Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1093/12-2/IG
z 17 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23.10.2012 r. (data wpływu 25.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy infrastruktury tramwajowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25.10.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy infrastruktury tramwajowej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Zgodnie ustawą o ustroju miasta, Miasto jest gminą mająca status miasta na prawach powiatu. Jednocześnie zgodnie z postanowieniami art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z poźn. zm.) jest czynnym podatnikiem tego podatku z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Stosownie natomiast do treści art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z poźn. zm.), do zadań własnych gminy należą m. in. sprawy dotyczące gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.

Pamiętać również należy o tym, iż w świetle art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 z poźn. zm.), w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.

W związku z powyższym była Gmina celem realizacji wspólnych zadań publicznych w zakresie budowy dróg na terenie miasta podjęła decyzję o współpracy przy realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych usprawniających funkcjonowanie układu drogowo-komunikacyjnego na terenie Gminy.


W powyższej sprawie w dniu 14 sierpnia 2001 r. zostało podpisane Porozumienie pomiędzy Miastem a Gminą.


W ramach zadań ujętych w Porozumieniu wybudowano między innymi infrastrukturę tramwajową w ramach dwóch zadań inwestycyjnych:

  1. „ul. B.”

W ramach przedmiotowego zadania w latach 2000-2001 przebudowano sieć trakcyjną w ul. B. na skrzyżowaniach z ul. B. i ul. R oraz wybudowano wysepki tramwajowe w rejonie ul. O. i ul. R.

Roboty realizowane były etapowo.

Dowody OT zostały wystawione w 2006r.

  1. „budowa drugiej jezdni ul. O.”

W ramach zadania w latach 2001-2004 wybudowano sieć trakcyjną napowietrzną, kable trakcyjne i tory tramwajowe w ul. O. na odcinku od ul. B. do węzła oraz pętlę awaryjną na węźle.

Zadanie realizowano etapowo.

Dowody OT dla sieci trakcyjnej napowietrznej, kabli trakcyjnych i torów tramwajowych wystawiono w 2004 roku, zaś dla pętli awaryjnej w 2005 roku.


Począwszy od 1 marca 1994 r. w związku z podziałem majątku Miejskich Zakładów Komunikacyjnych działających jako zakład budżetowy, tramwajowy lokalny transport zbiorowy będący zadaniem własnym Gminy realizowany jest przez miasto za pośrednictwem Spółki T., która to od 1 stycznia 2003 r. została przekształcona w jednoosobową spółkę prawa handlowego funkcjonującą pod obecną nazwą T. Sp. z o.o. oraz Zarząd Transportu Miejskiego będący jednostką budżetową.

W związku z powyższym po wybudowaniu przedmiotowej infrastruktury na bieżąco dokonywano odbioru robót przy udziale przedstawicieli właściwych jednostek Miasta, a następnie na podstawie podpisanego protokołu odbioru wybudowaną infrastrukturę przekazywano nieodpłatnie do eksploatacji przez T. Sp. z o.o. Natomiast po zakończonej realizacji całego zadania inwestycyjnego w latach 2004-2006 infrastruktura tramwajowa została przyjęta na stan majątku Urzędu Dzielnicy Miasta jako środek trwały (majątek rzeczowy) o wartości poniesionych nakładów na jej zrealizowanie.

Ze względu na brak związku poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną - przedmiotowa infrastruktura została nieodpłatnie przekazana do właściwej jednostki organizacyjnej realizującej zadania Gminy z zakresu tramwajowego lokalnego transportu zbiorowego - miasta nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wszelkie koszty bieżącej eksploatacji powyższej infrastruktury od dnia przejęcia do eksploatacji do chwili obecnej ponoszone są wyłącznie przez T. Sp. z o.o.

W związku z powyższym w celu jednoznacznego uregulowania kwestii własności przedmiotowej infrastruktury tramwajowej podjęto decyzję o jej sprzedaży na rzecz jej jedynego użytkownika, tj. firmy T. Sp. z o.o.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy w przypadku dostawy przedmiotowej infrastruktury tramwajowej:

  1. „ul. B.”
  2. ,,budowa drugiej jezdni ul. O.”
    - zastosowanie będzie miało zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT wynikające z postanowień art. 43 ust 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach aktualnie obowiązujących przepisów prawa nie istnieje legalna definicja pojęcia „infrastruktura tramwajowa”. Zgodnie natomiast z art. 4 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 1157 z późn. zm.), droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. Pod pojęciem ulicy należy natomiast rozumieć drogę na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w ciągu której może być zlokalizowane torowisko tramwajowe.


Zgodnie natomiast z postanowieniami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późń. zm.) torowisko tramwajowe to droga szynowa na obszarach miejskich. Klasa ta obejmuje:

  • drogi szynowe na obszarach miejskich;
  • metro;
  • sieć miejska (linie tramwajowe), w tym na wydzielonej trasie;
  • budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu: stacje, stacje postojowe, zajezdnie itp.;
  • urządzenia i instalacje do sterowania ruchem: teletechniczne, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe, bezpieczeństwa, przeciwpożarowe itp.


Jak wynika z przytoczonych definicji, zarówno infrastruktura torowa, jak i infrastruktura sieciowa stanowią całość techniczno-użytkową mieszczącą się w pojęciu dróg szynowych, a więc spełnia definicję budowli. Pamiętać, bowiem również w tym miejscu należy o tym, że stosownie do treści ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 z poźn. zm.):

  • Budowla - to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem malej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne hydrotechniczne, zbiorniki wolno stojące, instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie scieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pleców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową – art. 3 pkt 3, natomiast
  • Obiekt liniowy - to obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego - art. 3 pkt 3a).


Odnosząc się natomiast bezpośrednio do kwestii podatku od towarów i usług i stawki tego podatku, jaka winna zostać zastosowana, stwierdzić przede wszystkim należy, iż zgodnie z postanowieniami art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwolniona z opodatkowania tym podatkiem jest m. in. dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Pojecie pierwszego zasiedlenia w sposób jednoznaczny zdefiniowane zostało w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego uregulowania ilekroć się mówi o pierwszym zasiedleniu rozumie się przez to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak więc wynika z powyższego o pierwszym zasiedleniu możemy mówić tylko wówczas gdy po wybudowaniu lub ulepszeniu danego budynku lub budowli nastąpi ich oddanie do użytkowania w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu np. najem, dzierżawa. Tymczasem jak wynika z przedstawionego powyżej stanu faktycznego wybudowana przez Miasto (Gminę) infrastruktura tramwajowa bezpośrednio po dokonaniu odbioru wykonanych robót była nieodpłatnie przekazana do eksploatacji przez T. Sp. z o.o. W świetle powyższego dopiero w przypadku ewentualnej sprzedaży przedmiotowej infrastruktury tramwajowej firmie T. Sp. z o. o., doszłoby do pierwszego zasiedlenia i w związku z tym z tytułu dokonania tej czynności powstawałby po stronie Miasta obowiązek rozliczenia należnego zobowiązania podatkowego. Biorąc jednak pod uwagę przedstawiony na wstępie stan faktyczny w ocenie Miasta w przedmiotowej sprawie zastosowanie winny znaleźć postanowienia art. 43 ust 1 pkt 10a zgodnie, z którym zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT jest również dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do treści przedstawionych powyżej postanowień art. 7 ust 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, organizacja lokalnego transportu zbiorowego jest zadaniem własnym każdej Gminy a więc również Miasta. Zgodnie natomiast z postanowieniami art. 9 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

W przypadku organizacji tramwajowego lokalnego transportu zbiorowego na terenie m. st. Warszawa zadanie to realizowane jest za pośrednictwem Spółki z o.o. T. oraz Zarząd Transportu Miejskiego będącego jednostką budżetową Miasta. Usługi transportowe bezpośrednio realizowane są przez T. Sp. z o.o. natomiast sprzedażą biletów uprawniających do skorzystania z tych usług zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego. Również Zarząd Transportu Miejskiego zawiera i rozlicza umowę ze Spółką z o.o. T., o świadczenie usług.

Zarówno T. Sp. z o.o. jak i Zarząd Transportu Miejskiego są odrębnymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług i rozliczają należny podatek VAT m. in. z tytułu świadczonych usług związanych z realizacją zadania własnego Gminy dotyczącego lokalnego transportu zbiorowego w tym przypadku tramwajowego.

Wybudowana natomiast przez Miasto (Gminę) przedmiotowa infrastruktura tramwajowa związana była z realizacją zadania własnego dotyczącego dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Ponadto jak wynika z przedstawionego powyżej stanu faktycznego wybudowana przez Miasto (Gminę) infrastruktura tramwajowa bezpośrednio po dokonaniu odbioru wykonanych robót była nieodpłatnie przekazana do eksploatacji przez T. Sp. z o.o.

W świetle powyższego za względu na brak związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Miasto (Gminie) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione koszty inwestycji. Pamiętać również należy o tym, że wszelkie koszty związane z bieżącą eksploatacją powyższej infrastruktury od dnia przejęcia jej do eksploatacji do chwili obecnej ponoszone są wyłącznie przez T. Sp. z o.o. Tak, więc po stronie Miasta nie miały miejsca jakiekolwiek wydatki na ulepszenie przedmiotowej infrastruktury, w stosunku, do których miałoby ono prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Miasta, do planowanej dostawy przedmiotowej infrastruktury tramwajowej zastosowanie będzie miało zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT wynikające z postanowień art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj