Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3-443-474/09-6/JF
z 27 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3-443-474/09-6/JF
Data
2009.08.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka badawczo-rozwojowa
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
projekt


Istota interpretacji
skoro Instytut w wyniku realizacji projektu uzyskuje korzyści uboczne i występuje związek pośredni pomiędzy zakupami towarów i usług i otrzymywanymi korzyściami, to Instytut ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.



Wniosek ORD-IN 848 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2009 r. (data wpływu 08.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych na realizację projektu badawczego finansowanego z Ministerstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabytych na realizację projektu badawczego finansowanego z Ministerstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową o statusie Państwowego Instytutu Badawczego. Na realizację projektów badawczych Instytut otrzymuje środki.

Finansowanie ze środków przyznanego projektu badawczego (grantu) odbywa się w oparciu o umowy, zgodnie z którymi Instytut rozlicza się Ministerstwem z poniesionych kosztów za pomocą raportów rocznych i raportu końcowego. Do wykonywania projektu w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy (Ministerstwa - Instytutu) mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 8.10.2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008r. Nr 169, poz. 1049) oraz rozporządzenia MNiSzW z 22.01.2008 r. ws. kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów badawczych (Dz. U. Nr 21, poz. 126).

Przychody ze sprzedaży aparatury naukowo-badawczej zakupionej lub wytworzonej do realizacji projektu, uzyskane w okresie wykonywania projektu, podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa.

Instytut ma prawo do przychodów ze sprzedaży wyników prac (uzyskanych przy realizacji projektu) oraz do przychodów uzyskanych, jako korzyści uboczne.

Biorąc pod uwagę, iż ewentualna możliwość sprzedaży efektów rzeczowych (wyników prac) nie jest przewidywana w momencie rozliczania dotacji po wykonaniu projektu Instytut nie odlicza podatku naliczonego VAT przy zakupach towarów i usług ponoszonych w trakcie realizacji tych projektów.

Instytut ma wątpliwości czy postępuje prawidłowo. Niewątpliwie występuje związek pośredni pomiędzy podatkiem naliczonym (przy zakupach towarów i usług niezbędnych do wykonania projektów realizowanych z tej dotacji), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi przez Instytut w postaci świadczenia usług naukowo-badawczych (stanowiących czynności opodatkowane), czy możliwością przyszłego wykonywania czynności opodatkowanych - skoro efekty rzeczowe (wyniki prac) stanowią własność Instytutu, zaś zakupiona na potrzeby realizowanych projektów aparatura, oprogramowanie po zakończeniu projektu przechodzi na stan środków trwałych/wartości niematerialnych Instytutu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Instytut ma prawo (zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) do odliczania podatku naliczonego VAT od zakupów (towarów czy usług) sfinansowanych ze środków Ministerstwa (w ramach dotacji) w sytuacji pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym (przy zakupach towarów i usług niezbędnych do wykonania projektów realizowanych z tych dotacji):

  1. wykonywanymi przez Instytut czynnościami opodatkowanymi w postaci świadczenia usług naukowo-badawczych (stanowiących czynności opodatkowane),
  2. możliwości przyszłej sprzedaży, która może mieć miejsce po wykonaniu projektów i po rozliczeniu dotacji, skoro efekty rzeczowe (wyniki prac) stanowią własność Instytutu, a zakupiona na potrzeby realizowanych projektów aparatura, oprogramowanie po zakończeniu projektu przechodzi na stan środków trwałych/wartości niematerialnych Instytutu...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Instytutu związek zakupu z czynnościami opodatkowanymi może być pośredni. Do takiego wniosku skłania stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej, przy interpretacji dla innego podmiotu) zgodnie z którym: Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje także w przypadku, gdy związek pomiędzy podatkiem naliczonym (zakupami), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi ma charakter pośredni. Nie zawsze istnieje zatem konieczność wskazania bezpośredniego związku danego zakupu towaru lub usługi z konkretna transakcja opodatkowaną, a nadto to iż co do zasady przyjmuje się, że źródło finansowania zakupów, jak również to czy wydatki są kosztem, nie ma znaczenia dla istnienia lub nieistnienia prawa do rozliczenia podatku naliczonego.

W opisanym zdarzeniu przyszłym (projektu realizowanego z dotacji Ministerstwa w odniesieniu do - stanowiących własność Instytutu - wyników prac czy środków trwałych/wartości niematerialnych zakupionych w ramach realizacji tych projektów wydatki na te zakupy wykazują pośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Mogą być w przyszłości przedmiotem sprzedaży opodatkowanej (jako prawo wynikające z nabytej własności) czy też w ramach świadczonych usług naukowo badawczych (stanowiących czynności opodatkowane), a to daje Instytutowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Treść tego przepisu wskazuje, iż:

  1. po pierwsze, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie czynnym podatnikom VAT,
  2. po drugie, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.”

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni ale bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Instytut ma prawo do przychodów ze sprzedaży wyników prac uzyskanych przy realizacji projektu praz przychodów uzyskanych jako korzyści uboczne. Zdaniem Instytutu niewątpliwie występuje związek pośredni pomiędzy podatkiem naliczonym (przy zakupach towarów i usług niezbędnych do wykonania projektów realizowanych z tej dotacji), a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi przez Instytut w postaci świadczenia usług naukowo-badawczych (stanowiących czynności opodatkowane). Ponadto istnieje możliwość przyszłego wykonywania czynności opodatkowanych - skoro wyniki prac stanowią własność Instytutu, zaś zakupiona na potrzeby realizowanych projektów aparatura, oprogramowanie po zakończeniu projektu przechodzi na stan środków trwałych/wartości niematerialnych Instytutu.

Zatem, w odniesieniu do uregulowań art. 86 ust. 1 ustawy skoro Instytut w wyniku realizacji projektu uzyskuje korzyści uboczne i występuje związek pośredni pomiędzy zakupami towarów i usług i otrzymywanymi korzyściami, to Instytut ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj