Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-90/09/AP
z 17 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-90/09/AP
Data
2009.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
cmentarze
koszty uzyskania przychodów
przychód
zwrot


Istota interpretacji
1. Czy pobrane opłaty cmentarne należy traktować jako przychód Przedsiębiorstwa?
2. Jeśli opłaty cmentarne należy traktować jako przychody Przedsiębiorstwa to czy zwrot środków pieniężnych na rachunek Urzędu można potraktować jako zmniejszenie przychodów?



Wniosek ORD-IN 894 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 22 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniach 27 marca 2009 r. i 31 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z pobieraniem przez Spółkę opłat cmentarnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych związanych z pobieraniem przez Spółkę opłat cmentarnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 18 marca 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 27 marca 2009 r. i 31 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zadania z zakresu zakładania i rozszerzania cmentarzy komunalnych należą do zadań własnych gminy, a ich utrzymanie i zarządzanie jest zadaniem wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) w świetle ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym.

Natomiast z ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. Rada Miasta uchwałą z dnia 19 grudnia 1991 r. dokonała wyboru formy organizacyjno prawnej jednostki realizującej zadania z zakresu gospodarki komunalnej, ustalając, że będzie to jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Spółka ta, w której 100% udziałów posiada Miasto (Wnioskodawca), prowadzi działalność obejmującą między innymi: „pogrzeby i działalność pokrewna - PKD 93.03.2" oraz „działalność w zakresie zarządzania nieruchomościami na zlecenie - PKD 70.32.2."

Do dnia 18 grudnia 2008 r. Spółka wykonywała zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzami komunalnymi na podstawie umowy cywilnoprawnej zawartej z Miastem. Za wykonywane czynności Spółka pobierała wynagrodzenie pochodzące z opłat związanych z korzystaniem z cmentarzy.

Mając na uwadze aktualny stan przepisów prawnych Rada Miejska dnia 18 grudnia 2008 r. podjęła Uchwałę w sprawie powierzenia Spółce obowiązku wynikającego z zadania własnego gminy dotyczącego administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi. W Uchwale uszczegółowiono zakres obowiązków Spółki, który obejmuje między innymi przyjmowanie opłat za korzystanie z cmentarzy komunalnych.

W świetle powyższego brak uregulowań dotyczących zasad rozliczania się Spółki z Miastem z tytułu pobieranych opłat cmentarnych i formy przekazywania pobranych opłat do budżetu Miasta.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

Czy pobrane opłaty cmentarne należy traktować jako przychód Spółki... (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Jeśli opłaty cmentarne należy traktować jako przychody Spółki to czy zwrot środków pieniężnych na rachunek Urzędu Miasta można potraktować jako zmniejszenie przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, Rada Miasta jednoznacznie określiła w formie uchwały, że powierza Spółce realizację zadań własnych Gminy z zakresu administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi.

W celu ustalenia dochodu Gminy z tytułu pobieranych przez Spółkę opłat cmentarnych (art. 4 ust. 1 pkt 2f ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego) organ stanowiący Gminy powinien określić zasady rozliczania przez spółkę przychodów z przedmiotowych opłat, kosztów ponoszonych przez spółkę w związku z realizacją zadania oraz ustalić tryb odprowadzania pobieranych opłat na rachunek budżetu Miasta. Spółka jako podatnik podatku VAT pobierający bezpośrednio przedmiotowe opłaty, powinna nadal wystawiać faktury VAT z tytułu świadczonych przez siebie usług, dokonywać rozliczeń z urzędem skarbowym z tytułu podatku VAT na podstawie prowadzonych przez siebie rejestrów VAT, prowadzić ewidencję księgową z zakresu osiąganych z tego tytułu przychodów oraz ponoszonych kosztów. W ustalonym terminie Spółka powinna przedstawiać Miastu rozliczenie pobranych opłat. Na podstawie rozliczenia Urząd obciąży Spółkę fakturą VAT z tytułu należnych Gminie opłat. Na podstawie tej faktury Spółka odprowadzi na rachunek bankowy Miasta kwotę pobranych opłat. Faktura ta zostanie zaksięgowana w Spółce jako zmniejszenie przychodów, ponieważ dochód z tytułu pobieranych opłat cmentarnych stanowi dochód własny gminy zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2f ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. W Urzędzie faktura zostanie zaksięgowana po stronie przychodów oraz zarejestrowana w rejestrze VAT celem rozliczenia z urzędem skarbowym podatku należnego.

Miasto powinno określić i przekazywać na rachunek Spółki, kwotę wynagrodzenia przysługującego Spółce tytułem pokrycia kosztów ponoszonych w związku z wykonywaniem przedmiotowego zadania. Spółka po zakończeniu każdego miesiąca wystawi Fakturę VAT obciążającą Miasto z tytułu wynagrodzenia określonego w Uchwale i na tej podstawie Urząd Miasta przekaże przedmiotowe wynagrodzenie na rachunek bankowy Spółki. Faktura ta zostanie zaksięgowana w Spółce jako przychód oraz zarejestrowana w rejestrze VAT celem rozliczenia z urzędem skarbowym podatku należnego. W Urzędzie faktura zostanie zaewidencjonowana jako koszt oraz zarejestrowana w rejestrze VAT celem rozliczenia z urzędem skarbowym podatku naliczonego.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pieniądze otrzymane przez Spółkę z tytułu opłat cmentarnych uznawane są jako przychody Spółki.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do przychodów nie zalicza się m.in. zwróconych opłat stanowiących dochody budżetu jednostek samorządu terytorialnego, nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Na tej podstawie Wnioskodawca uznaje, że kwotę wynikająca z faktury wystawionej przez Urząd z tytułu zwrotu pobranych opłat, Spółka zaksięguje jako zmniejszenie swoich przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm. – określanej dalej skrótem „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Na podstawie art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Ponieważ art. 12 ust. 3 updop mówi o przychodach „związanych” z działalnością gospodarczą, należy stwierdzić, iż odnosi się on do przychodów będących następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, związanych z nią bezpośrednio lub pośrednio.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka została utworzona w drodze uchwały przez Radę Miasta m.in. w celu administrowania i zarządzania cmentarzami komunalnymi. Zgodnie z zapisami ww. uchwały Spółka zostanie zobowiązana m.in. do pobierania opłat cmentarnych. Opłaty te będą przekazywane przez Spółkę na rachunek Miasta. Za administrowanie i zarządzanie cmentarzami Miasto będzie wypłacać Spółce wynagrodzenie. Spółka jest więc tylko pośrednikiem, inkasentem w pobieraniu ww. opłat cmentarnych, które nie stanowią aktywów Spółki i nie wpływają na wynik ekonomiczny działalności gospodarczej Spółki.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż pobierane przez Spółkę opłaty cmentarne nie będą stanowić dla niej przychodu podatkowego. Przekazywane opłaty stanowią przychód Miasta a nie Spółki. Tym samym kwota zainkasowanych i przekazanych Miastu ww. opłat nie będzie wpływać na zmniejszenie przychodów Spółki. Przychodem Spółki będzie natomiast wynagrodzenie, jakie otrzyma od Miasta za administrowanie i zarządzanie cmentarzami komunalnymi, w tym za wykonywane czynności pobierania opłat cmentarnych.

Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj