Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-538/09-2/ES
z 1 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-538/09-2/ES
Data
2009.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Zrzeczenie podatnika


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
rozpoczęcie działalności gospodarczej
zawiadomienie
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
Czy w 2009 r. Wnioskodawca może powadzić z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ewidencję przychodów i czy złożenie druku EDG-1, NIP-1 jest oświadczeniem o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.)



Wniosek ORD-IN 426 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16.07.2009 r. (data wpływu 20.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych w zakresie możliwości wyboru sposobu opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca z dniem 19 maja 2009 r. rozpoczął działalność gospodarczą w zakresie uprawy warzyw włączając melony oraz uprawy roślin korzeniowych i roślin bulwiastych nr PKD 01. 13Z jako podstawowy rodzaj działalności gospodarczej. Dokumenty rejestracyjne na druku EDG-1 Wnioskodawca złożył do Urzędu Gminy w G w którym w poz. 26 pkt 3 wybrał jako rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej inne ewidencje. W dniu 25 czerwca 2009 r. złożył do Urzędu Skarbowego w W druk NIP-1 w którym ponownie poz. 78 pkt 3 zaznaczył jako rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej ponownie inne ewidencje. W miesiącu czerwcu bieżącego roku Wnioskodawca uzyskał pierwsze przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Pracownik z Urzędu Skarbowego w W stwierdził, że nie złożył odrębnego druku o wyborze formy opodatkowania i Wnioskodawca nie może w 2009 r. prowadzić ewidencji przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w 2009 r. Wnioskodawca może powadzić z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej ewidencję przychodów i czy złożenie druku EDG-1, NIP-1 jest oświadczeniem o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z dnia 27 listopada 1998 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy w 2009 r. może ewidencjonować przychody w ewidencji przychodów o opłacać zryczałtowany podatek z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, ponieważ złożenie druku EDG-1 i NIP-1 jest oświadczeniem woli podatnika.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) dochody osiągane ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, czyli pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze. O zasadach składania wspomnianych oświadczeń stanowi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o niektórych zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak z powyższego wynika, w przypadku nie złożenia wspomnianego oświadczenia w terminie ustawowym podatnik jest obowiązany do opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż rozpoczynając działalność gospodarczą Wnioskodawca złożył w Urzędzie Gminy druk EDG-1, w którym w poz. 26 pkt 3 wybrał jako rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej inne ewidencje. Ponadto w dniu 25 czerwca 2009 r. złożył do Urzędu Skarbowego w W druk NIP-1 w którym ponownie poz. 78 pkt 3 zaznaczył jako rodzaj prowadzonej dokumentacji rachunkowej ponownie inne ewidencje.

Fakt złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (EDG-1) oraz zgłoszenia identyfikacyjnego na druku NIP-1 nie można uznać za równoznaczny z oświadczeniem o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy.

Ustawodawca wprawdzie nie określił ogólnie obowiązującego formularza, na którym powinno być dokonany owy wybór opodatkowania w formie ryczałtu, niemniej nie sposób uznać, że poprzez wskazanie w druku EDG-1 rodzaju prowadzonej działalności – inne ewidencje Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

Obowiązek złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej został nałożony na podatników ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.).

Również składając wypełniony NIP-1 Wnioskodawca wypełnił nałożony na niego obowiązek ewidencyjny wynikający z ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji podatników (t.j. Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz.2681 ze zm.) i nie było to również oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie upoważnia do zastępowania oświadczenia o wyborze formy opodatkowania ani wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, ani zgłoszeniem indentyfikacyjnym osoby fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą, ani nie wskazuje na inne dokumenty, które mogłyby wywrzeć skutek wyboru formy opodatkowania.

Reasumując stwierdzić należy, iż ww. zgłoszenia nie są oświadczeniem, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z uwagi na powyższe nie ma Pan prawa do opodatkowania uzyskanych przychodów z działalności gospodarczej w roku 2009 zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj