Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-461/09/AL
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-461/09/AL
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dentysta
stawka preferencyjna
usługi protetyczne
wyroby medyczne


Istota interpretacji
Jaka stawka podatku VAT obowiązuje przy dostawie zębów sztucznych akrylowych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z dnia 7 maja 2009r. (data wpływu 11 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2009r. (data wpływu 2 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej przy dostawie zębów sztucznych akrylowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 7 maja 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT obowiązującej przy dostawie zębów sztucznych akrylowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 lipca 2009r. (data wpływu 2 lipca 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr z dnia 19 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jest firma handlowa, która kupuje zęby od firmy W., a następnie sprzedaje je technikom dentystycznym. Wnioskodawca otrzymał pismo od firmy W., producenta zębów akrylowych, zmieniające z dniem 15 kwietnia 2009r. stawkę VAT z 22% na 7%.

Natomiast w piśmie z dnia 1 lipca 2009r., będącym uzupełnieniem do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż zęby sztuczne akrylowe są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.) dopuszczonymi do obrotu na terytorium RP.

Zęby sztuczne akrylowe wraz z podmiotem odpowiedzialnym za ich wprowadzenie do obrotu i używania zostały wpisane do Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie i używanie zgodnie z art. 52 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. w wyrobach medycznych.

Wpisy nastąpiły:

  • Zęby sztuczne akrylowe – 26 stycznia 2004r.
  • Zęby sztuczne akrylowe C. – 9 marca 2007r.
  • Zęby sztuczne akrylowe A. – 10 lipca 2008r.

- Zęby akrylowe są jednym z rodzajów zębów sztucznych.

W związku z opisanym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT Wnioskodawca powinien stosować: 7% czy 22%, i od jakiej daty...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 lipca 2009r.) zęby sztuczne akrylowe są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.) dopuszczonymi do obrotu na terytorium RP, więc mogą korzystać ze stawki VAT 7% w oparciu o poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) od 1 stycznia 2008r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust.1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy do VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008r., z 7% stawki podatku korzystają – bez względu na symbol PKWiU – wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika.

Jak wynika zatem z powyższego przepisu, z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT korzystają wyroby medyczne dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.), pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć: narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub prowadzenia procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wspomagane.

W myśl art. 4 ust. 1 ww. ustawy o wyrobach medycznych do obrotu i do używania mogą być wprowadzone wyroby medyczne spełniające wymagania określone w ustawie.

Natomiast art. 4 ust. 2 ww. ustawy o wyrobach medycznych stanowi, iż podmiotami uprawnionymi do wprowadzenia do obrotu i do używania wyrobów medycznych zwanych dalej „podmiotem uprawnionym”, są wytwórca, jego autoryzowany przedstawiciel, importer, dystrybutor i podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego.

Stosownie do postanowień art. 52 ust. 1 ww. ustawy o wyrobach medycznych wytwórca, autoryzowany przedstawiciel, importer, podmiot odpowiedzialny za wprowadzenie do obrotu wyrobu medycznego, podmiot zestawiający wyroby medyczne lub podmiot dokonujący sterylizacji, o których mowa w art. 8, mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje zgłoszenia do Rejestru wyrobu medycznego do różnego przeznaczenia lub aktywności wyrobu medycznego do implantacji przed pierwszym wprowadzeniem go do obrotu lub do używania.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca będący firmą handlową, kupuje zęby od firmy W., a następnie sprzedaje je technikom dentystycznym. Wnioskodawca otrzymał pismo od firmy W., producenta zębów akrylowych, zmieniające z dniem 15 kwietnia 2009r. stawkę VAT z 22% na 7%.

Wnioskodawca wskazał, iż kupowane przez niego zęby sztuczne akrylowe są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.) dopuszczonymi do obrotu na terytorium RP.

Zęby sztuczne akrylowe wraz z podmiotem odpowiedzialnym za ich wprowadzenie do obrotu i używania zostały wpisane do Rejestru wyrobów medycznych i podmiotów odpowiedzialnych za ich wprowadzenie i używanie zgodnie z art. 52 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. w wyrobach medycznych. Wpisy nastąpiły:

  • Zęby sztuczne akrylowe – 26 stycznia 2004r.
  • Zęby sztuczne akrylowe C. – 9 marca 2007r.
  • Zęby sztuczne akrylowe A. – 10 lipca 2008r.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, biorąc pod uwagę przepis 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy, stwierdzić należy, iż od dnia 1 stycznia 2008r. dostawa zębów sztucznych akrylowych może korzystać z 7% stawki podatku VAT bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, zęby te są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych dopuszczonym do obrotu na terytorium RP a dokonanie zgłoszenia wyrobu do Rejestru wyrobów medycznych przed wprowadzeniem go do obrotu nastąpiło z dniem 26 stycznia 2004r.

Również dostawa zębów sztucznych akrylowych C. może od dnia 1 stycznia 2008r. korzystać z 7% stawki podatku VAT bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, zęby te są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.) dopuszczonym do obrotu na terytorium RP a dokonanie zgłoszenia wyrobu do Rejestru wyrobów medycznych przed wprowadzeniem go do obrotu nastąpiło z dniem 9 marca 2007r.

Natomiast dostawa zębów sztucznych akrylowych A. nie może od dnia 1 stycznia 2008r. do momentu dopuszczenia do obrotu (który to uzależniony jest od wcześniejszego dokonania rejestracji wyrobu) korzystać z 7% stawki podatku VAT bowiem, chociaż zęby te stanowią wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, jednakże dokonanie zgłoszenia wyrobu do Rejestru wyrobów medycznych przed wprowadzeniem go do obrotu nastąpiło dopiero z dniem 10 lipca 2008r.

A zatem dostawa zębów sztucznych akrylowych A. może korzystać z opodatkowania 7% stawką VAT dopiero od momentu uznania ich za wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i dotyczy towarów wprowadzonych do obrotu jako wyrób medyczny.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Końcowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany którekolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj