Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-434/09/AB
z 7 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-434/09/AB
Data
2009.08.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
przemieszczanie towarów


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo uznaje opisaną transakcję jako wewnątrzwspolnotowe nabycie towarów



Wniosek ORD-IN 759 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2009 r. (data wpływu 29 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie transakcji wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Niemiec na terytorium kraju zaimportowanego wcześniej towaru z Szwajcarii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie transakcji wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów z tytułu przemieszczenia z Niemiec na terytorium kraju zaimportowanego wcześniej towaru z Szwajcarii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, a przedmiotem działalności jest sprzedaż i naprawa pojazdów mechanicznych oraz usługi transportowe. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zakupił na terenie Szwajcarii używane samochody, które przetransportował do Niemiec – gdzie opłacił cło UE oraz importowy podatek obrotowy. Na tę okoliczność posiada decyzję określającą wymiar opłat importowych, wydaną przez Główny Urząd Celny (Niemcy). Zakupione samochody przeznaczone są do sprzedaży na terenie kraju.

Zakup tych samochodów został wykazany w deklaracjach VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W części C deklaracji VAT-7 Wnioskodawca rozliczył podatek należny a w części D – podatek naliczony. Została sporządzona informacja podsumowująca VAT UE, w której została podana tylko kwota nabyć bez podatnika numeru identyfikacji VAT kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup samochodów – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Szwajcarii i przetransportowanych następnie do Niemiec – gdzie został opłacony importowy podatek obrotowy oraz cło EU i przeznaczonych do odsprzedaży na terenie kraju – jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 9 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zakupione samochody są wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów ponieważ były transportowane na terytorium państwa członkowskiego (Niemcy) i służą działalności gospodarczej jaką prowadzi Wnioskodawca, który jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 (art. 9 ust. 2 pkt 1) ustawy o podatku od towarów i usług. Pomimo, iż zakup tych samochodów miał miejsce na terenie państwa nienależącego do Unii (Szwajcaria) to zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, jest również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo zaimportowane, towary te mają służyć działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Jednakże z importem towarów będziemy mieli do czynienia tylko wówczas. gdy określona procedura celna zostanie zakończona na terytorium Polski (art. 36 ust. 1 ww. ustawy).

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład Wspólnoty (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT), natomiast przez terytorium kraju należy rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ww. ustawy).

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust 2 cyt. ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    b) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Powyższy warunek oznacza, iż przemieszczenie towarów traktowane będzie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie wtedy, gdy przemieszczane towary są własnością podatnika, który wszedł w ich posiadanie na terytorium państwa członkowskiego i będą wykorzystywane do wszystkich czynności wykonywanych przez podatnika, służących tej działalności a nie tylko tych, które są przyporządkowane do działalności na terytorium Polski.

Z cyt. wyżej przepisu wynika również, iż dotyczy on przemieszczenia towarów dokonywanego przez podatnika podatku od wartości dodanej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca który jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ustawy, importuje towary z kraju trzeciego (Szwajcaria). Towary transportowane są do Niemiec gdzie następuje ich odprawa i naliczane jest cło oraz importowy podatek obrotowy na co Wnioskodawca posiada decyzję wydana przez Główny Urząd Celny w Niemczech. Towary te służą działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zostają przeznaczone do sprzedaży na terenie kraju.

Należy tutaj podkreślić, iż przemieszczenie towarów z Niemiec będzie stanowiło czynność odpowiadającą dostawie towarów w państwie członkowskim, w którym dokonano importu towarów (tj. w państwie, w którym objęto te towary procedurą dopuszczenie do obrotu) i dlatego też należy uznać, że Podatnik dla tej transakcji będzie działał w tym innym państwie (Niemcy) w charakterze podatnika od wartości dodanej.

W świetle art. 79 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, zastosowanie procedury dopuszczenia do obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status towaru wspólnotowego. Oznacza to, że po spełnieniu wszystkich formalności, a zwłaszcza po dokonaniu zgłoszenia celnego oraz zapłaceniu należności celno – podatkowych, można swobodnie dysponować towarem na obszarze celnym Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie z Niemiec do Polski towarów, uprzednio zaimportowanych spoza Unii Europejskiej i dopuszczonych do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy) będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie ocenia prawidłowości wykazania zakupu tych samochodów w deklaracji VAT-7 oraz informacji podstawowej VAT UE, gdyż nie było to przedmiotem interpretacji – nie zadano pytania w tym zakresie oraz nie sformułowano własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę, zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj