Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-326/09/TK
Data
2009.06.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy dochody z tytułu umowy zlecenia/o dzieło zawartej przez wnioskodawcę z osobą nie będącą własnym pracownikiem, która to osoba w ramach zawartej umowy zlecenia/o dzieło bezpośrednio realizuje merytoryczne cele i zadania przewidziane w projekcie finansowanym ze środków Unii Europejskiej, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
552 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 07 kwietnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osób z tytułu umowy zlecenia i o dzieło zawartej z osobą niebędącą pracownikiem wnioskodawcy w związku z realizacją projektu L. - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 07 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osób z tytułu umowy zlecenia i o dzieło zawartej z osobą nie będącą pracownikiem wnioskodawcy w związku z realizacją projektu L.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka z o.o. (wnioskodawca) jest partnerem w międzynarodowym projekcie transferu innowacji w ramach programu L. finansowanego ze środków Unii Europejskiej (nr projektu:). Promotorem projektu jest Kolegium L. R. w Polsce, które podpisało z Narodową Agencją Programu L. umowę na realizację projektu i bezpośrednio realizuje cele i zadania zapisane w projekcie. Wnioskodawca podpisał umowę z Kolegium L. R. na realizację części zadań (zapisanych w projekcie) jako jeden z Partnerów. Osobami bezpośrednio realizującymi zadania merytoryczne przynależne wnioskodawcy są zarówno osoby zatrudnione w Spółce jak i osoby zatrudnione na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy dochody z tytułu umowy zlecenia/o dzieło zawartej przez wnioskodawcę z osobą niebędącą własnym pracownikiem, która to osoba w ramach zawartej umowy zlecenia/ o dzieło bezpośrednio realizuje merytoryczne cele i zadania przewidziane w projekcie finansowanym ze środków Unii Europejskiej, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych...
Zdaniem wnioskodawcy, dochody pracowników Spółki, uzyskane w oparciu o zawarte z nimi umowy zlecenie/o dzieło, którzy w ramach tych umów zleceń/o dzieło bezpośrednio realizują merytoryczne cele i zadania projektu L., finansowanego ze środków Unii Europejskiej, są zgodne z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. W związku z tym wnioskodawca nie potrąca od ww. wynagrodzeń z tytułu umów zleceń/o dzieło zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli: - pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.: - środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach o pracę bądź umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło). Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.
W powołanym wyżej przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżniono trzy kategorie podmiotów: udzielający pomocy, odbiorca pomocy bezpośredni lub otrzymujący pomoc za pośrednictwem takiego odbiorcy, którzy bezpośrednio realizują cel programu pomocowego, oraz podmioty, które otrzymują dochody z tytułu wykonywania czynności zlecanych przez odbiorców bezpośrednio realizujących program pomocowy. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie do bezpośrednich beneficjentów środków pomocowych. Przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. przepisu, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Wyżej wymieniony program L. został ustanowiony Decyzją Rady UE z dnia 26 kwietnia 1999r. i jest finansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach środków przewidzianych do dyspozycji Komisji Europejskiej. Narodowa Agencja Programu L. administruje środkami finansowymi pochodzącymi z budżetu Wspólnot Europejskich na podstawie umowy pomiędzy Narodową Agencją Programu a Komisją Europejską. Narodowa Agencja Programu przekazuje środki udostępnione przez Komisję Europejską. Jak wynika z wniosku, Kolegium L. R. w Polsce jest beneficjentem międzynarodowego projektu edukacyjnego L. finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Podpisało ono z Narodową Agencją Programu L. umowę na realizację projektu i zgodnie z jej założeniami bezpośrednio realizuje cele i zadania tego projektu. Wnioskodawca podpisał umowę z Kolegium L. R. na realizację części zadań (zapisanych w projekcie). Zatem z treści wniosku – mimo, iż wnioskodawca wskazał siebie jako jednego z Partnerów - de facto wynika, że wnioskodawca jest – na podstawie tejże umowy - jedynie podwykonawcą dla Kolegium L. R., a nie beneficjentem powyższego projektu.
Wobec powyższego dochody osób fizycznych uzyskiwane od wnioskodawcy na podstawie umów zlecenia czy umów o dzieło, finansowane ze środków programu L. nie spełniają warunków do zwolnienia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie znajduje jedynie zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę zlecenia czy o dzieło z beneficjentem, który bezpośrednio otrzymał środki pomocowe. W niniejszej sprawie wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych lecz bezpośrednim wykonawcą zadania ściśle określonego w umowie zawartej z Kolegium L. R., płaconego ze środków pomocowych. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenia zatrudnionych przez wnioskodawcę w oparciu o umowę zlecenie/umowę o dzieło własnych pracowników, którzy w ramach zawartych umów zleceń/umów o dzieło będą bezpośrednio realizować cele projektu L., korzystałyby ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 jedynie w sytuacji, gdyby Kolegium L. R. w Polsce podpisało z Narodową Agencją Programu L. umowę na realizację projektu zarówno w swoim imieniu jak i w imieniu wnioskodawcy. W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym zwolnienie to nie ma zastosowania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie zaznacza się, iż rozstrzygnięcia wniosku w pozostałym zakresie dokonano interpretacją znak.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|