Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-593/09-2/AP
z 24 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-593/09-2/AP
Data
2009.08.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód ciężarowy


Istota interpretacji
1. Czy w związku z zakupem przedmiotowego samochodu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturze wystawionej przez sprzedawcę, w pełnej wysokości?2. Czy w związku z wykorzystywaniem przedmiotowego samochodu w prowadzonej działalności gospodarczej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturach dotyczących zakupu paliwa, w pełnej wysokości?



Wniosek ORD-IN 669 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2009 r. (data wpływu 18.06.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego oraz paliwa do jego napędu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.06.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia samochodu ciężarowego oraz paliwa do jego napędu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskująca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów bieliźniarskich, będąc od dnia 13.09.2005 r. zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W dniu 23.03.2009 r. nabyła fabrycznie nowy samochód, który zamierza wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej.

Samochód nabyto od autoryzowanego dealera w Polsce, na podstawie faktury VAT (samochód marki …), w dowodzie rejestracyjnym oraz w karcie pojazdu ujawniono dopuszczalną ładowność samochodu 775 kg oraz rodzaj pojazdu - samochód ciężarowy. Przy odbiorze samochodu Wnioskująca otrzymała od sprzedawcy wyciąg ze świadectwa homologacji, w którym jako rodzaj pojazdu wykazano „samochód ciężarowy terenowy”, maksymalną masę całkowitą - 2850 kg, pojemność silnika 2982 cm#179;, rodzaj paliwa - olej napędowy, liczbę siedzeń - 5, masę własną - 2075 kg, dopuszczalną ładowność - 775 kg.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z zakupem przedmiotowego samochodu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturze wystawionej przez sprzedawcę, w pełnej wysokości...
  2. Czy w związku z wykorzystywaniem przedmiotowego samochodu w prowadzonej działalności gospodarczej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, zawartego w fakturach dotyczących zakupu paliwa, w pełnej wysokości...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatku od towarów i usług zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, za wyjątkiem sytuacji, gdy w ustawie wyłączono bądź ograniczono to prawo.

Odnośnie ograniczeń w odliczaniu podatku VAT od zakupu samochodów oraz paliwa do nich, na uwadze należy mieć:

A. Ograniczenie zawarte w art. 25 ust. 1 pkt 2 poprzednio obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zgodnie z którym to przepisem „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika”.

W zakresie odliczania podatku naliczonego od paliwa, obowiązywało ograniczenie przewidziane w art. 25 ust. 1 pkt 3a), zgodnie z którym prawo to nie przysługiwało w stosunku do paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg.

B. Ograniczenie zawarte w art. 86 ust. 3, 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.05.2004 r. do dnia 21.08.2005 r., zgodnie z którym w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowiło 50% kwoty podatku określonej w fakturze - nie więcej jednak niż 5.000 zł, przy czym ograniczenie to nie dotyczyło:
  1. przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umowy leasingu tych samochodów (pojazdów) stanowiło przedmiot działalności podatnika;
  2. pojazdów specjalnych - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynikało, że jest to pojazd specjalny;
  3. pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynikało takie przeznaczenie.


Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określana była na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

W okresie powyższym obowiązywało również zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 3 wyłączenie prawa do odliczania podatku naliczonego VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, których dotyczyło wynikające z art. 86 ust. 3-5 ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego przy ich zakupie.

C. Ograniczenie zawarte w art. 86 ust. 3, 4 i 5, wprowadzone do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. ustawą nowelizującą z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw, z datą obowiązywania nowelizacji od dnia 22.08.2005 r., zgodnie z którym w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze - nie więcej jednak niż 6.000 zł, przy czym ograniczenie to nie dotyczy:

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o mchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
  1. odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
  2. oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.


Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Od daty przedmiotowej nowelizacji obowiązywało również zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 3 wyłączenie prawa do odliczania podatku naliczonego VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych, których dotyczyło wynikające z art. 86 ust. 3-5 ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego przy ich zakupie. Mając na uwadze wyżej opisane ograniczenia stosowane przez ustawodawcę, należy się odnieść do ich skuteczności prawnej w świetle przepisów prawa wspólnotowego.

Podstawowym aktem określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 01.01.2007 r. jest Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, a wcześniej VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17.05.1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku - 77/388/EWG.

Zgodnie z art. 17 (6) VI Dyrektywy (oraz art. 176 obowiązującej Dyrektywy) do czasu przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej przepisów określających kategorie wydatków niekwalifikujących się do odliczenia podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie mogą zachować wyłączenia przewidziane w ich prawie krajowym w dniu ich przystąpienia. Pomimo więc, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym uprawnieniem podatnika i podstawowym elementem konstrukcyjnym tego podatku, pozwalającym na realizowanie zasady jego neutralności na etapach wcześniejszych niż nabycie dóbr przez ich ostatecznego konsumenta, istnieje jednak możliwość na gruncie prawa Unii Europejskiej stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, pod warunkiem, iż ograniczenia te istniały wprawie krajowym w momencie przystąpienia do Unii Europejskiej. Tym samym omawiany przepis art. 17 (6) VI Dyrektywy formułuje zasadę „stand stilI” (klauzula stałości), przewidującą utrzymanie w mocy krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku naliczonego, które obowiązywały przed wejściem w życie VI Dyrektywy.

Z uwagi na cel przepisu art. 17 (6) VI Dyrektywy pojęcie „prawo krajowe” odnosi się do krajowego systemu odliczenia podatku od wartości dodanej obowiązującego i rzeczywiście stosowanego w chwili wejścia w życie tejże Dyrektywy. Klauzula „stand stilI” nie ma bowiem na celu umożliwienia nowym państwom członkowskim dokonania zmian swych wewnętrznych przepisów w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej w sposób, który oddalałby te przepisy od celów Dyrektywy.

W tym kontekście wprowadzenie w dniu przystąpienia Polski do Wspólnoty nowych ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego od zakupu samochodów i paliwa do nich w miejsce ograniczeń wynikających z ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym powinno być oceniane w świetle art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy. Istotne jest bowiem ustalenie, czy nowe przepisy krajowe wprowadzające inne niż obowiązujące w dniu 30.04.2004 r. ograniczenia, nie doprowadziły do rozszerzenia zakresu wcześniejszych krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku.

Dodać należy, iż przepisy prawa wspólnotowego mają w tym zakresie bezpośrednie zastosowanie przy rozpatrywaniu spraw indywidualnych przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne.

W podobny sposób do opisanej kwestii odniósł się Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 22.12.2008 r. w sprawie C-414/07. Należy przy tym zaznaczyć, że ze względu na zbieżność w tym względzie regulacji Dyrektywy Rady 2006/112/WE z regulacją VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG, uwagi powyższe odnoszą się również do treści art. 176 tego aktu prawnego.

Analiza przytoczonych przepisów ustaw z 08.01.1993 r. oraz z 11.03.2004 r., dotyczących ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego od zakupu samochodów i paliwa do nich pozwala na stwierdzenie, że przepisy wprowadzone po dniu akcesji Polski do Unii Europejskiej rozszerzają zakres wcześniejszych krajowych wyłączeń tego prawa, przez co naruszają opisaną powyżej klauzulę „stand still”, nie mogą więc być skutecznie stosowane i poprzestać należy na ograniczeniach istniejących w dniu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, a więc wyżej opisanych ograniczeniach wynikających z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy z 08.01.1993 r.

W świetle powyższego do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od nabytego samochodu oraz do odliczenia w pełnej wysokości podatku naliczonego od paliwa do tego samochodu wystarczy, by:

  1. dopuszczalna ładowność samochodu przekraczała 500 kg
  2. pojazd nie był samochodem osobowym.


Powyższe znalazło potwierdzenie w piśmie urzędowym Ministra Finansów z dnia 13.02.2009 r. znak PT3/812/4/15/CZE/09/185 skierowanym do dyrektorów izb skarbowych i dyrektorów urzędów kontroli skarbowej. Stanowisko takie zajął już również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 24.03.2009 r. znak ILPP1/443-41/09-2/AI.

Co więcej, stanowisko takie potwierdza również orzecznictwo polskich sądów administracyjnych:

  • wyrok WSA w Olsztynie, sygn. I SA/Ol 59/09 z 12.03.2009 r.
  • wyrok WSA w Opolu, sygn. akt I SA/Op 18/09 z 09.03.2009 r.
  • wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim, sygn. akt I SA/Go 57/09 z 03.03.2009 r.
  • wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim, sygn. akt I SA/Go 38/09 z 17.02.2009 r.
  • wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim, sygn. akt I SA/Go 35-37/09 i 39/09 z 12.02.2009 r.
  • wyrok WSA w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 1542/08 z 02.03.2009 r.
  • wyrok WSA w Bydgoszczy, sygn. akt I SA/Bd 789/04 z 24.02.2009 r.
  • wyrok WSA w Rzeszowie, sygn. akt I SA/Rz 735/08 z 05.02.2009 r.

W świetle powyższego, Wnioskująca stoi na stanowisku, iż przysługuje Jej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie przedmiotowego samochodu oraz paliwa do tego samochodu - w pełnej wysokości wynikającej z otrzymywanych faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj