Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-317/09-5/EK
z 28 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-317/09-5/EK
Data
2009.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
dotacja rozwojowa
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
Europejski Fundusz Społeczny
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
przychód
przychód podlegający opodatkowaniu
zeznanie podatkowe
zeznanie roczne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca prawidłowo wykazał otrzymane dotacje w CIT-8 oraz CIT-8/0?



Wniosek ORD-IN 325 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 04 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wykazania w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz załączniku CIT-8/0 kwoty otrzymanych dotacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony w dniu 13 lipca 2009 r. oraz 24 lipca 2009 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wykazania w zeznaniu rocznym CIT-8 oraz w załączniku CIT-8/0 kwoty otrzymanych dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał dotację pochodzącą z funduszy strukturalnych w ramach perspektywy finansowej 2004 - 2006 ZPORR, umowa nr 1.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środki te, jeżeli zostały przeznaczone na inwestycje nie stanowiły kosztu uzyskania przychodu. Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 6a ww. ustawy, otrzymane środki pomocowe na ten cel jako zwrot wydatków nie były przychodem podatkowym.

Sporządzając CIT-8 za rok 2008, Wnioskodawca wykazał w załączniku CIT-8/0 w części B1 poz. 8 dotację otrzymaną na ww. zakup środków trwałych w pełnej wysokości w roku, w którym otrzymał dotację na rachunek bankowy. Jednocześnie, w zeznaniu podatkowym CIT-8 za rok 2008 w części D1 poz. 27 dodano tę dotację do przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym oraz ujęto w części E1 poz. 40 jako suma z poz. 20 załącznika CIT-8/0.

Wnioskodawca realizuje również projekt w ramach umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości nr 2. Środki na realizację tego projektu pochodzą z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w perspektywie finansowania 2007 - 2013 oraz ze środków krajowych.

Na gruncie prawa podatkowego dotacje te, niezależnie od ich przeznaczenia, są wolne od podatku – art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy, a koszty bezpośrednio sfinansowane z tych dotacji nie są kosztem uzyskania przychodu – art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Sporządzając CIT-8 oraz CIT-8/0 za rok 2008 Wnioskodawca wykazał w załączniku CIT-8/0 w części B1 poz. 2 kwotę tej dotacji otrzymaną w roku podatkowym w pełnej wysokości. Jednocześnie w zeznaniu CIT-8 za rok 2008 w części D1 poz. 27 dodano tę dotację do przychodów za rok 2008 oraz ujęto również w części E1 poz. 40, jako suma z poz. 20 załącznika CIT-8. Analogicznie w zeznaniu CIT-8 za rok 2008 Wnioskodawca nie ujął w części D2 poz. 31 kosztów wydatków sfinansowanych z tej dotacji jako kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W dniu 13 lipca 2009 r. ww. wniosek uzupełniony został poprzez:

  1. Doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego w części dot. dotacji otrzymanej na podstawie umowy nr 1:

  2.      1. Otrzymane przez Stowarzyszenie środki pieniężne pochodziły z Europejskiego Funduszu Społecznego.
         2. Środki uzyskane zostały na podstawie ustawy z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004 r. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).
         3. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego, Priorytet 2 – Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości.
         4. W ramach działania świadczone były usługi doradcze i szkoleniowe wspierające zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, wypłacane beneficjentom wsparcie pomostowe oraz jednorazowe dotacje inwestycyjne na rozwój działalności.
         5. Rolę instytucji pośredniczącej pełnił (…) Urząd Wojewódzki, instytucji wdrażającej – Urząd Marszałkowski woj. (…) oraz Wojewódzki Urząd Pracy, instytucji zarządzającej – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
  3. Doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego w części dot. dotacji otrzymanej na podstawie umowy nr 2 z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości:

  4.      1. Otrzymane środki pieniężne pochodziły z Europejskiego Funduszu Społecznego.
         2. Środki finansowe zostały uzyskane na podstawie ustawy z dnia 06.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2006 r. Nr 227, poz. 1658 ze zm.).
         3. Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Priorytet 2 – Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.2 Wsparcie systemu dla adaptacyjności kadr, Poddziałanie 2.2.1 Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.
         4. W ramach działania prowadzony jest Lokalny Punkt Konsultacyjny (LPK).
         5. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest instytucją wdrażającą.
         6. Kwota dotacji została wypłacona za pośrednictwem Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Ponadto, w piśmie z dnia 24 lipca 2009 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie z umową nr 1 Stowarzyszenie występowało w roli Beneficjenta, a osoby fizyczne zamierzające założyć działalność gospodarczą, które otrzymały wsparcie inwestycyjne i pomostowe w roli Beneficjenta Ostatecznego.

Otrzymane w ramach projektu dofinansowanie przeznaczone było na wypłacenie wsparcia inwestycyjnego i pomostowego Beneficjentom Ostatecznym oraz niewielka część na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych przez Wnioskodawcę, które przygotowywały teoretycznie i praktycznie Beneficjentów ostatecznych do założenia własnej działalności gospodarczej. W tym celu niezbędne było zakupienie środków trwałych w postaci laptopów i kserokopiarki, które zgodnie z zatwierdzonym przez Instytucję Wdrażającą budżetem stanowiły koszt kwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo wykazał otrzymane dotacje w CIT-8 oraz CIT-8/0...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo wykazał On w CIT-8 oraz CIT-8/0 za rok 2008 dotacje pochodzące z funduszy strukturalnych w ramach perspektywy 2004 - 2006 ZPORR oraz perspektywy 2007 - 2013 w załączniku CIT-8/0 na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

1. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006
Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach
Działanie 2.5 Promocja Przedsiębiorczości.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Dla zastosowania ww. zwolnienia wymagane jest:

  • pochodzenie zagraniczne bezzwrotnej pomocy,
  • faktyczne skierowanie pomocy do podmiotów, którym ta pomoc ma służyć.


Podstawowym źródłem finansowania wsparcia Unii Europejskiej dla Polski przewidzianym na lata 2004 - 2006 są fundusze strukturalne. Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.).

Do czasu zakończenia programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004 - 2006, w tym Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, zasadnicze znaczenie miała przyjęta na lata 2004 - 2006 zasada prefinansowania, która zakładała, że w początkowej realizacji projektu związane z nim koszty pokrywa budżet państwa. Zwrot poniesionych nakładów następuje natomiast po etapie końcowym realizacji projektu, w ramach rozliczeń pomiędzy Polską a Unią Europejską.

A zatem pomoc, jaką otrzymują beneficjenci realizujący programy i ponoszący wydatki w trakcie realizacji projektów, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych.

Środki zaś z Europejskiego Funduszu Społecznego m. in. na realizację programów ZPORR stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków na realizację projektu. Środki otrzymane w formie pożyczki z budżetu państwa nie stanowią środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z treści Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. z 2004 r., Nr 166, poz. 1745), jak i Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 (Dz. U. z 2004 r. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) wynika, iż grupą docelową (Beneficjentem Ostatecznym) pomocy udzielanej w ramach Działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości są osoby fizyczne, zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą. Podmiotami wdrażającymi tę pomoc są instytucje publiczne lub prywatne odpowiedzialne za realizację i zlecanie działań, będące instytucjami wdrażającymi. Podmioty te zlecają wykonanie określonych świadczeń przeznaczonych dla ostatecznych beneficjentów wyspecjalizowanym podmiotom, instytucjom (projektodawcom) gwarantującym należyte ich wykonanie pod względem merytorycznym dla osiągnięcia celów określonych w Działaniu. Zatem projektodawca jest podmiotem pośrednim wykonującym projekt, pełniącym rolę ostatecznego odbiorcy pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, którego nie można uznać za beneficjenta udzielanej pomocy.

Na podstawie powyższego brak jest przesłanek, aby uznać za wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, dochody podatników, będących ostatecznymi odbiorcami realizującymi usługi, za które otrzymują zapłatę, w tym również ze środków pomocowych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu nie mogły być również w 2008 r. uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w przepisach art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 29 grudnia 2006 r. A zatem, z tej części środków uzyskane przychody również nie były wolne od podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegały tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r.).

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodany przez art. 1 pkt 18 lit. a) ustawy z dnia 26 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), na mocy którego wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach, wszedł w życie 1 stycznia 2007 r. i ma zastosowanie tylko do dotacji z budżetu państwa, otrzymywanych od 2007 r. w ramach perspektywy finansowania 2007 - 2013, nie zaś do tych zrealizowanych wprawdzie w roku 2008, ale dotyczących programów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004 - 2006.

Powyższe wynika z art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 1832) o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

W związku z tym, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę w 2008 r., przeznaczona na usługi doradcze i szkoleniowe wspierające zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, wypłacanie beneficjentom wsparcia pomostowego oraz jednorazowe dotacje inwestycyjne na rozwój działalności nie korzystała ze zwolnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 i pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, dotacja ta stanowiła przychód podatkowy, wydatki zaś poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu stanowiły koszty uzyskania przychodów.

2. Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 - 2013
Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących
Działanie 2.2 Wsparcie systemu dla adaptacyjności kadr,
Poddziałanie 2.2.1 Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.2 Wsparcie dla systemu adaptacyjności kadr, Poddziałanie 2.2.1 Poprawa jakości usług świadczonych przez instytucje wspierające rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności prowadzi Lokalny Punkt Konsultacyjny.

Rozważając charakter otrzymywanych przez Wnioskodawcę środków, należy odnieść się do regulacji dotyczących Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Podstawę prawną dla tego Programu stanowią Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) oraz Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999. Został on przyjęty do realizacji mocą decyzji Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr K (2007) 4547 (komunikat Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 26 października 2007 r. o podjęciu przez Komisję Europejską decyzji zatwierdzającej Program Operacyjny Kapitał Ludzki – M. P. Nr 82, poz. 877).

W ramach Poddziałania 2.2.1 realizowane są tzw. projekty systemowe, polegające na dofinansowaniu realizacji zadań publicznych przez podmioty działające na podstawie odrębnych przepisów (organy administracji publicznej i inne jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych), w zakresie określonym przepisami prawa i dokumentami strategiczno - programowymi przyjętymi przez Radę Ministrów – art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712).

Beneficjentem pomocy jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, natomiast grupami docelowymi, tj. osobami, instytucjami, grupami społecznymi bezpośrednio korzystającymi z pomocy, są instytucje świadczące usługi oraz udzielające wsparcia finansowego na rzecz rozwoju przedsiębiorczości oraz sieci tych instytucji i ich pracownicy, w tym osoby zatrudnione na podstawie umów cywilno - prawnych (Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013).

Zgodnie z art. 4 ust. 1a w zw. z art. 6b ust. 10 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 275 ze zm.), podmiot ten m. in. uczestniczy w realizacji programów operacyjnych, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, przy czym właściwy minister pełniący funkcję instytucji zarządzającej programem operacyjnym w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki określa, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Agencję pomocy finansowej w ramach tego programu, uwzględniając konieczność realizacji celów w nim określonych, efektywnego i skutecznego wykorzystania tej pomocy oraz zapewnienia przejrzystości jej udzielania.

Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach niektórych działań Priorytetu II oraz Priorytetu X Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki normuje rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 111, poz. 710 ze zm.).

Na mocy § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia, Agencja może udzielić wsparcia na prowadzenie punktu konsultacyjnego podmiotowi działającemu na rzecz rozwoju gospodarczego, który spełnia warunki określone w pkt 1 i 2 tego przepisu.

Wsparcie na prowadzenie punktu konsultacyjnego jest przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na prowadzeniu punktu konsultacyjnego oraz świadczeniu dla przedsiębiorców oraz osób zamierzających podjąć działalność gospodarczą usług informacyjnych dotyczących:

  1. administracyjno - prawnych aspektów podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej,
  2. dostępnych programów pomocy publicznej oraz innych dostępnych źródeł finansowania działalności gospodarczej,
  3. zasad i warunków ubiegania się o pomoc publiczną (§ 21 ust. 2 rozporządzenia).


Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest realizowany z wykorzystaniem środków publicznych, przekazanych przez Komisję Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, tj. funduszu strukturalnego Unii Europejskiej. W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), środki pochodzące z funduszy strukturalnych, jako środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stanowią środki publiczne. Na mocy art. 200 ust. 4 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 5, środki te stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa.

Środki Europejskiego Funduszu Społecznego przekazane na realizację Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią zatem dochody budżetu państwa i jako wydatki budżetu państwa są przekazywane na niższe poziomy wdrażania Programu. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości otrzymuje środki z budżetu państwa na realizację projektów systemowych w ramach Poddziałania 2.2.1 w formie dotacji rozwojowej – art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych (Zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki). Następnie, przekazuje te środki jako pomoc finansową dla innych podmiotów, m. in. w formie wsparcia na prowadzenie punktu konsultacyjnego udzielonego Wnioskodawcy.

Na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 48 ww. ustawy koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.).

W świetle powyższego, dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę w 2008 r., przeznaczona na prowadzenie punktu konsultacyjnego, stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który podlega zwolnieniu od podatku. Natomiast wydatki sfinansowane z przychodów uzyskanych z tej pomocy, zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie będą zaliczane do kosztów podatkowych.

Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia:

  1. Środki pieniężne otrzymane w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 winny zostać wykazane w części D.1. poz. 27 oraz poz. 30 zeznania rocznego CIT-8 za rok 2008, natomiast wydatki poniesione w związku z uzyskaniem tego przychodu winny zostać uwzględnione w części D.2. poz. 31 oraz poz. 34 tego zeznania.
  2. Środki pieniężne otrzymane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 winny zostać wykazane w części D.1. poz. 27 oraz poz. 30 zeznania rocznego CIT-8 za rok 2008 r., w części B.1. poz. 12 oraz poz. 20 załącznika CIT-8/0 – którą następnie należy uwzględnić w części E.1. poz. 40 oraz poz. 43 zeznania rocznego CIT-8.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj