Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-460/09-2/MP
z 21 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-460/09-2/MP
Data
2009.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
remonty
służba wojskowa
zwolnienie
zwrot kosztów
żołnierze


Istota interpretacji
Kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja. Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.



Wniosek ORD-IN 372 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2009 r. (data wpływu 03.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 czerwca 1995 roku o zakwaterowaniu sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w oparciu o decyzję z dnia 16 października 2007 roku wydaną przez Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przyznano Wnioskodawcy prawo zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym. Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 roku w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową (dalej zwanym rozporządzeniem MON) przyznanie lokalu mieszkalnego, kwatery funkcyjnej, kwatery zastępczej i kwatery internatowej następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję w zakresie określonym w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Przed przyjęciem mieszkania został sporządzony przez Agencję odpowiedni protokół z zakresu robót remontowych, wskazujący na elementy podlegające remontowi bądź wymianie. Przepisy § 9 ust. 1 rozporządzenia MON stanowią, że Agencja wykonuje naprawy zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów budynku, znajdujących się w lokalach mieszkalnych (...), a jeżeli zachodzi taka potrzeba, także wymiany:

  1. stolarki okiennej;
  2. stolarki drzwiowej wewnętrznej i zewnętrznej;
  3. podłóg i posadzek;
  4. tynków, ścian i sufitów, bez malowania;
  5. balkonów i loggi, bez malowania;
  6. instalacji centralnego ogrzewania;
  7. instalacji elektrycznej bez osprzętu;
  8. instalacji telewizyjnej i instalacji domofonowej, bez osprzętu;
  9. przyrządów pomiarowych wody i energii cieplnej.

Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia MON Wnioskodawca skorzystał z możliwości, za zgodą Dyrektora Oddziału Regionalnego, wykonania napraw objętych protokołem z zakresu robót remontowych we własnym zakresie. Koszt napraw został ustalony na podstawie sporządzonego kosztorysu inwestorskiego z dnia 11 października 2007 roku, który został zatwierdzony przez kierownika zespołu inwestycji i nadzoru właścicielskiego oddziału regionalnego WAM. Na podstawie sporządzonego kosztorysu Wnioskodawca otrzymał zwrot tylko części faktycznie poniesionych przez niego kosztów, zgodnie z przyjętym przez Agencję standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego. Agencja przesłała Wnioskodawcy PIT-8C za 2008 r. z wypełnioną częścią D – „zwrot wydatków za przeprowadzenie robót remontowych w lokalu mieszkalnym”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dokonany zwrot części wydatków za przeprowadzenie robót remontowych stanowi przychód z innych źródeł... Czy w związku z tym należało go wykazać w zeznaniu rocznym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o przytoczone przepisy rozporządzenia MON do obowiązków Agencji należy dokonywanie, przed ponownym zasiedleniem, napraw zużytych w trakcie normalnej eksploatacji elementów budynku znajdujących się w lokalach mieszkalnych, będących własnością Agencji. Wnioskodawca uważa, że z tytułu otrzymanego zwrotu wydatków za przeprowadzenie robót remontowych, nie powstanie po Jego stronie przychód z innych źródeł i nie należy go wykazywać w zeznaniu rocznym (w przypadku Wnioskodawcy konieczna będzie korekta zeznania za 2008 rok).

Według Wnioskodawcy, sfinansowanie z własnych środków remontów, które de facto zgodnie z rozporządzeniem MON winny obciążać Agencję, a następnie otrzymanie zwrotu części poniesionych wydatków jest neutralne podatkowo i nie powinno stanowić dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2008 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są „inne źródła”.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał prawo zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym. Przed przyjęciem mieszkania został sporządzony przez Agencję odpowiedni protokół z zakresu robót remontowych, wskazujący na elementy podlegające remontowi bądź wymianie. Na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia MON Wnioskodawca skorzystał z możliwości, za zgodą Dyrektora Oddziału Regionalnego, wykonania napraw objętych protokołem z zakresu robót remontowych we własnym zakresie. Koszt napraw został ustalony na podstawie sporządzonego kosztorysu inwestorskiego z dnia 11 października 2007 roku. Na podstawie kosztorysu Wnioskodawca otrzymał zwrot tylko części faktycznie poniesionych przez niego kosztów, zgodnie z przyjętym przez Agencję standardem wykończenia i wyposażenia lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

  1. stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;
  2. pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;
  3. pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;
  4. pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana Wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych Wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością Wnioskodawcy.

Reasumując w związku z faktem, iż ww. kwota nie jest przychodem dla Wnioskodawcy, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C) oraz kwoty tej nie należało wykazać w zeznaniu rocznym.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że kwestia konieczności złożenia korekty zeznania za 2008 r. nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, w związku z czym tutejszy Organ nie odniósł się do własnego stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj