie posiada jakiekolwiek biura ani też punktu handlowego na terenie W. Wszelkie czynności administracyjne związane z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej ( np. wystawianie dokumentów sprzedaży, dokumentacji finansowej itp . ) są wykonywane w punktach handlowych znajdujących się w B na terenie działania Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku.

Spółka przede wszystkim zajmuje się handlem artykułami jubilerskimi oraz wynajmem lokali. Na dzień składnia wniosku w dniu 08 października 2008r. Spółka wykonywała czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (w tym w stałych punktach sprzedaży wyrobów jubilerskich) na terenie działania poniżej wymienionych urzędów skarbowych:

  1. Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów wynajem lokalu mieszkalnego na cele biurowe w W,
  2. Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku - wynajem lokali użytkowych oraz lokalu mieszkalnego w budynku w B,
  3. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku - punkt handlowy handel artykułami jubilerskimi w B przy ul. K. oraz w punkcie handlowym handel artykułami jubilerskimi w B przy ul. K.

Strona nadmienia, iż wszelka korespondencja urzędowa kierowana do Spółki jest przesyłana adres wymieniony w Rejestrze Przedsiębiorców tj. W.

Niniejszym strona zwraca się o udzielnie pisemnej informacji w następującym zakresie:

  1. Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta W jest właściwy dla Spółki do dnia 03 października 2008r. w zakresie podatku od towarów i usług...
  2. Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta W jest właściwy dal Spółki do dnia 03 października 2008r. w zakresie identyfikacji podatkowej...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad pkt 1

Zdaniem strony z uwagi na fakt, iż Spółka nie posiada od dnia 03 października 2008r. na terenie Warszawy stałego biura oraz stałego punktu handlowego, stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, od wyżej wymienionej daty Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście jest dla Spółki właściwy w zakresie podatku od towarów i usług.

Ad pkt 2

Zdaniem strony z uwagi na fakt, iż Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście jest właściwy od dnia 03 października 2008r.w zakresie podatku od towarów i usług, stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy o identyfikacji jest on też właściwy dla Spółki w sprawach identyfikacji podatkowej.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Ad. 1

Co do zasady, uregulowania odnośnie właściwości miejscowych organów podatkowych zostały zawarte w art. 17 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

Kwestię związaną z właściwością miejscową w zakresie podatku od towarów i usług regulują przepisu ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwana dalej ustawą. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, właściwym dla podatnika organem podatkowym jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem ust. 2-5.

Stosownie do ust. 2 tegoż artykułu jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług są wykonywane na terenie objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwość miejscową ustala się dla:

  1. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na adres siedziby;
  2. osób fizycznych - ze względu na miejsce zamieszkania.

W przypadku podatników:

1. o których mowa w art. 16 i w art. 17, niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, właściwym organem podatkowym jest

  1. dla osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na adres siedziby,
  2. dla osób fizycznych - naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania;

2. nieposiadających stałego miejsca zamieszkania lub siedziby albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju - właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Art. 3 ust. 4 stanowi, iż jeżeli nie można ustalić właściwości miejscowej w sposób określony w ust. 1-3a, właściwym organem podatkowym jest Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Strona prowadzi działalność gospodarczą (wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu) na terenie działania kilku urzędów skarbowych oraz posiada zgłoszoną w Krajowym Rejestrze Sądowym siedzibę w W.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, właściwość miejscową w zakresie podatku od towarów i usług należy ustalić w oparciu o dokumentację podatnika. Zatem w przedmiotowej sprawie będzie miała zastosowanie art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując właściwym Naczelnikiem Urzędu Skarbowego będzie Naczelnik Urzędu Skarbowego ze względu na siedzibę wnioskodawcy zgłoszoną w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Ad. 2

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników z dnia 13 października 1995r. ( tj. Dz. U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych dokonują naczelnicy urzędów skarbowych. W myśl art. 4 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, w sprawach określonych w art. 3 właściwymi naczelnikami urzędów skarbowych są dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług.

Zatem, z uwagi na fakt, iż właściwym w sprawie podatku od towarów i usług jest naczelnik urzędu ze względu na siedzibę, ten organ będzie także właściwy w sprawie ewidencji i identyfikacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj