Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443/S-525/S/08-8/IZ
z 3 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443/S-525/S/08-8/IZ
Data
2009.07.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dentysta
spółka jawna
usługi protetyczne
usługi zwolnione


Istota interpretacji
Wykładnia normy prawnej zawartej w wyżej powołanym art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy wskazuje, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osobami fizycznymi), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia w sytuacji gdy dostawy tej lub świadczenia tych usług dokonuje inny podmiot np. spółka prawa cywilnego, której wspólnikami są technicy dentystyczni lub spółka praw handlowego, która zatrudnia techników dentystycznych i osoby te wykonują protezy dentystyczne w tych podmiotach.



Wniosek ORD-IN 409 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 09.04.2009 r. sygn. akt I SA/Łd 1368/08 – stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2008 r. (data wpływu 19.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług protetycznych oraz dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.03.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku usług protetycznych oraz dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów.

Spółka jawna prowadzi działalność gospodarczą polegającą na dostawie protez dentystycznych oraz sztucznych zębów, a także na świadczeniu usług protetycznych. Dostawy są realizowane dla potrzeb konkretnego pacjenta, kiedy to jako półprodukt usługi protetycznej, wykonywane są protezy dentystyczne lub adaptowane sztuczne zęby. Wspólnicy Spółki są z wykształcenia technikami dentystycznymi.

Od 01.01.2008 r. usługi protetyczne świadczone przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawa protez dentystycznych dokonywana przez dentystów oraz techników dentystycznych zostały zwolnione z podatku na zasadzie art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy spółka jawna, której współwłaścicielami są dwaj technicy dentystyczni, świadcząca usługi protetyczne oraz realizująca dostawy protez dentystycznych i sztucznych zębów, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT, korzysta w w/w zakresie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług...

Spółka wskazuje, iż z wykładni językowej art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT stanowiącego implementację art. 132 ust. 1 lit. e Dyrektywy 2006/112/WE wynika, iż z całą pewnością zwolnieni z podatku VAT są technicy dentystyczni wykonujący swój zawód polegający na świadczeniu usług protetycznych oraz dostawie protez dentystycznych i sztucznych zębów w firmach jednoosobowych. Te same usługi świadczone przez spółki kapitałowe bądź osoby fizyczne nieposiadające stosownych uprawnień są opodatkowane stawką podstawową wynoszącą 22%. Natomiast, na skutek niejasności przepisu, istnieje wątpliwość jaką stawkę należy zastosować w omawianym przypadku, kiedy w/w usługi i dostawy realizowane są przez spółkę jawną.

Zdaniem Strony wprowadzenie odmiennego podatku VAT na identyczne czynności dla różnych grup podatników, bezzasadnie różnicuje je konkurencyjnie. Stoi to w oczywistej sprzeczności z zasadą powszechności opodatkowania wszystkich podatników prowadzących tę samą działalność sformułowaną zarówno w prawie unijnym jak i orzecznictwie krajowym. Ponadto Podatnik zauważa, iż spółka jawna jest spółką osobową. Obydwaj współwłaściciele posiadają wymagane przez art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT uprawnienia oraz prowadzą działalność osobiście pod firmą spółki jawnej. Biorąc pod uwagę powyższe spółka jawna w opisanej sytuacji powinna korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

W dniu 15.05.2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1-443-525/08-2/IZ stwierdzając, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05.03.2008 r. jest nieprawidłowe.

W dniu 03.06.2008 r. do tut. Organu wpłynęło wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 24.06.2008 r. znak IPPP1-443-525/08-4/IZ (doręczone w dniu 01.07.2008 r.)

Na przedmiotową interpretację Strona złożyła skargę, w której wniosła o jej uchylenie. Wyrokiem z dnia 09.04.2009 r. sygn. akt I SA/Łd 1368/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, iż uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 09.04.2009 r. sygn. akt I SA/Łd 1368/08 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W oparciu o art. 43 ust.1 pkt 14 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 roku zwalnia się od podatku świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, jak również dostawę protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez dentystów oraz techników dentystycznych.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 punkt 14 j ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stanowi implementację do krajowego porządku prawnego art. 13A ust. 1 litera e VI Dyrektywy Rady z 17 maja 1977 r., w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych — wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku nr 77/388/EWG (Dz. Urz. UE L nr 145, z 13 czerwca 1977 r.) zgodnie z którym zwolnione od podatku VAT są usługi świadczone przez techników dentystycznych przy wykonywaniu ich zawodu oraz dostawa protez dentystycznych przez dentystów i techników dentystycznych.

Celem wymienionego wyżej przepisu VI Dyrektywy jest wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT określonych rodzajów działalności. Oznacza to, że zwolnienie to ma charakter przedmiotowy. Ustawodawca wspólnotowy wyłączył określone rodzaje działalności, w tym zdefiniowane w art. 13A punkt 1 litera e działając w interesie publicznym. Powyższe wnioski wynikają wprost z treści cytowanego art. 13A in principio VI Dyrektywy. W tym zakresie ustawodawca wspólnotowy przyjął prymat interesu publicznego nad interesem fiskalnym poszczególnych państw członkowskich. Przedmiotowy charakter zwolnienia od podatku i działanie ustawodawcy w interesie publicznym przemawiają za tezą, iż zwolnione od podatku VAT są zawodowe usługi techników dentystycznych oraz te spośród dostaw protez dentystycznych lub sztucznych zębów, które dokonywane są przez dentystów i techników dentystycznych.

Innymi słowy działając w interesie publicznym ustawodawca wspólnotowy wyłączył spod opodatkowania wszystkie usługi świadczone przez techników dentystycznych w ramach wykonywania zawodu technika dentystycznego, a ponadto dostawy protez i sztucznych zębów świadczone przez dentystów i techników dentystycznych.

Stąd, aby zachować prowspólnotową wykładnię przepisów krajowych, należy przyjąć za właściwą interpretację wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy która jest zgodna z celami Dyrektyw (VI Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. oraz Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r.).

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, iż wykładnia normy prawnej zawartej w wyżej powołanym art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy wskazuje, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczenia usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu oraz dostawy protez dentystycznych lub sztucznych zębów dotyczy podatników będących technikami dentystycznymi (osobami fizycznymi), nie wykluczając jednocześnie możliwości zastosowania zwolnienia w sytuacji gdy dostawy tej lub świadczenia tych usług dokonuje inny podmiot np. spółka prawa cywilnego, której wspólnikami są technicy dentystyczni lub spółka praw handlowego, która zatrudnia techników dentystycznych i osoby te wykonują protezy dentystyczne w tych podmiotach. W takich przypadkach ziszczenie się świadczenia dokonanego przez techników dentystycznych następuje bowiem w dostawie towarów lub odpowiednio świadczeniu usług dokonywanych przez te podmioty.

Oznacza to, iż nie ma znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności w zakresie wykonywania i dostawy protez dentystycznych (osoba fizyczna, prawna, jednostka organizacyjna niemajaca osobowości prawnej), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność jako osoba fizyczna sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia. Istotne jest jednak, aby z dokumentacji podatnika wynikało, że wykonanie protezy dentystycznej będącej przedmiotem dostawy przypada w danym podmiocie technikowi dentystycznemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj