Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-700/09-2/MR
z 3 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-700/09-2/MR
Data
2009.08.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
prowadzenie ewidencji
sprzedaż wysyłkowa
sprzedaż za pośrednictwem internetu


Istota interpretacji
Czy do limitu kwotowego 40.000 zł, uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, określonego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wlicza się również kwoty uzyskane przez podatnika z tytułu sprzedaży wysyłkowej - to jest czynności zwolnionej z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 pkt 2 w zw. z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia?



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 28 maja 2009 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 1 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu kwotowego uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie limitu kwotowego uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży obuwia w sklepie internetowym w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz prowadzi w tym zakresie stosowne ewidencje. W związku z faktem, iż sprzedaż wysyłkowa korzysta ze zwolnienia określonego w § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, Spółka nie ewidencjonuje tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Wnioskodawca dopuszcza możliwość wykonywania sprzedaży detalicznej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej poza sklepem internetowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do limitu kwotowego 40.000 zł, uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, określonego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wlicza się również kwoty uzyskane przez podatnika z tytułu sprzedaży wysyłkowej – to jest czynności zwolnionej z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie § 2 pkt 2 w zw. z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie sprzedaży wysyłkowej jest zupełnie innym zwolnieniem niż zwolnienie dotyczące kwoty dokonanych transakcji (40.000 zł). Zwolnienie sprzedaży wysyłkowej wynika z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowy – jest związane nie z podmiotem ale z wykonywaną czynnością – w tym przypadku sprzedażą wysyłkową. Zatem, w tej sytuacji nie ma żadnych ograniczeń kwotowych dotyczących stosowania tego zwolnienia. Natomiast zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, jest odrębnym zwolnieniem o charakterze podmiotowym – bez wzglądu na rodzaj wykonywanej czynności. Odrębność tych zwolnień podkreśla również użyte w § 3 cyt. rozporządzenia słowo „również”. Łączenie tych zwolnień jest o tyle wątpliwe, że przy takim czytaniu przy przekroczeniu 40.000 zł każda inna czynność powinna powodować powstanie obowiązku posiadania kas fiskalnych. Odmienna interpretacja tego zwolnienia byłaby sprzeczna z interpretacją celowościową, bowiem celem przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, było zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji w sytuacji dokonywania sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w sposób akcydentalny. Co prawda, zdaniem Wnioskodawcy, literalnie ww. przepis wskazuje, iż kwota zwolnienia dotyczy wysokości obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, a więc sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, dla której podatnicy są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, to jednak w opinii Spółki, nie należy rozważać tego przepisu w oderwaniu od brzmienia art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT oraz wydanych do niego przepisów wykonawczych. Znajdujące się w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia odesłanie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, odnosi się do sprzedaży, która podlega obowiązkowi ewidencjonowania, nie natomiast do takiej do której stosuje się zwolnienie podmiotowe bądź przedmiotowe. Przyjmując odmienne założenie, należałoby uznać, iż zwolnienie przewidziane w § 3 ust. 1 pkt 3 nachodzi zakresem na większość zwolnień o charakterze przedmiotowym, co skutkowałoby np. koniecznością prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej przez podatnika, który dokona jednej transakcji sprzedaży nieruchomości a następnie dokona jednej sprzedaży na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej niekorzystającej ze zwolnienia przedmiotowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży obuwia w sklepie internetowym w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Spółki oraz prowadzi w tym zakresie stosowne ewidencje. W związku z faktem, iż sprzedaż wysyłkowa korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca nie ewidencjonuje tej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Spółka dopuszcza możliwość wykonywania sprzedaży detalicznej osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej poza sklepem internetowym.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister Finansów w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności od obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz. U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1510 – zwanym dalej rozporządzeniem). Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 marca 2009 r. – podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W części II ww. załącznika do rozporządzenia wymieniona została: Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, natomiast w poz. 37 wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4)

– przy czym:

    2)Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r.
    4)W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • sprzedaż dokonywana jest w systemie wysyłkowym,
  • zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z prowadzonej przez podatnika ewidencji i z dokumentów transakcji wynika jakiej dostawy dotyczyła zapłata.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

W myśl § 3 ust. 5 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Podkreślić należy, iż zwolnienia dla podatników z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku wynikające z treści przywołanych przepisów § 3 rozporządzenia, pozostają bez związku ze zwolnieniem z ewidencjonowania czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia – wynikającym z § 2 pkt 2 rozporządzenia. Zatem podmiot, który utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, określone w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – w związku z przekroczeniem kwoty obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w wysokości 40.000 zł – obowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz tych osób za pomocą kasy rejestrującej. Z obowiązku tego wyłączona jest – na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, m.in. w poz. 37 – dostawa towarów w systemie wysyłkowym. Z uwagi zatem na obowiązujący w tym zakresie stan prawny wskazać należy, iż do kwoty obrotu – określonej przepisem § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia – przyjmowana jest cała wartość obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym również w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj