Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-116/13/IB
z 25 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wezwaniem z dnia 9 kwietnia 2013 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, działający jako Fundacja - organizacja pożytku publicznego - realizuje projekty

Wolontariatu Europejskiego w ramach programu Unii Europejskiej „Młodzież w Działaniu". Środki na realizację tego programu pochodzą z Komisji Europejskiej na podstawie Decyzji nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program „Młodzież w działaniu" na okres 2007-2013. Zgodnie z umową finansową podpisaną z Narodową Agencją Programu „Młodzież w Działaniu" otrzymuje środki finansowe przyznane przez Wspólnotę Europejską, które zgodnie z budżetem są przeznaczane m.in. na comiesięczne kieszonkowe dla wolontariuszy i koszty goszczenia. Świadczenia wypłacane wolontariuszom europejskim są zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234 poz 1536 ze zm). W ramach kosztów goszczenia Fundacja jest zobowiązana zapewnić wolontariuszom wyżywienie.

Wysokość kieszonkowego wolontariuszy i kwoty przeznaczonej na wyżywienie są określane w porozumieniu wolontariusza i organizacją go goszczącą. Środki na realizację programu „Młodzież w Działaniu" są przekazywane Fundacji bezpośrednio przez Komisję Europejską, czyli nie podlegają ustawie o finansach publicznych. Ww. środki stanowią bezzwrotną pomoc przeznaczoną dla Polski.

Celem programu „Młodzież w Działaniu" jest przezwyciężenie barier, uprzedzeń i stereotypów wśród młodych ludzi, wspieranie ich mobilności oraz promowanie aktywności obywatelskiej. „Młodzież w Działaniu" wspiera przedsięwzięcia, które mają pomóc w rozwoju osobowości młodych ludzi oraz nabywaniu nowych umiejętności. Wolontariat Europejski to Akcja umożliwiająca wolontariuszowi lub grupie wolontariuszy podjęcie pracy społecznej we wszystkich Krajach Programu i Sąsiedzkich Krajach Partnerskich. Wolontariat Europejski powstał po to, by wolontariusze mogli zdobywać kompetencje i umiejętności wpływające na ich rozwój osobisty i zawodowy przez doświadczenia związane z edukacją pozaformalną. Wolontariusze wykonują świadczenia na rzecz Fundacji w zakresie Jej działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego i bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W ramach kosztów goszczenia Fundacja jest zobowiązana zapewnić wolontariuszom wyżywienie. Wysokość kieszonkowego wolontariuszy i kwoty przeznaczonej na wyżywienie są określane w porozumieniu wolontariusza i organizacją go goszczącą. Świadczenia wypłacane wolontariuszom europejskim są zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Środki na realizację tego programu pochodzą z Komisji Europejskiej na podstawie Decyzji nr 1719/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 listopada 2006 r. ustanawiającej program „Młodzież w działaniu" na okres 2007-2013. Do każdego projektu z udziałem wolontariuszy europejskich zawierana jest umowa finansowa.

W przesłanym uzupełnieniu wniosku wskazano, że świadczenia (kieszonkowe i comiesięczny ryczałt na wyżywienie) są wypłacane wolontariuszom na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.u. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536 ze zm.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dla skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez wolontariuszy kieszonkowego i comiesięcznego ryczałtu na wyżywienie, muszą oni przedstawić dokumenty finansowe, np. faktury VAT, rachunki, potwierdzające wydatkowanie otrzymanych na te cele środków?


Zdaniem Wnioskodawcy występuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymania przez wolontariuszy kieszonkowego i ryczałtu na wyżywienie, a wolontariusze nie muszą przedstawiać dokumentów potwierdzających wydatkowanie otrzymanych na te cele środków. Odnosząc się do informacji uzyskanej od Narodowej Agencji Programu „Młodzież w Działaniu", kieszonkowe przyznawane uczestnikom programów Komisji Europejskiej nie podlega opodatkowaniu, ponadto Wnioskodawca nie jest zobligowany do wymagania od wolontariuszy dokumentów potwierdzających poniesione koszty.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że wolontariusze nie muszą również dokumentować wydatków na wyżywienie, a wypłacony im ryczałt na ten cel podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Uwzględniając zatem powyższe – w kontekście ww. przepisu według wskazania Wnioskodawcy mającego być przedmiotem interpretacji – w przedstawionym stanie faktycznym wartość świadczeń w postaci kieszonkowego oraz comiesięcznego ryczałtu na wyżywienie wypłaconych wolontariuszom na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.u. z 2010 r. Nr 234 poz. 1536 ze zm.) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powołany przepis nie uzależnia przy tym prawa do zwolnienia przedmiotowego, od tego, czy wolontariusze udokumentują wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele i w konsekwencji dla celów niniejszego zwolnienia nie muszą oni przedstawiać Wnioskodawcy dokumentów, z których wynika fakt wydatkowania tychże środków.

Niezależnie jednak od powyższego w niniejszej sprawie zaznaczyć należy, że tutejszy organ wydając interpretację dokonuje wykładni wyłącznie przepisów prawa podatkowego, natomiast obowiązek prowadzenia i przechowywania w takich przypadkach stosownej dokumentacji może wynikać z przepisów innych aniżeli przepisy prawa podatkowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj