Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-698/09-4/PR
z 23 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-698/09-4/PR
Data
2009.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
okulary
otrzymanie faktury


Istota interpretacji
określenie momentu odliczenia podatku naliczonego do zakupu okularów korygujących w sytuacji, gdy fakturę otrzymuje pracownik firmy.



Wniosek ORD-IN 313 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.07.2009 r. (data wpływu 16.07.2009 r.), uzupełnione pismem z dnia 03.09.2009 r. (data wpływu 07.09.2009 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28.08.2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu odliczenia podatku naliczonego do zakupu okularów korygujących -jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.07.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu odliczenia podatku naliczonego do zakupu okularów korygujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedsiębiorstwo dokonuje refundacji kosztów ponoszonych przez pracowników z tytułu nabycia okularów niezbędnych do wykonywania pracy przy komputerze. Pracownik, na podstawie zaświadczenia otrzymanego od lekarza medycyny, samodzielnie dokonuje zakupu okularów. Kwota refundacji kosztów ponoszonych przez pracownika z tytułu nabycia okularów określona jest w regulaminie wewnętrznym przedsiębiorstwa w sprawie profilaktycznej opieki zdrowotnej pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz okularów korygujących wzrok przy obsłudze monitora ekranowego.

Podstawą do refundacji jest przedłożony przez pracownika komplet dokumentów, w tym: pisemny wniosek pracownika o zwrot kosztu zakupu okularów, skierowanie na badania, oraz zaświadczenie od lekarza specjalisty o konieczności stosowania okularów i wystawiona na Spółkę faktura VAT. Z uwagi na fakt, iż ww. refundacja związana jest z prowadzoną działalnością, przedsiębiorstwo odlicza podatek naliczony według współczynnika, w kwocie odpowiadającej refundacji.

Zgodnie z ww. regulaminem wewnętrznym pracownik, po dokonaniu zakupu okularów korygujących, przekazuje komplet dokumentów, w tym min. fakturę (która zazwyczaj nie zawiera daty jej otrzymania przez naszego pracownika) dyrektorowi lub kierownikowi macierzystej jednostki organizacyjnej. Ostatecznie dokumenty trafiają do właściwej jednostki organizacyjnej Centrum Rachunkowości - celem zaksięgowania i refundacji. Zdarzają się sytuacje, że przedmiotowe dokumenty (wraz z fakturą) trafiają do właściwej jednostki organizacyjnej, po kilku miesiącach. Powyższe sytuacje mogę wynikać m.in. z rozmiarów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, która jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej i posiada rozbudowaną strukturę organizacyjną oraz infrastrukturę zlokalizowaną na terenie całej Polski. Skompletowanie przez pracownika dokumentów i dostarczenie ich do właściwej jednostki organizacyjnej, a następnie przekazanie ich do księgowości pociąga za sobą (większe niż w innych firmach) ryzyko niedotrzymania terminu, o którym mowa w art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy o VAT, czego następstwem może być konieczność korygowania deklaracji VAT-7. Przy tak rozbudowanej strukturze organizacyjnej ryzyko niedotrzymania ww. terminu zwiększa również, określony w regulaminie wewnętrznym przedsiębiorstwa, wymóg kontroli dokumentów przez pracowników kilku działów.

Zgodnie z tym aktem, pracownik po dokonaniu zakupu okularów korygujących przekazuje ww. komplet dokumentów zgodnie z właściwością dyrektorowi lub kierownikowi jednostki organizacyjnej posiadającemu pełnomocnictwo pracodawcy w zakresie prawa pracy. Dyrektor lub kierownik, o którym mowa powyżej, przekazuje przedmiotowe dokumenty do właściwej jednostki centrum infrastruktury, gdzie zostają zaewidencjonowane, sprawdzone i zatwierdzone merytorycznie w sposób umożliwiający rozliczenie, a następnie przekazuje je do właściwych komórek organizacyjnych Centrum Rachunkowości. W momencie wpływu do Centrum Rachunkowości każda faktura, zanim zostanie zaksięgowana i ujęta w rejestrach dla celów VAT (zgodnie z procedurą służącą celom kontrolnym), podlega sprawdzeniu przez pracowników kilku różnych komórek. Regulacja ta jest bardzo pomocna przy przestrzeganiu ustawowych wymogów; jednak w odniesieniu do tak dużej ilości dokumentów, rodzi niebezpieczeństwo, iż przedmiotowa faktura dokumentująca zakup okularów wpłynie do osoby odpowiedzialnej za sporządzanie deklaracji, już po terminie złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji VAT-7 za okresy wymieniony w art. 86 ust. 11 ustawy o VAT. Powyższe skutkować może, częstszą niż u innych podatników, koniecznością składania korekt deklaracji VAT-7.

Ponadto w nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca podkreślił, iż przedmiotowa refundacja związana z prowadzoną działalnością oraz odlicza podatek naliczony według współczynnika. Przedsiębiorstwo informuje, iż wydatki na okulary korekcyjne dla pracowników, częściowo refundowane przez Wnioskodawcę służą tzw. sprzedaży mieszanej (tj. dotyczą czynności opodatkowanych jak i zwolnionych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionej na Wnioskodawcę faktury, dokumentującej zakup okularów korygujących przysługuje w miesiącu otrzymania jej przez Przedsiębiorstwo (tj. w momencie wpływu do właściwej jednostki organizacyjnej) lub w dwóch następnych miesiącach...

Zdaniem Wnioskodawcy, w wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji indywidualnej z dnia 16.02.2006r. organ podatkowy uznał za prawidłowy sposób wyliczania kwoty podatku naliczonego jaka podlega odliczeniu, z wystawionych na Wnioskodawcę faktur dokumentujących zakup okularów korygujących. Pojawiły się jednak wątpliwości odnośnie momentu odliczenia tego podatku z przedmiotowych faktur.

Zdaniem przedsiębiorstwa w opisanym przypadku należy uznać, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wystawionej na Wnioskodawcę faktury, dokumentującej zakup okularów korygujących, przysługuje w miesiącu otrzymania jej przez przedsiębiorstwo, czyli w momencie wpływu faktury do właściwej jednostki organizacyjnej lub w dwóch następnych miesiącach.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 mama 2004r. o podatku od toworów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm. ) zwanej dalej ustawą o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5, oraz ust. 11, 12 16 i 18. Przepis ust. 11 stanowi że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W odniesieniu do powyższego przepisu podatnik, otrzymuje fakturę dopiero w momencie, gdy pracownik uprawniony do otrzymania zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup okularów, przekaże ją pracodawcy tj. w omawianym przypadku kierownikowi lub dyrektorowi właściwej komórki organizacyjnej. Data wpływu do ww. komórki (potwierdzona pieczątką sekretariatu) będzie datą otrzymania przedmiotowej faktury przez Przedsiębiorstwo. Powyższe stanowisko zgodne jest z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 1999r, sygn. akt. III S.A. 5293/98, w którym Sąd zauważył, że nie ulega wątpliwości, że najbardziej przekonującym dowodem potwierdzającym otrzymanie faktury jest data wpływu widniejąca na prezentacie.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast w myśl art. 86 ust. 11 ustawy - jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W związku z powyższym, kluczową kwestią jest określenie podmiotu upoważnionego do odbioru faktury (w szerszym kontekście), jak również momentu otrzymania faktury w kontekście osób ją odbierających. W niewielu bowiem przypadkach faktury są odbierane przez samych podatników (w przypadku podatników – osób fizycznych), czy też są odbierane przez osoby działające w charakterze organów danego podatnika. Przyjąć należy, że otrzymaniem faktury jest jej odebranie przez jakąkolwiek osobę, działającą w tym zakresie w imieniu i za wiedzą podatnika. I tak przykładowo, fakturą otrzymaną będzie faktura odebrana przez pracownika spółki – podatnika, czy też przez członka rodziny podatnika – osoby fizycznej. Zatem błędnym byłoby założenie, że otrzymanie faktur następuje dopiero wówczas, gdy faktury wpłyną do siedziby firmy (miejsca prowadzenia przez nią działalności), jeśli wcześniej zostały one odebrane przez upoważnioną do tego osobę lub jej przedstawiciela.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że faktury są odbierane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę pracowników, którzy samodzielnie dokonują zakupu okularów niezbędnych do wykonywania pracy przy komputerze. Zgodnie z wewnętrznym regulaminem Przedsiębiorstwa, w/w wydatki są w części refundowane po przedłożeniu określonych zaświadczeń oraz faktury dokumentującej zakup okularów wystawionej na Wnioskodawcę. Przyjąć zatem należy, że mają oni umocowanie Przedsiębiorstwa do wykonywania przedmiotowych czynności (tj. odbioru faktur), działają w jej imieniu (Przedsiębiorstwo nie kwestionuje ich prawa w tym zakresie). Uwzględniając powyższe, momentem otrzymania przez Wnioskodawcę faktur będzie ich odbiór przez pracowników dokonujących zakupu okularów korygujących, a nie data ich wpływu do właściwej jednostki organizacyjnej Przedsiębiorstwa (moment przekazania faktury pracodawcy tj. kierownikowi lub dyrektorowi właściwej komórki organizacyjnej przez pracownika uprawnionego do otrzymania zwrotu kwoty wydatkowej na zakup okularów).

Reasumując, mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 86 ust. 10 pkt 1 oraz ust. 11 ustawy, momentem odliczenia podatku naliczonego z przedmiotowej faktury jest miesiąc otrzymania jej przez pracownika firmy dokonującego nabycia przedmiotowych okularów lub w dwóch następnych miesiącach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj