Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-71/09-2/TW
z 28 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-71/09-2/TW
Data
2009.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
deklaracje
korekta
podatek akcyzowy
rabaty
samochód osobowy


Istota interpretacji
1. Czy postępowanie kontrahenta w pierwszym z przedstawionych przypadków, jest prawidłowe i czy w związku z tym Wnioskodawca powinien dokonać korekty deklaracji podatku akcyzowego za luty 2009 r. oraz czy powinien dokonać zapłaty różnicy podatku akcyzowego wraz z odsetkami za zwłokę?
2. Czy postępowanie kontrahenta w drugim przypadku, jest prawidłowe i czy w związku z tym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania korekty deklaracji podatku akcyzowego za luty 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 389 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczania udzielonego rabatu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozliczania udzielonego rabatu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą – w pierwszym z przedstawionych przypadków – w zakresie sprzedaży samochodów określonej marki. W związku z tą działalnością, w okresie do dnia 28 lutego 2009 r., Zainteresowany był podatnikiem podatku akcyzowego. W okresach przed dniem 28 lutego 2009 r. Wnioskodawca kupował od kontrahenta w kraju różne modele nowych samochodów określonej marki z przeznaczeniem ich do dalszej odsprzedaży. Pojazdy te zostały następnie sprzedane odbiorcom finalnym, a wszelkie należne podatki związane z tymi faktami, w tym także podatek akcyzowy, uiszczone zostały zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Ostatnia deklaracja w zakresie podatku akcyzowego sporządzona została przez Spółkę za luty 2009 r. W okresie po dniu 1 marca 2009 r. kontrahent Wnioskodawcy wystawił faktury korygujące do faktur dokumentujących zakupy samochodów dokonane przed dniem 1 marca 2009 r. Powyższe korekty faktur zawierają też korektę podatku akcyzowego, który został rozliczony i zapłacony do dnia 28 lutego 2009 r. w wysokościach wynikających ze składanych deklaracji.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą – w drugim z przedstawionych przypadków – w zakresie sprzedaży samochodów innej marki. W związku z tą działalnością w okresie do dnia 28 lutego 2009 r., Wnioskodawca był podatnikiem podatku akcyzowego. W okresie przed dniem 28 lutego 2009 r. kupował od kontrahenta w kraju różne modele nowych samochodów tej marki z przeznaczeniem ich do dalszej odsprzedaży. Pojazdy te zostały następnie sprzedane, a wszelkie należne podatki, w tym także podatek akcyzowy naliczony do dnia 28 lutego 2009 r., zostały uiszczone zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

Ostatnia deklaracja w zakresie podatku akcyzowego sporządzona została przez Wnioskodawcę za luty 2009 r. W okresie po dniu 1 marca 2009 r. kontrahent Spółki wystawił faktury korygujące do faktur dokumentujących zakupy samochodów dokonane przed dniem 1 marca 2009 r. W odróżnieniu jednak od sytuacji opisanej w stanie faktycznym pierwszym, powyższe korekty faktur nie zawierają korekty podatku akcyzowego. Celem zobrazowania stanu faktycznego Wnioskodawca w załączeniu przedłożył kserokopię przykładowej faktury korygującej dnia 6 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy postępowanie kontrahenta w pierwszym z przedstawionych przypadków, jest prawidłowe i czy w związku z tym Wnioskodawca powinien dokonać korekty deklaracji podatku akcyzowego za luty 2009 r. oraz czy powinien dokonać zapłaty różnicy podatku akcyzowego wraz z odsetkami za zwłokę...
  2. Czy postępowanie kontrahenta w drugim przypadku, jest prawidłowe i czy w związku z tym Wnioskodawca nie ma obowiązku dokonywania korekty deklaracji podatku akcyzowego za luty 2009 r....


Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko kontrahenta odnośnie pytania dotyczącego pierwszego z przedstawionych przypadków, jest nieprawidłowe.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu poprzednio obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym powstał przed dniem 1 marca 2009 r. i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Wyprowadzając zatem z powyższego przepisu rozumowanie a contrario przyjąć należy, że w sytuacji gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu poprzednio obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym powstał przed dniem 1 marca 2009 r., a należna akcyza została do tego dnia zapłacona – a taka właśnie sytuacja zachodzi w pierwszym przypadku – zastosowanie mają przepisy obecnie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że w tej sytuacji nie ma obowiązku dokonywania korekty deklaracji podatku akcyzowego za luty 2009 r., jak i nie jest zobowiązany do żadnych dopłat akcyzy, ani też nie jest zobowiązany do uiszczania ewentualnych odsetek za zwłokę w regulowaniu zobowiązań podatkowych. Wobec powyższego Zainteresowany uważa, że akcyza wykazywana w fakturach korygujących podawana jest jedynie w celach informacyjnych i dlatego też nie podlega ona rozliczeniu i księgowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko kontrahenta odnośnie pytania dotyczącego drugiego z przedstawionych przypadków, jest prawidłowe.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 154 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu poprzednio obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym powstał przed dniem 1 marca 2009 r. i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Wyprowadzając zatem z powyższego przepisu rozumowanie a contrario przyjąć należy, że w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w rozumieniu poprzednio obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym powstał przed dniem 1 marca 2009 r., zaś należna akcyza została do tego dnia zapłacona – a taka właśnie sytuacja zachodzi w drugim przypadku – zastosowanie mają przepisy obecnie obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że w tej sytuacji nie ma obowiązku dokonywania korekty deklaracji podatku akcyzowego za luty 2009 r., jak też nie jest zobowiązany do żadnych dopłat akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj