Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-348/09/ŁW
z 23 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-348/09/ŁW
Data
2009.07.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna


Słowa kluczowe
benzyna
estry metylowe
skład podatkowy
stawka
zabezpieczenie akcyzowe


Istota interpretacji
składanie zabezpieczenia akcyzowego w odniesieniu do wyrobów produkowanych w składzie podatkowym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009r. (data wpływu 28 kwietnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2009r. (data wpływu 28 maja 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składanego zabezpieczenia akcyzowego w odniesieniu do wyrobów produkowanych w składzie podatkowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składanego zabezpieczenia akcyzowego w odniesieniu do wyrobów produkowanych w składzie podatkowym.

Pismem z dnia 18 maja 2009r. znak: wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Pismem z dnia 27 maja 2009r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie wyrobów energetycznych. Ponadto, Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, Wnioskodawca produkuje wyroby akcyzowe, do których w jego ocenie zastosowanie ma stawka podatku akcyzowego w wysokości 0 zł.

Powyższe wyroby to:

  • benzyna do pirolizy (CN 2710 11 15) wykorzystywana do dalszej przeróbki na instalacjach pirolizy benzyn; Spółka wysyła ten wyrób w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych, w których odbywa się dalszy ich przerób,
  • destylat naftowy średni (CN 2710 19 31), który stanowi w głównej mierze wsad na instalacje Hydroodsiarczania Oleju Napędowego; Wnioskodawca wysyła ten wyrób w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składów podatkowych,
  • estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (CN 3824 90 91); Spółka wysyła te wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy; wyroby te są traktowane jako biokomponenty do produkcji paliwa lub biopaliwa.

Wskazane wyżej wyroby są w ocenie Wnioskodawcy przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Pismem z dnia 27 maja 2009r. (data wpływu 28 maja 2009r.) Wnioskodawca wyjaśnił, że benzyna do pirolizy (CN 2710 11 15) oraz destylat naftowy średni (CN 2710 1931) są wyrobami przeznaczonymi do celów innych niż opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Natomiast estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (CN 3824 90 91) są wyrobem przeznaczonym jako surowiec do produkcji paliw silnikowych lub dodatków/domieszek do paliw silnikowych. W ocenie Spółki estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych nie są same w sobie paliwem silnikowym ani dodatkiem/domieszką do paliw silnikowych, a estry te dopiero po ich uszlachetnieniu poprzez dokonanie odpowiednich działań produkcyjnych stać się mogą paliwem silnikowym lub dodatkiem, domieszką do paliw silnikowych. Tak więc estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (CN 3824 90 91) można uznać za wyroby przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych dopiero po ich uszlachetnieniu mogą być kwalifikowane jako biodiesel RME, który to biodiesel RME będzie traktowany jako dodatek/domieszka do paliw silnikowych lub samoistne paliwo silnikowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy do wysyłki wyrobów, o których mowa w stanie faktycznym niniejszego wniosku, opodatkowanych stawką 0 zł podatku akcyzowego, musi być składane zabezpieczenie akcyzowe, jeżeli tak, to w jakiej w kwocie...

Zdaniem Wnioskodawcy na gruncie analizowanego w niniejszej sprawie stanu faktycznego największe znaczenie normatywne winno być przyznane przepisowi art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem: „Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1 - 13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł".

Jeżeli zatem mamy do czynienia z wyrobem energetycznym (art. 86 ust. 1 ustawy akcyzowej), który nie mieści się w dyspozycji art. 89 ust. 1 pkt 1 - 13 oraz jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to wyrób ten będzie podlegał opodatkowaniu stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

W ocenie Wnioskodawcy jeden z warunków, od którego zależy opodatkowanie danego wyrobu energetycznego stawką 0 zł, a więc odpowiednie przeznaczenie tego wyrobu może być nadane bezpośrednio przez dostawcę. To dostawca w praktyce może decydować o takim przeznaczeniu z uwagi na fakt, iż to właśnie on posiada informacje o właściwościach fizyko - chemicznych wyrobów, które przesądzają o przeznaczeniu wyrobu energetycznego na cele paliwowe lub opałowe, albo przesądzają, iż dany wyrób energetyczny nie będzie wyrobem przeznaczonym na cele paliwowe / opałowe. Co więcej, to właśnie dostawca decyduje o sposobie, w jakim dany wyrób będzie oferowany na sprzedaż. Należy ponadto zaznaczyć, iż ustawodawca podatkowy nie uzależnia możliwości zastosowania stawki 0 zł od innych elementów niż te wskazane w art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej. W szczególności nie jest wymagane spełnienie ani przez dostawcę, ani przez nabywcę ww. wyrobów jakichkolwiek obowiązków / wymogów formalnych, dokumentacyjnych itp.

W ocenie Spółki przypadku, gdy ustawodawca umieścił warunek przeznaczenia dla zastosowania zerowej stawki akcyzy, to należy to przeznaczenie rozumieć jako z góry określony cel, któremu dany produkt ma służyć. Zatem, nie można posłużyć się dorozumianą i hipotetyczną wykładnią prawa, a więc z góry uznawać, że wszystkie wyroby energetyczne są paliwami silnikowymi bądź też paliwami opałowymi.

Z przedstawionych wyżej regulacji wynika, że ustawodawca jednoznacznie określa stawkę akcyzy dla wyrobów energetycznych w zależności od ich przeznaczenia, a przeznaczenie to należy rozumieć jako rzeczywiste przeznaczenie z jakim wyrób jest dostarczany bądź nabywany przez odbiorcę. Poddając analizie przepisy ustawy akcyzowej należy wnosić, iż przeznaczenie wyrobów akcyzowych ustawodawca nakazuje zweryfikować na podstawie ich fizyczno chemicznych właściwości i sposobu ich wykorzystania, zgodnie z ich gospodarczym zastosowaniem.

Zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy akcyzowej, warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy dwóch przesłanek:

  • dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego,
  • złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie, na podstawie art. 41 ust. 5 ustawy akcyzowej, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy w tym również do wyrobów energetycznych opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy. Warto zauważyć, że poddając analizie zapisy ustawy o podatku akcyzowym jak również rozporządzeń wykonawczych do ustawy akcyzowej należy stwierdzić, że nie wskazują one na wymóg dokumentowania przeznaczenia i celu dla jakiego wyroby energetyczne objęte zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy są przemieszczane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ustawodawca jako warunek zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczanych wyrobów akcyzowych wymaga złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej należny podatek akcyzowy od wyrobów akcyzowych transportowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Z kolei, podstawowym celem zabezpieczenia akcyzowego w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi jest zapewnienie możliwości pokrycia należnego podatku akcyzowego z tytułu naruszenia warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy ze złożonego zabezpieczenia akcyzowego. W przypadku przemieszczenia wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2, kwota zabezpieczenia akcyzowego, na pierwszy rzut oka. powinna wynosić zero albowiem brak jest przesłanek uzasadniających zastosowanie stawki akcyzy innej niż stawka zerowa. Tym samym również zabezpieczenie akcyzowe, prima facie winno być zerowe.

W ocenie Wnioskodawcy, za bezcelowe należy jednak ostatecznie uznać składanie zabezpieczenia akcyzowego w kwocie stanowiącej równowartość zero złotych, a co za tym idzie nie ma również potrzeby saldowania kwoty zero złotych dla przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2. W analizowanej sytuacji, nie ma bowiem żadnego uzasadnienia, aby składać zabezpieczenie według stawki akcyzy innej niż stawka zerowa, a jednocześnie składanie i odsaldowywania zabezpieczenia w kwocie zero złotych nie zabezpiecza w żaden sposób interesu fiskalnego.

Ze względu na powyższe, uważamy, że w przypadku przemieszczenia z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej, nie ma potrzeby składania zabezpieczenia akcyzowego albowiem odsaldowywanie zabezpieczenia akcyzowego w kwocie zero złotych nie ma żadnego fiskalnego i praktycznego uzasadnienia a składanie zabezpieczenia w kwocie wyższej niż 0 zł nie ma oparcia w przepisach o podatku akcyzowym.

Pismem z dnia 27 maja 2009r. (data wpływu 28 maja 2009r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż na podstawie art. 40 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2009, Nr 3, poz. 11) procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku Nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Wnioskodawca wskazał, iż destylat naftowy średni oznaczony kodem CN 2710 19 31 oraz benzyna do pirolizy oznaczona kodem CN 2710 11 15 są wyrobami mieszczącymi się pod pozycją 20 załącznika Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych (kod CN 3824 90 91) mieszczą się w pozycji 25 załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Oznacza to więc, iż do wszystkich opisanych w stanie faktycznym wyrobów możliwe jest stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy albowiem wszystkie te wyroby zostały wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym.

Z uwagi na fakt, iż ustawodawca w art. 40 ust. 5 ustawy akcyzowej wprowadza zasadę, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie do wyrobów wymienionych w załączniku Nr 2 (bez wskazania czy chodzi tu o wyroby opodatkowane stawą akcyzy inną niż stawka zerowa czy również o wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy), to należy wnosić, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie do wyrobów wymienionych w załączniku Nr 2 opodatkowanych zerową stawką akcyzy. Gdyby bowiem ustawodawca chciał aby procedura zawieszenia poboru akcyzy miała zastosowanie tylko do tych wyrobów z załącznika Nr 2 do ustawy, które są opodatkowane stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, to by wyraźnie to wskazał. Brak takiej dyspozycji w treści ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. oznacza więc, że procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie do wszystkich wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Stosowanie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

  1. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku wysyłki w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawka akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym brak jest konieczności stosowania zabezpieczenia akcyzowego i przemieszczenie tych wyrobów winno odbywać się w oparciu o sam dokument ADT. Wniosek ten jednoznacznie wynika z celu jakiemu służyć ma zabezpieczenie akcyzowe. Zgodnie z brzmieniem art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej, powstałe albo mogące powstać, zobowiązanife podatkowe.

W przypadku wysyłki opisanych w stanie faktycznym wyrobów ( destylat naftowy średni oznaczony kodem CN 2710 19 31 oraz benzyna do pirolizy oznaczona kodem CN 2710 11 15, estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych oznaczone kodem CN 3824 90 91) kwota zobowiązania podatkowego, które może powstać wynosi zero albowiem wyroby te są opodatkowane zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Należy więc wysunąć tezę, że w przypadku wysyłki wyrobów wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wystarczające jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych administracyjnego dokumentu towarzyszącego ADT i nie ma potrzeby składania zabezpieczenia akcyzowego, które w takiej sytuacji winno wynosić zero złotych. Składanie zabezpieczenia akcyzowego w kwocie zero złotych jest niecelowe, ponieważ takie zabezpieczenie w żaden sposób nie zabezpieczy interesów Skarbu Państwa, a zarazem brak jest podstaw do stosowania zabezpieczenia w innej kwocie niż zerowa, ponieważ przemieszczenie dotyczy wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy akcyzowej opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca wnosi więc o uznanie za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy, iż dla stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu destylatu naftowego średniego oznaczonego kodem CN 2710 19 31, benzyny do pirolizy oznaczonej kodem CN 2710 11 15, estrów metylowe wyższych kwasów tłuszczowych oznaczonych kodem CN 3824 90 91 a więc wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy na podstawie art. 89 ust. 2 ustawy dla zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy wystarczające jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu ADT i brak jest potrzeby składania zabezpieczenia akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 86. ust. 1 pkt 2 i 8 cyt. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, objęte kodami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715, oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W poz. 27 załącznika Nr 1 do ustawy zostały wskazane wyroby akcyzowe objęte kodem CN 2710 (oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe), natomiast w poz. 40 tego załącznika wyroby klasyfikowane do kodu CN ex 3824 90 91 (monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5% lub więcej estrów (FAMAE) – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych).

Jednocześnie w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy zostały wymienione wyroby objęte kodem CN od ex 2710 11 do ex 2710 19 69, a w poz. nr 25 tego załącznika wyroby o kodzie CN ex 3824 90 91 – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Umieszczenie ww. wyrobów akcyzowych w załączniku nr 2 do ustawy oznacza, iż do wyrobów tych, bez względu na ich stawkę akcyzy, stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a ich produkcja musi odbywać się w skaldzie podatkowym.

Wynika wprost z art. 40 ust. 5 i art. 47 ust. 1 ww. ustawy. W myśl tych przepisów ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inna niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (..).

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 9 ustawy, do wyrobów energetycznych zalicza się pozostałe wyroby (inne niż wymienione w art. 86 ust. 1 pkt 1-8), z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1 ustawy, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych – bez względu na kod CN.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych (art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ww. ustawy).

Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (art. 86 ust. 4 cyt. ustawy).

W związku z powyższym, przez dodatki lub domieszki do paliw silnikowych należy rozumieć wyroby dodawane do tych paliw w celu poprawy ich właściwości, np. smarowych, myjących, kalorycznych, z wyjątkiem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o których mowa w ustawie. W tym przypadku nie ma znaczenia kod CN takich wyrobów, muszą one być jedynie przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych w postaci:

  1. benzyny do pirolizy (CN 2710 11 15), wykorzystywanej do dalszej obróbki na instalacjach pirolizy benzyn oraz
  2. destylatu naftowego średniego (CN 2710 19 31), stanowiącego wsad na instalacjach hydroodsiarczania oleju napędowego,

wskazać należy, iż w każdym przypadku są one wyrobami akcyzowymi, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym. Wyroby te mogą mieć jednak różną stawkę akcyzy - w zależności od ich przeznaczenia.

Stosownie do art. 89 ust. 1 i 2 ww. ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;
  3. wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2 % biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.072,00 zł/1.000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;
  7. wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2 % biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    a) z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,
    b) pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 60,00 zł/1.000 kilogramów;
  11. olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1.000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
    – skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów,
    – w stanie gazowym - 100,00 zł/1.000 kilogramów,
    b) wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
    – biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
    – wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1.000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    a) w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
    – niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1.000 litrów,
    – równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1.000 kilogramów,
    b) gazowych -1,18 zł/gigadżul (GJ).

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z cyt wyżej przepisów wynika, że jeśli więc benzyna do pirolizy (CN 2710 11 15) oraz destylat naftowy średni (CN 2710 19 31) jest przeznaczony do celów innych niż opałowe lub napędowe, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy określona dla nich stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższych wyrobów do celów napędowych, podlegają one opodatkowaniu akcyzą w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Jeżeli ww. wyroby będą oferowane na sprzedaż przez Wnioskodawcę oraz zużywane przez kontrahenta Wnioskodawcy w sposób określony we wniosku o wydanie interpretacji, tj. do celów innych niż napędowe lub opałowe, będą objęte zerową stawką akcyzy. Niemniej jednak Wnioskodawca, dokonujący sprzedaży tych wyrobów i ich przemieszczenia w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, będzie obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Zgodnie bowiem z art. 63 ust. 1 ustawy wymienione w tym przepisie podmioty, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe. Wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobów akcyzowych powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe, w sytuacji gdyby wyroby te zostały wykorzystane do celów opałowych lub napędowych i miały być opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Odnośnie estrów metylowych kwasów tłuszczowych (CN 3824 90 91) wskazać należy, iż są one wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi akcyzą, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, wówczas gdy ich przeznaczeniem jest szeroko rozumiany cel opałowy lub napędowy.

Estry metylowe kwasów tłuszczowych należy traktować jako wyrób przeznaczony do celów napędowych na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia do tych celów, tj. wówczas, gdy:

  1. znajduje się on już u podmiotu, który wykorzystuje go jako samoistne paliwo lub jako biokomponent do produkcji paliw, lub
  2. gdy jest sprzedawany podmiotowi wykorzystującemu go jako samoistne paliwo lub jako biokomponent do produkcji paliw.

Zgodnie z powyższym każdy podmiot, który produkuje ww. estry, a następnie sam zużywa je jako paliwo silnikowe lub dodaje do produkowanych przez siebie paliw silnikowych, bądź oferuje produkowany przez siebie wyrób na sprzedaż jako samoistne paliwo lub jako dodatek do produkcji paliw, de facto bezpośrednio przeznacza ten wyrób do celów napędowych, przesądzając tym samym o konieczności traktowania go jako wyrób akcyzowy.

W sytuacji gdyby podmiot produkował estry, które byłyby jedynie surowcami służącymi innemu podmiotowi do wytworzenia biokomponentów dodawanych następnie do paliw, nie decydowałby on o bezpośrednim przeznaczeniu tych estrów. O takim przeznaczeniu decydowałby bowiem dopiero producent biokomponentów.

Należy jednak podkreślić, że estry metylowe kwasów tłuszczowych nie mogą być uznane jako surowiec do produkcji biokomponentów (tak jak np. czysty olej roślinny). Same estry występują bowiem w obrocie jako biokomponenty przeznaczone do produkcji paliw nawet jeżeli – jak twierdzi Wnioskodawca – przed dodaniem do paliwa należy je jeszcze poddać procesowi uszlachetnienia. Ponadto, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, w momencie sprzedaży Wnioskodawca zna cel i przeznaczenie tych estrów, wie bowiem, iż będą one wykorzystane jako biokomponenty do paliw. W związku z powyższym uznać należy, iż Wnioskodawca (producent wyrobów akcyzowych) oferuje na sprzedaż ww. estry do wykorzystania na cele napędowe (do produkcji paliw).

Konsekwencją powyższego jest konieczność uznania, iż ww. estry metylowe kwasów tłuszczowych (przeznaczone do celów napędowych) podlegają opodatkowaniu akcyzą według stawki 1822,00 zł/1000 litrów. W celu zagwarantowania pokrycia mogącego ewentualnie powstać zobowiązania podatkowego w przypadku przemieszczania powyższych estrów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, należy zatem złożyć należne zabezpieczenie akcyzowe zgodnie z art. 63 ust. 1 ww. ustawy – w kwocie 1822,00 zł/1000 litrów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj