Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-542/09-6/BS
Data
2009.08.25
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Słowa kluczowe
budynek
faktura
grunty
użytkowanie wieczyste
zbycie praw
Istota interpretacji
Czy na fakturze należy wyodrębnić prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli?
Wniosek ORD-IN
372 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.05.2009 r. (data wpływu 02.06.2009 r.), uzupełnione na wezwanie tut. organu z dnia 27.07.2009 r. znak: IPPP1-443-542/09-2/BS (skutecznie doręczone w dniu 03.08.2009 r.) pismem z dnia 03.08.2009 r. (data wpływu 07.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wystawiania faktur VAT - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie sposobu wystawiania faktur VAT. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 07.08.2009 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka posiada prawo do użytkowania wieczystego gruntów (wartość 78.500 zł przyjęta do ewidencji 01.01.2002 r. Na gruncie tym pobudowała ze środków własnych budynek autobusowy o powierzchni 150 m2 w 1975 r., wprowadzony do ewidencji pod datą 31.12.1975 r., o wartości przed dominacją 792.868.000 zł, po denominacji oraz przeszacowaniu wartości brutto 186.323,98 zł (budynek trwale związany z gruntem). Budynek służy jako poczekalnia oraz od 2004 r. Spółka wynajęła budynek innym firmom w celu prowadzenia działalności handlowej. Ww. budynek nie był przez przedsiębiorstwo modernizowany ani ulepszany. Firmy wynajmujące dokonały we własnym zakresie modernizacji dla własnych potrzeb. Z umowy wynika, iż wydzierżawiający ma prawo zatrzymać to ulepszenie bez zwrotu nakładów (kosztów). Ponadto istnieje jeszcze (wchodząca w skład środków trwałych) nawierzchnia placu dworca autobusowego o powierzchni 1366 m2, rok budowy 1974. Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej przekształciło się w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa w dniu 01.03.2008 r., ze 100 % udziałem Skarbu Państwa (Sp. z o.o.).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy na fakturze należy wyodrębnić prawo wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Na fakturze należy wyodrębnić wartość zbywanego prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz wartość budynku i budowli.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4, i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 112 poz. 1337 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
- imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
- numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
- dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawki podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż przedmiotem dostawy będzie sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego budynkiem i budowlą. Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, iż zgodnie z powołanym wyżej art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Stosownie natomiast do zapisu art. 29 ust. 5 cyt. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Faktura musi również spełniać wymogi, o których mowa w ww. § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, m.in. wskazanie na fakturze nazwy (rodzaju) sprzedawanego towaru oraz wartość sprzedaży netto. Zatem w przypadku dokonywania dostawy będącej przedmiotem zapytania, w wystawionej fakturze Strona winna wykazać zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu zabudowanego - jako całości. Z uwagi na powyższe, Podatnik dokonując przedmiotowej dostawy nie jest zobowiązany do wyodrębnienia wartości zbywanego prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz wartości budynku i budowli. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe. Należy jednak zauważyć, iż powołany wyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług zawiera obowiązkowe elementy jakie winna zawierać faktura, zatem Wnioskodawca w wystawionej fakturze może zawrzeć elementy dodatkowe (nie wymienione w § 5 ust. 1), tj. w omawianym przypadku dodatkowo wyodrębnić wartość zbywanego prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz wartość budynku i budowli składających się na tę dostawę.
W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej sposobu wystawiania faktur VAT. Rozstrzygnięcie dotyczące opodatkowania zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz znajdującym się na nich budynkiem i budowlą zawarte zostało w odrębnej interpretacji nr IPPP1-443-542/09-5/BS, natomiast rozstrzygnięcie dotyczące obowiązku podatkowego w interpretacji nr IPPP1-443-542/09-7/BS.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
|