Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-634/09-2/SJ
z 6 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-634/09-2/SJ
Data
2009.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów --> Podatek z tytułu importu towarów

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
deklaracje
import towarów
obowiązek podatkowy
procedura uproszczona
zgłoszenie celne


Istota interpretacji
Czy podatek należny powstaje w miesiącu rozpoczęcia procedury uproszczonej, czy też w miesiącu, w którym Urząd Celny zarejestrował uzupełniające zgłoszenie celne?



Wniosek ORD-IN 351 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2009 r. (data wpływu 18 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania importu towarów w deklaracji VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczania importu towarów w deklaracji VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą prowadzącym m.in. agencje celne, który przedstawił następujący hipotetyczny opis sprawy:

  1. W dniu 31 maja 2009 r. do Agencji Celnej zgłasza się klient (podatnik), który spełnia warunki określone w art. 33a ustawy o VAT, zgłaszając do odprawy w kraju w oparciu o procedurę uproszczoną towar importowany spoza obszaru Unii Europejskiej.
  2. Agencja Celna, dysponująca własnym pozwoleniem na procedurę uproszczoną i stosownymi gwarancjami na poczet należności celnych, w dniu przybycia towarów wysyła do Urzędu Celnego elektroniczne powiadomienie o przybyciu, w którym umieszcza m.in.: dane o towarze, wysokości należności celnych oraz kursie waluty, na podstawie którego należności te zostały wyliczone. Niezwłocznie po wysłaniu powiadomienia następuje wpis towaru do rejestru oraz obciążenie gwarancji zabezpieczających należności celne. Po upływie 1 lub 2 godzin od momentu wysłania powiadomienia, towar jest zwalniany do rozładunku.
  3. Najpóźniej do 5 dnia, w przedmiotowej sprawie w dniu 4 czerwca 2009 r., w Urzędzie Celnym składane jest uzupełniające zgłoszenie celne. Zawarte w nim dane pokrywają się z danymi umieszczonymi w powiadomieniu z dnia 31 maja 2009 r. Urząd Celny rejestruje zgłoszenie z datą bieżącą, tj. 4 czerwca 2009 r., nadając kolejny numer ewidencyjny OGL zgodny z prowadzonym przez siebie rejestrem. Zarówno zgłoszenie celne, jak i wszystkie załączniki opatrzone są stemplami z bieżącą datą, tj. 4 czerwca 2009 r.


Spółka poinformowała, iż jako Agencja Celna pośredniczy w postępowaniu przed Urzędem Celnym, w tym także udziela gwarancji na wyliczone należności celne. Gwarancja ta jest zwalniana w dniu, w którym klient Wnioskodawcy przedłoży Urzędowi Celnemu kopię złożonej we właściwym urzędzie skarbowym deklaracji VAT-7, w której ujęta została wyliczona kwota podatku VAT. Z punktu widzenia Spółki, niezwykle istotny jest fakt, czy kwota podatku zostanie uwzględniona w deklaracji za miesiąc maj 2009 r., czy też za miesiąc czerwiec 2009 r. Od tego bowiem zależy, przez jak długi czas gwarancja celna, będzie zablokowana. W pierwszym wariancie – do 25 czerwca 2009 r., w drugim wariancie – aż do 27 lipca 2009 r.

Wnioskodawca, jako osoba trzecia będąca gwarantem płatności podatku VAT, chce ustalić czy zgłoszenie podatku należnego przez płatnika z tytułu importu towarów, ma być rozliczone w deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2009 r., czy też w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek należny powstaje w miesiącu rozpoczęcia procedury uproszczonej, czy też w miesiącu, w którym Urząd Celny zarejestrował uzupełniające zgłoszenie celne...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT podlega rozliczeniu w miesiącu rozpoczęcia procedury i powinien zostać ujęty w deklaracji VAT-7 za ten właśnie miesiąc, tj. za maj 2009 r.

Przemawia za tym fakt, iż zarówno do przygotowania powiadomienia, jak i sporządzenia zgłoszenia uzupełniającego przyjmuje się stan prawny i faktyczny obowiązujący w dniu wysłania powiadomienia. Także do wyliczenia należności celnych, w tym podatku VAT, stosuje się kurs waluty z tego właśnie dnia. Urząd Celny nie może dokonać w tym względzie zmiany i niejako narzucić kursu celnego obowiązującego w miesiącu, w którym rejestruje zgłoszenie celne. De facto, jeśli zgłoszenie celne nie zawiera błędów lub braków, Urząd nie może go odrzucić lub zmienić.

Potwierdzeniem stanowiska Zainteresowanego jest zapis art. 19 ust. 7 ustawy o VAT, podający zasadę, z przewidywanymi jednak w ustawie wyjątkami, powstania obowiązku podatkowego w imporcie towarów. Powstaje on z chwilą powstania długu celnego. Fakt, że od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje art. 33a ustawy o VAT, stwarzający możliwość (unormowanie o charakterze fakultatywnym) wykazywania podatku należnego od importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej bez konieczności uiszczania tego podatku w Urzędzie Celnym, to nie zmienia się jednak zapis dotyczący powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu. Przepis ten stanowi, że w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r., w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

W związku z pojawiającymi się wątpliwościami i pytaniami kierowanymi do Wnioskodawcy ze strony firm zainteresowanych korzystaniem z procedury uproszczonej według nowych zasad, jak i oceny jego możliwości finansowych związanych z udzielaniem gwarancji na zabezpieczenia należności celnych (w tym głównie podatek VAT), Spółka prosi o przedstawienie jednoznacznej interpretacji dla opisanej sytuacji, tak aby wykluczyć powstanie nieprawidłowości przy rozliczaniu podatku należnego z tytułu importu towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Art. 2 pkt 7 ustawy stanowi, iż przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć – art. 2 pkt 5 ustawy – terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty. Natomiast przez terytorium kraju, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy, należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2, są obowiązani do obliczenia i wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

W myśl art. 76 ust. 1 lit. b i c rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), w celu usprawnienia przebiegu formalności i procedur, zapewniając prawidłowe wykonanie czynności, organy celne mogą zezwolić na warunkach określonych zgodnie z procedurą Komitetu, aby:

  • zamiast zgłoszenia celnego określonego w art. 62, złożono dokument handlowy lub urzędowy wraz z wnioskiem o objęcie towarów daną procedurą,
  • zgłoszenie towarów do danej procedury zostało dokonane przez wpisanie towarów do ewidencji; w tym przypadku organy celne mogą zwolnić zgłaszającego z obowiązku przedstawienia towarów.


Zgłoszenie uproszczone, dokument handlowy lub urzędowy bądź wpis do ewidencji muszą zawierać elementy niezbędne do identyfikacji towarów. Wpis do ewidencji musi wskazywać datę jego dokonania.

Z wyjątkiem przypadków określonych zgodnie z procedurą Komitetu, zgłaszający jest zobowiązany do przedstawienia zgłoszenia uzupełniającego mogącego mieć charakter całościowy, okresowy lub podsumowujący – art. 76 ust. 2 cyt. rozporządzenia Rady.

Art. 76 ust. 3 ww. rozporządzenia Rady stanowi, iż zgłoszenia uzupełniające stanowią jeden niepodzielny akt ze zgłoszeniami celnymi uproszczonymi określonymi w ust. 1 lit. a, b, lub c. Nabierają one mocy prawnej z dniem przyjęcia zgłoszenia uproszczonego. W przypadkach określonych w ust. 1 lit. c wpisanie do ewidencji ma tę samą moc prawną co przyjęcie zgłoszenia, określonego w art. 62, który stanowi, iż głoszenia w formie pisemnej dokonuje się na formularzu zgodnym z oficjalnym, przewidzianym w tym celu wzorem. Powinny być one podpisane i zawierać wszystkie elementy niezbędne dla zastosowania przepisów regulujących procedurę celną, do której zgłaszane są towary.

Natomiast, zgodnie z art. 33a ust. 1 ustawy, w przypadku gdy towary zostaną objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 4, str. 307), w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy, podatnik może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Art. 33a ust. 2 ustawy stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem:

  1. przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celnego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

  2.      a) zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,
         b) potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego;
  3. przedstawienia organowi celnemu w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych zabezpieczenia w wysokości równej kwocie podatku, który ma być rozliczony w deklaracji podatkowej.


Ponadto, zgodnie z art. 33a ust. 3 ustawy, warunku przedstawienia dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, nie stosuje się, jeżeli naczelnik urzędu celnego posiada złożone przez podatnika aktualne dokumenty.

W myśl art. 33a ust. 4 ustawy, podatnik jest obowiązany do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu celnego oraz naczelnika urzędu skarbowego o:

  1. zamiarze rozliczania podatku na zasadach określonych w ust. 1 – przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego będzie stosował takie rozliczenie;
  2. rezygnacji z rozliczania podatku na zasadach określonych w ust. 1 – przed początkiem okresu rozliczeniowego, w którym rezygnuje z takiego rozliczenia.


W przypadku gdy objęcie towaru procedurą uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b lub c rozporządzenia wymienionego w ust. 1, dokonywane jest przez przedstawiciela pośredniego w rozumieniu przepisów celnych, uprawnienie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikowi, na rzecz którego składane jest zgłoszenie celne. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio, z tym że zabezpieczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, może zostać przedstawione przez przedstawiciela pośredniego (art. 33a ust. 5 ustawy).

Stosownie do art. 33a ust. 6 ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, nie stosuje się po upływie okresu rozliczeniowego, za który składana jest deklaracja podatkowa, o której mowa w ust. 1, pod warunkiem przedstawienia organowi celnemu dokumentów potwierdzających złożenie deklaracji podatkowej, w której wykazano kwotę podatku należnego z tytułu tego importu.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest firmą prowadzącą m.in. agencje celne, która dysponuje własnym pozwoleniem na procedurę uproszczoną i stosownymi gwarancjami na poczet należności celnych. Zamierza dokonywać zgłoszeń do odprawy w kraju w oparciu o procedurę uproszczoną towarów importowanych spoza obszaru Unii Europejskiej.

Zainteresowany przedstawił następującą hipotetyczną sytuację: w dniu 31 maja 2009 r. dokona (jako przedstawiciel pośredni) odprawy celnej importowej w oparciu o procedurę uproszczoną. W tym też dniu, tj. w dniu przybycia towaru, Agencja Celna powiadomi o jego przybyciu Urząd Celny, wysyłając elektroniczne powiadomienie o przybyciu towarów, w którym umieści m.in.: dane o towarze, wysokość należności celnych oraz kurs waluty. Niezwłocznie po wysłaniu powiadomienia, Spółka dokona wpisu towaru do rejestru oraz obciąży gwarancję zabezpieczając należności celne. Następnie, po upływie 1 lub 2 godzin od momentu wysłania powiadomienia, towar zostanie zwolniony do rozładunku. Agencja Celna, w dniu 4 czerwca 2009 r. złoży w Urzędzie Celnym uzupełniające zgłoszenie celne, którego dane pokrywać się będą z danymi umieszczonymi w powiadomieniu z dnia 31 maja 2009 r.

Przepis art. 19 ust. 7 ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.

Zainteresowany ma wątpliwości, w jakim miesiącu należy dokonać rozliczenia w deklaracji VAT-7 z tytułu importu towarów – czy w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano wpisu do rejestru procedury uproszczonej (tj. za miesiąc maj 2009 r.), czy też w rozliczeniu za miesiąc, w którym Urząd Celny zarejestrował uzupełniające zgłoszenie celne (tj. za miesiąc czerwiec 2009 r.).

Zgodnie z art. 4 pkt 9 powołanego rozporządzenia Rady, dług celny oznacza nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych (dług celny w przywozie) lub należności wywozowych (dług celny w wywozie), które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowym.

Art. 201 ust. 2 cyt. rozporządzenia Rady stanowi, iż dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

Mając na uwadze przedstawiony przez Zainteresowanego opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku dokonania przez Agencję Celną wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 76 ust. 1 lit. c rozporządzenia Rady Nr 2913/92, w miesiącu maju 2009 r., to obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, czyli w dniu, w którym zgłoszenie towarów do procedury uproszczonej zostało dokonane przez wpisanie towarów do ewidencji, tj. w dniu 31 maja 2009 r.

W związku z powyższym, podatek należny związany z przedmiotową transakcją winien być wykazany w deklaracji VAT-7 za miesiąc maj 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj